The Federal Institutes and their Technical Code

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2590

Keywords:

Federal Institutes, Technical Code, Technological reorientation, Technical education

Abstract

This work discusses the genesis of the Federal Institutes, created in 2008 by law n° 11892. To carry out the dialogue, it is necessary to trace, even if briefly, the historical process of the Brazilian professional education network, from its origins in 1909 to the present day, to present the clash of hegemonic conceptions that resulted in the consonance of social forces for the creation of the Institutes Federal. The objective of the work is to present how the Federal Institutes were delineated in the context of hegemonic Science and Technology policies, the methodological procedure consists of Feenberg's Critical Theory of Technology (2010, 2015). Among the results, it is possible to point out the understanding that the technical code of the Federal Institutes, despite being characterized as an instrument capable of guiding a new conception of educational institution, also enables the maintenance of technical institutions, since the formatting of the code it has ambiguous wording at various points of interpretation.

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Author Biographies

Alexandre Chiarelli, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE-UTFPR), professor do Instituto Federal do Paraná (IFPR). Atualmente é presidente do Núcleo de Arte e Cultura (NAC). Tem interesse em pesquisas na área de Educação profissional e tecnológica, e suas relações com a Filosofia da Tecnologia.

Mário Lopes Amorim, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Pós-doutor em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual Campinas (Unicamp), professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Atualmente é vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE-UTFPR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: história do ensino técnico, educação profissional e tecnológica, ciência tecnologia e sociedade (CTS).

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Published

2021-08-28

How to Cite

Chiarelli, A., & Lopes Amorim, M. (2021). The Federal Institutes and their Technical Code. Educar Mais, 5(5), 1102–1113. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2590

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Articles