Burnout syndrome during adolescence: an analysis in the pandemic period in a federal public institution
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2524Keywords:
Burnout Syndrome, Quality of life, Mental health, Pandemic, AdolescenceAbstract
Burnout Syndrome (BS) is defined as a mental disorder, with the main characteristics of energy depletion, lack of professional fulfillment, emotional exhaustion, disbelief and the individual's feeling of incompetence. These characteristics are aggravated by the pandemic period, making it necessary to observe and evaluate these factors, which have been presented by young people who attend high school, as adolescence is a period with several biological and psychological changes. Therefore, the objective of this study is to identify the health aspects and factors related to BS among students of Integrated High School at the Federal Farroupilha Institute through the use of the questionnaire to assess burnout “Maslach Burnout Inventory for students (MBI-SS)”. We found that about 79% of the students have what would be classified as BS, noting some factorial similarities compared with the current bibliography, making more research necessary.
Downloads
References
BARLEM, Jamila Geri, et al. Manifestações da Síndrome de Burnout entre estudantes de graduação em enfermagem. Artigo original. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, n. 22, v. 3, p. 754-762, Jul-Set, 2013.
BARRETO, Maria Auxiliadora; & AIELLO-VAISBERG, Tania. Escolha profissional e dramática do viver adolescente. Psicologia & Sociedade,19(1), 107-114. Jan-abr, 2007.
BARTHOLO, Waldanne Ribeiro. Estresse pós-traumático. Revista de Psicologia, Saúde Mental e Segurança Pública, Minas Gerais, n. 4, v. 1, p. 41-51, Jan-dez, 2007. Disponível em: <http://ead.policiamilitar.mg.gov.br/repm/index.php/psicopm/article/ view/19>. Acesso em: mar. 2020.
BENEVIDES, Joana; SOUSA, Marina; BARRETO-CARVALHO, Célia; NUNES-CALDEIRA, Suzana. Sintomatologia depressiva e (in)satisfação escolar. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, Extr (5),13-18. Mar-oct, 2015. DOI: 10.17979/reipe.2015.05.109
BRASIL. MEC. SETEC. IFFARROUPILHA. Programa Permanência e Êxito. Instituto Federal Farroupilha. Nov, 2014. Disponível em:<http://w2.iffarroupilha.edu.br/site/conteudo.php?cat=168&sub=6013>. Acesso em: mar 2020.
BRASÍLIA. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 22 nov. 2020.
BRASÍLIA. OMS – Organização Mundial de Saúde. Dados estatísticos de expectativa de vida da população brasileira, 2015. Brasília. Disponível em: www.oms.gov.br. Acesso em: mar. 2020.
BRASÍLIA. OPAS. Organização Pan Americana de Saúde. CID: Burnout é um fenômeno ocupacional, 2019. Brasília. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5949:cid-burnout-e-um-fenomeno-ocupacional&Itemid=875. Acesso em: mar. 2020.
CAMPOS, Juliana Alvares Duarte Bonini; Jordani, Paula Cristina; Zucoloto, Miriane Lucindo; Bonafé, Fernanda Salloume Sampaio; Maroco, João. Síndrome de Burnout em graduandos de Odontologia. Rev. bras. epidemiol., São Paulo, v. 15, n. 1, p. 155-165. Mar, 2012. DOI: 10.1590/S1415-790X2012000100014
CARVALHO, Eliane Alicrim; BERTOLINI, Sônia Maria Marques Gomes; MILANI, Rute Grossi; MARTINS, Mayra Costa. Índice de ansiedade em universitários ingressantes e concluintes de uma instituição de ensino superior. Ciência, Cuidado e Saúde; 14(3), 1290-1298. Nov, 2015. DOI: 10.4025/cienccuidsaude. v14i3.23594
COSTA, Álvaro Percínio; POLES, Kátia; SILVA, Alexandre Ernesto. Formação em cuidados paliativos: experiência de alunos de medicina e enfermagem. Interface;20(50):1041-52. Oct-Dec, 2016. DOI: 10.1590/1807-57622015.0774 Acesso em: Abr. 2020. <https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0774>
COSTA, Victor Cesar Amorim; OLIVEIRA, Andréa Olimpio. Estudo comparativo dos indicadores de sintomas de estresse e ansiedade entre estudantes entrantes e concluintes do curso de psicologia, 2015. ANAIS SIMTEC; 4(1).
