Scientific literacy: reflections on Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2528Keywords:
Scientific Literacy, Teaching, ScienceAbstract
The article presents the results of a qualitative research, from exploratory nature, by means of bibliographic procedure whose point is to promote the understanding of Scientific Literacy, translated to portuguese as "Alfabetização Científica" (AC), and Scientific Literacy, translated to portuguese as "Letramento Científico (LC) and their role and importance in science teaching in basic education. The concepts of AC and LC are presented, followed by a historical review of the science teaching in the process of formal leaning, highlighting the several adaptations this teaching has suffered until its newest structuring, according to the documents that standardize Brazilian education. Some incursions are carried out to reflect on the need of integral formation of learners, with criticality and ethics, through activities that relate different areas and spheres of life in society. It is concluded that, in order to reach such an education, it is necessary a teaching which is beyond the assimilation of concepts and formulas in the scope of science education, seeking the understanding of concepts and applications in everyday life, in order to a social transformation as of science and technology.
Downloads
References
ANDRADE, M. J. Alfabetização científica no ensino médio: concepções como indicadores de práticas docentes em biologia. 2018. 175 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Maria José, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.
BRANCO, A. B. G. et al. Alfabetização e letramento científico na BNCC e os desafios para uma educação científica e tecnológica. Revista Valore, [S.l.], v. 3, p. 702-713, dez. 2018. DOI:10.22408/reva302018174702-713.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2017. Educação é a Base. [online] Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 20 de marco de 2021.
BRASIL. Lei n.º 9.934, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 set. 2020.
CAVALCANTE JÚNIOR, J. A. H; CARNEIRO, I. M. S. P; CAVALCANTE, L. V. S. Alfabetização científica e a formação do profissional cidadão: reflexões do Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Agropecuária do IFCE campus Crateús. # Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5029. Acesso em: 11 jul. 2021.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782003000100009. Acesso em: 13 jul. 2020.
CORTEZ, J.; DEL PINO, J. C. O enfoque cts nos cursos de licenciatura em ciências da natureza. Revista Signos, v. 40, n. 2, 2019. Disponível em: http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2425/1564. Acesso em: 10 jul. 2021.
CORTEZ, J.; DEL PINO, J. C. As Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Licenciatura em Ciências da Natureza e o Enfoque CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 27-47, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4600. Acesso em: 10 jul. 2021.
COUTO, C. C. F. A.; NASCIMENTO, W. J.; Percepções sobre o Ensino de Ciências por Iinvestigação a partir de Produções Acadêmicas Brasileiras. Revista Ciência & Ideias, p. 215-233, v. 11, n. 3, 2020. ISSN: 2176-1477.
DIESEL, A. et al. Contribuições da Língua Portuguesa para uma proposta de Letramento Científico e Tecnológico no contexto escolar. Revista Eletrônica Debates em educação Científica e Tecnológica, v. 6, n. 02, p. 58-70, 2016. Disponível em: http://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/159. Acesso em: 15 jul. 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KLEIMAN, A. B., “Modelos de Letramento e as Práticas de Alfabetização na Escola”, In: Kleiman, A.B. (org.), Os Significados do Letramento – Uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2005.
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. IN: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.
OLIVEIRA, S. G. S. A alfabetização científica no ensino fundamental: desafios encontrados pelos docentes em escolas municipais de Ilhéus-Bahia; Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Santa Cruz. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências. – Ilhéus, BA: UESC, 2017.
REIS, G. de A.; CAVALCANTE, L. V. S.; OLIVEIRA, E. C. O conceito de Alfabetização Científica e a possibilidade de interações entre cinco competências gerais da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Research, Society and Development, 9(8), 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.6507.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, dez., p. 1-23, 2002.
SASSERON, L. H. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, set-dez, 2018.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID199/v13_n3_a2008.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. 2011. Alfabetização científica e tecnológica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. V. 16(1): 59-77, 2011.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, Apr. 2004. DOI: 10.1590/S1413-24782004000100002.
SCHVINGEL, C; SCHNEIDER, M. C; SCHWERTNER, S. F; JASPER, A. Uma experiência pedagógica em espaços não formais de aprendizagem. Trilhas Pedagógicas, v. 6, n. 6, Ago. 2016, p. 184-195.
TEIXEIRA, F. M. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Francisco Jucivanio Felix de Sousa, Lígia Vieira da Silva Cavalcante, José Claudio Del Pino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.