Schooling and professional training in adult education: some questions in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2594

Keywords:

Official documents, Documentary research, Supply, Permanence

Abstract

This article aims to understand, based on the third permanent function of Adult Education, the statements of "schooling" and "professional training" inscribed in the legal documents resulting from Report nº 11/2000 and what is the relationship of these documents with the principles of universalism, solidarity, equality and diversity, introduced by Jacques Delors Report to Unesco and incorporated into the normative report in question. It is a qualitative study focused on documentary research. Therefore, we use content analysis to read laws, resolutions, report and decrees. The data are categorized as follows: complementary financial assistance; access and permanence; high school and professional education in EJA. We verified that the normative documents give the dimension of expansion and respect for the right to education in the field of adult education, while pointing to the complexity, challenges and responsibility of education systems for providing and guaranteeing schooling and professional training.

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Author Biographies

Eduardo Antonio de Pontes Costa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui licenciatura em Psicologia (1998) e Formação Clínica em Psicologia (1999) pela Universidade Federal da Paraíba, Mestrado em Ciências da Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP) da Fundação Oswaldo Cruz (2001), e Doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2007). Como Professor Associado do Departamento de Metodologia da Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, desenvolve, somada à experiência nas áreas de Psicologia e Educação, com ênfase em Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular, pesquisa a partir de questões relacionadas à formação docente e à juventude pobre, em específico, as que problematizam as políticas públicas de Educação e as práticas de territorialização e desterritorialização nos espaços escolares e não escolares de educação.

Larissa Matias Cariri, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em Letras/Português pela Universidade Federal da Paraíba. Bolsista do Programa Institucional de Iniciação à Pesquisa. Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia Escolar, Formação e Infância: estudos sobre classes populares e infância.

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Published

2021-10-06

How to Cite

de Pontes Costa, E. A., & Cariri, L. M. (2021). Schooling and professional training in adult education: some questions in focus. Educar Mais, 5(5), 1238–1254. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2594

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