IDEB-2019 results suggest progress in high school

Authors

  • Renan Antônio da Silva Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0003-1171-217X
  • Pedro Demo Universidade de Brasília
  • Maria Cecília de Souza Minayo FIOCRUZ

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2582

Keywords:

Ideb, Education, Brazil, Formation

Abstract

Nine states achieved an IDEB greater than or equal to 6 in the early years of elementary school. São Paulo had the best performance, with 6.7 points, followed by the Federal District, Santa Catarina, Paraná and Minas Gerais, with 6.5 points; Ceará, with 6.4 points; Goiás, with 6.2 points; Espírito Santo, with 6.1 points; and Rio Grande do Sul, with 6 points. Pará had the lowest result, with 4.9 points, but surpassed its goal of 4.7 points. In the final years of elementary school, the increase was 0.2 points, with a final result of 4.9 points. Despite the improvement, the index was below the target of 5.2 points in 2019. This teaching stage has 61,800 schools and 11.9 million students in Brazil. The state of São Paulo had the best performance, with 5.5 points, but failed to reach the individual goal of 5.9 points. Seven states managed to fulfill their goals: Amazonas, Alagoas, Pernambuco, Piauí, Ceará, Paraná and Goiás. The lowest results were for Amapá, with 4 points, and Pará, Rio Grande do Norte, Sergipe and Bahia, with 4.1 points.

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Author Biographies

Renan Antônio da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista da FUNCAP.

Pedro Demo, Universidade de Brasília

Doutor em Sociologia pela Universität Des Saarlandes/Alemanha (1971). Professor titular aposentado da Universidade de Brasília, Departamento de Sociologia. Professor Emérito. Fez pós-doutorado na UCLA/Los Angeles (1999-2000). Tem experiência na área de Política Social, com ênfase em Sociologia da Educação e Pobreza Política. Trabalha com Metodologia Científica, no contexto da Teoria Crítica e Pesquisa Qualitativa. Pesquisa principalmente a questão da aprendizagem nas escolas públicas, por conta dos desafios da cidadania popular. Publicou mais de 100 livros. https://orcid.org/0000-0002-5514-2781

Maria Cecília de Souza Minayo, FIOCRUZ

Doutora em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz. Pesquisadora 1A e Emérita do CNPQ. https://orcid.org/0000-0001-6187-9301

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Published

2021-08-19

How to Cite

Antônio da Silva, R., Demo, P., & Minayo, M. C. de S. . (2021). IDEB-2019 results suggest progress in high school. Educar Mais, 5(5), 990–1002. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2582

Issue

Section

Articles