Studies on scientific shows: survey of papers presented in events in the science area
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2581Keywords:
Science fairs, Science Exhibits, Science exhibition, Science in basic educationAbstract
This study aims to survey and classify scientific productions aimed at fairs and scientific exhibitions registered in the annals of six editions of three national events: ENPEC (2017 and 2019), SNEF (2017 and 2019) and EPEF (2016 and 2018). For this purpose, the annals of each of the editions made available on the event websites were used as a data source. 31 papers were collected and classified according to the researchers' institutions, level of education, focus of the discussion (student, teacher, event). The results show that in relation to the total of works presented, only 1% turned to the theme of scientific fairs and exhibitions. Most of the productions are from public institutions in the southeastern region. Most works focus on students and issues related to learning and leadership. It is concluded that this field of research can be further explored given the relevance of fairs and scientific exhibitions for science learning, as well as for the socialization of scientific knowledge.
Downloads
References
ARAÚJO, C. A. A. (2006). Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, 12(1). http://doi.org/10.19132/1808-5245121.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação.Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 3. versão. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 fev. 2021.
Brazilian Journal of Marketing – BJM Revista Brasileira de Marketing – ReMark Vol. 15, N. 2. Abril/Junho. 2016
COSTA, A. B., & ZOLTOWSKI, A. P. C. (2014). Como escrever um artigo de revisão sistemática. In S. Koller, M. C. P. P. Couto, & J. Van Hohendorff (Eds), Manual de produção científica (pp. 55-70). Porto Alegre: Penso.
CWTS, 2020. Centre for Science and Tecnhnology Studies, Lelden University, The Netherlands. Disponível em: < https://www.leidenranking.com/ranking/2020/list>. Acesso em: 12 mar. 2021
DE NEGRI, Fernanda; HERNANDEZ, Luis Carlos; ALVES, Priscila Mello. Fé no conhecimento: Como a humanidade enxerga a ciência e a tecnologia? IPEA - Centro de Pesquisa em Ciência, Tecnologia e Sociedade, 2019. Disponível em https://www.ipea.gov.br/cts/pt/central-de-conteudo/artigos/artigos/94-fe-no-conhecimento. Acesso em 13.mar.2021
ECHER, I. C. A revisão de literatura na construção do trabalho científico. Revista Gaúcha Enfermagem, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 5-20, 2001. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/ 4365/2324>. Acesso em: 02 fev. 2021.
ENPEC, 2019. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Natal – RN. Disponível em: <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec>. Acesso em: 02 fev. 2021.
ENPEC, 2017. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis – SC. Disponível em: <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/index.htm>. Acesso em: 02 fev. 2021.
EPEF, 2016. XVI Encontro de Pesquisa e Ensino de Física. Natal – RN. Disponível em: < http://sbfisica.org.br/~fisica2016/>. Acesso em: 02 fev. 2021.
EPEF, 2018. XVII Encontro de Pesquisa e Ensino de Física. Campos do Jordão – SP. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/~epef/xvii/index.php/pt/index.html>. Acesso em: 02 fev. 2021.
GONÇALVES, T. V. O. Feiras de Ciências e Formação de Professores. In: In: PAVÃO, A.C.; FREITAS, D. (Org.). Quanta ciência há no Ensino de Ciências? São Carlos: EDUFSCAR, 2011.p. 207-215.
MANCUSO, R; LEITE FILHO, I. Feiras de Ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica Fenaceb. Brasília, DF, 2006. p. 11-43.
NEVES, S. R. G.; GONÇALVES, T. V. O. Feiras de Ciências. Cad. Cat. Ens. Fís. Florianópolis, v.6, n. 3, p. 241-247, 1989.
SACRISTÁN, J.G. Tendências investigativas na formação de professores. In PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E.(orgs) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2006
SNEF, 2017. XXII Simpósio Nacional de Ensino de Física. São Carlos – SP. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxii>. Acesso em 02 fev. 2021.
SNEF, 2019. XXIII Simpósio Nacional de Ensino de Física. Salvador – BA. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxiii>. Acesso em 02 fev. 2021.
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-16 (2)
- 2021-08-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Guilherme Molinari Sacco , Monica Abrantes Galindo, Ana Maria Klein
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.