Scientific literacy: reflections on Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2528

Keywords:

Scientific Literacy, Teaching, Science

Abstract

The article presents the results of a qualitative research, from exploratory nature, by means of bibliographic procedure whose point is to promote the understanding of Scientific Literacy, translated to portuguese as "Alfabetização Científica" (AC), and Scientific Literacy, translated to portuguese as "Letramento Científico (LC) and their role and importance in science teaching in basic education. The concepts of AC and LC are presented, followed by a historical review of the science teaching in the process of formal leaning, highlighting the several adaptations this teaching has suffered until its newest structuring, according to the documents that standardize Brazilian education. Some incursions are carried out to reflect on the need of integral formation of learners, with criticality and ethics, through activities that relate different areas and spheres of life in society. It is concluded that, in order to reach such an education, it is necessary a teaching which is beyond the assimilation of concepts and formulas in the scope of science education, seeking the understanding of   concepts and applications in everyday life, in order to a social transformation as of science and technology.

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Author Biographies

Francisco Jucivanio Felix de Sousa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará - IFC

Doutorando do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino - PPGEnsino da Universidade do Vale do Taquari - Univates, na linha de pesquisa de Formação de Professores, Estudo do Currículo e Avaliação. Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora - PPGP/UFJF, especialista em Gestão de Políticas Públicas pela UFJF e em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), graduado em Administração de Empresas (2012) pela Universidade Federal do Ceará e Licenciado em Matemática (2004) pela mesma universidade. Atualmente sou professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Maracanaú.

Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Faculdade Princesa do Oeste - FPO -Crateús-CE

Master in Teaching from UNIVATES; Specialization in Social Work, Social Security and Social Security Legislation from Faculdade Ratio (2014); Degree in Social Work from the State University of Ceará (2011). Professor and Coordinator of the Bachelor's Degree in Social Work at Faculdade Princesa do Oeste FPO. Member of NUCRESS-Crateús. He has experience in Social Service, Social Policy, Social Security, Work, Education and Teacher Training.

José Claudio Del Pino, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui graduação em LICENCIATURA EM QUÍMICA pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1975), graduação em QUÍMICA INDUSTRIAL pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1975), especialização em QUÌMICA pela Universidade de Passo fundo (1978), especialização em ENSINO DE QUÍMICA pela Universidade de Caxias do Sul (1988), mestrado em Mestrado em Ciências Biológicas-Bioquímica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1984), doutorado em Engenharia de Biomassa pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e pós-doutorado pela Universidade de Aveiro-Portugal (2004). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor-Orientador do PPG Educação em Ciência Química da Vida e Saúde e do PPG Química ambos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bolsa de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Tem experiência acadêmica na área de Educação, com ênfase em Educação Química, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de química, material didático, currículo de química e informática educativa.

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Published

2021-10-17

How to Cite

Felix de Sousa, F. J., da Silva Cavalcante, L. V. ., & Del Pino, J. C. (2021). Scientific literacy: reflections on Science Teaching: . Educar Mais, 5(5), 1299–1312. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2528

Issue

Section

Articles