DE CAMPOS, Elaine Aparecida Regiani; KUHL, Marcos Roberto; DE ANDRADE, Sandra Mara; STEFANO, Silvio Roberto. Análise dos níveis de estresse em formandos de administração e ciências contábeis de uma universidade pública. Revista Gestão & Conexões, v. 5, n. 1, p. 121-140. Set, 2016.
FARIA, Rafaela Roman; WEBER, Lidia Natalia Dobrianskyj; TON, Cláudia Tucunduva. O estresse entre vestibulandos e suas relações com a família e a escolha profissional, 2012. Psicologia Argumento, 30(68), 43-52. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19893 Acesso em: 20 mar. 2021.
ESTEVES-FERREIRA, Alberto Abrantes; SANTOS, Douglas Elias; RIGOLON, Rafael Gustavo. Avaliação comparativa dos sintomas da Síndrome de Burnout em professores de escolas públicas e privadas. Revista Brasileira de Educação, 19(59), 987-1002. Dez, 2014. DOI: 10.1590/S1413-24782014000900009
FEY, Ademar Felipe. A linguagem na interação professor-aluno na era digital: considerações teóricas. Revista Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, p. 57-77. Jul, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas. Jan-dez, 2009.
GONZAGA, Luiz Ricardo Vieira; DA SILVA, Andressa Melina Becker; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Ansiedade de provas em estudantes do Ensino Médio. Psicologia Argumento, 34(84), 76-88. Jan-dez, 2016. DOI:10.7213/psicol.argum.34.084.AO07
GUIMARÃES, Ana Margarida Voss; SILVA NETO, Antônio Canuto da Silva; VILAR, Aryele Tayna Silva; Almeida, Bárbara Gabrielly da Costa; Fermoseli, André Fernando de Oliveira; De Albuquerque, Carla Maria Ferreira. Transtorno de ansiedade: um estudo de prevalência sobre as fobias específicas e a importância da ajuda psicológica. Ciências Biológicas e da Saúde, Maceió, v. 3, n. 1, p.115-128. Nov, 2015.
HIRATA, Helena; ZARIFIAN, Philippe. O conceito de trabalho. In: Marli Emílio, Marilane Teixeira, Miriam Nobre e Tatau Godinho (Orgs.), Trabalho e cidadania ativa para as mulheres: desafios para as Políticas Públicas. São Paulo: Coordenadoria Especial da Mulher, 2003, cap. 4, p. 65-69. Disponível em: http://library.fes.de/pdf-files//bueros/brasilien/05634.pdf Acesso em: 21 mar. 2021.
KMIECIK, Adriano. et al., A Síndrome De Burnout Em Professores De Uma Instituição De Ensino. Anais MEPT - X Mostra de Educação Profissional e Tecnológica – Bioeconomia diversidade e riqueza para o desenvolvimento sustentável, Santa Rosa- Rio Grande do Sul, 2019.
LEOPARDI, Maria Tereza. Metodologia da Pesquisa na Saúde. Florianópolis: UFSC/Pós-Graduação em Enfermagem. 2 ed. Jan-dez, 2002.
MAROCO, João; TECEDEIRO, Miguel. Inventário de Burnout de Maslach para Estudantes Portugueses. Psicologia, Saúde e Doenças, 10(2), 227-235. Mar-jul, 2009. Disponível em: http://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/1090 Acesso em: 20 Abr. 2020.
MARQUES, Claudio Portilho; GASPAROTTO, Guilherme da Silva, e COELHO, Ricardo Weigert. Fatores relacionados ao nível de estresse em adolescentes estudantes: uma revisão sistemática. Salusvita, 34(1),99-108. Jul-out, 2015. Disponível em: https://secure.usc.br/static/biblioteca/salusvita/salusvita_v34_n1_2015_art_06.pdf. Acesso em: Abr. 2020.
MARTINEZ, I., PINTO, A., SILVA. A. Burnout em estudantes do ensino superior. Rev Port Psicol.; 35:151-67, 2000. Disponível em:https://docs.google.com/file/d/0B0LP1bS3g1daNVJRUkdjbmtBU0U/edi Acesso em: 15 Abr 2020.
MARX, Karl, Le Capital, livre I, In: Oeuvres, Économie I. Paris, NRF, 1965. 1818 p. [1ère édition 1867]. (Bibliothèque de la Plêiade). Set, 1867.
MASLACH, Christina, LEITER, Michael P. [tradução Martins MS]. Trabalho: fonte de prazer ou desgaste? Guia para vencer o estresse na empresa. Campinas: Papirus. 1999, 239 p.
MASLACH, Christina; JACKSON, Susan; LEITER, Michael. Maslach burnout inventory: manual. 3rd ed. Palo Alto: Consulting Psychologists Press. Acesso em: mar.2020. Jan, 1997. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Christina_Maslach/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual/links/5574dbd708aeb6d8c01946d7.pdf. Acesso em: Abr. 2020.
MASLACH, Christina; JACKSON, Susan. The measurement of experienced burnout. J Occup Behav.;2:99-113. Abr, 1981. DOI:10.1002/job.4030020205
MEC. SETEC. IFFARROUPILHA. Política de Assistência Estudantil. Instituto Federal Farroupilha. Disponível em: https://www.iffarroupilha.edu.br/assist%C3%AAncia-estudantil/apresentacao-ae>. Acesso em: mar 2020. Acesso em: mar 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.
OSTI, Andréia; e BRENELLI, Rosely Palermo. Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, Bragança Paulista, v.18, n.3 pg. 417-426, set/dez. 2013.
PEREIRA, Gislaine Cristina; ZUFFO Sílvia; MOURA, Eliana Gonçalves. Juventude e qualidade de vida. Rev Pesq Práticas Psicossociais [Internet]. Abr-jun, 2019 [acesso jun 2020];14(2):1-9. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/e2649/2121 Acesso em: 15 Abr. 2021.
PRADO, Claudia Eliza Papa. Estresse ocupacional: causas e consequências. Rev Bras Med Trab. 2016;14(3):285-9. Disponível em: https://doi.org/10.5327/ Z1679-443520163515 Acesso em: 15 Abr 2021.
RAMOS, Luciana Fernandes Pastana; NASCIMENTO, Juliana Érica Cirino. Qualidade de vida dos graduandos em farmácia da Universidade Federal do Oeste do Pará. Interdisciplinary Journal of Health Education. v. 2, n. 1, p. 54-60, Ago-nov, 2017.
RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero. et al. Ensino remoto em tempos de covid-19: aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 107-126, 2020.
RODRIGUES, Weslei Alves; Neto, Mário Teixeira Reis. A influência das metas e recompensas na motivação: um estudo no setor público mineiro. Anais do XXXV Encontro da ANPAD - EnANPAD, [CD-ROM], Rio de Janeiro, RJ, 1-17. Set, 2011. Acesso em: 15 Abr. 2021.
RODRIGUEZ AÑEZ, Ciro Romélio; REIS, Rodrigo Siqueira; e PETROSKI, Edio Luiz (2008). Versão brasileira do questionário "estilo de vida fantástico": tradução e validação para adultos jovens. Arq Bras Cardiol; 91(2):102-109. Ago, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0066-782X2008001400006Acesso em: mar 2020. DOI: 10.1590/S0066-782X2008001400006
RUDOW, Bernd. Stress and burnout in the teaching profession: european studies, issues, and research perspectives. In: Vanderbergue, R. & Huberman, M. A. (Eds.), Understanding and preventing teacher burnout: a source book of international practice and research. Cambridge: Cambridge University Press, cap. 2, p. 38-57, 1999.
SALDAÑA, Paulo. Cerca de 4 milhões de brasileiros abandonaram os estudos durante a pandemia. Folha de São Paulo, São Paulo. Jan, 2021. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/01/cerca-de-4-milhoes-abandonaram-estudos-na-pandemia-diz-pesquisa.shtml> .Acesso em: Jan, 2021.
SANTOS, Fernando Silva. et al., (2017). Estresse em Estudantes de Cursos Preparatórios e de Graduação em Medicina. Rev. Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 2,p. 194-200. Abr-jun, 2017.
SCHAUFELI, Wilmar. et al. Burnout and engagement in university students. A Cross- National Study. J Cross Cult Psychol.; v.33, n. 5, p.464- 481. 2002.
SILVA, D.C, LOUREIRO, M.F, PERES, R.S. (2008) Burnout em profissionais de enfermagem no contexto hospitalar. Psicol Hosp. v. 6, n. 1, p.39-51. Set, 2002.
SILVA, Josiane Viana. et al. Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica, Rev enferm UFPE on line. 2019;13:e241547 DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.241547 Acesso em: 20 Abr. 2021.
SILVA, Ormenzina Garcia; NAVARRO, Elaine Cristina. A relação professor-aluno no processo ensino-aprendizagem. Revista Eletrônica Interdisciplinar da Univar, v.3, n.8, p.95-100, 2012. Disponível em: < http://www.univar.edu.br/revista/downloads/relacaoprofessor_aluno_processo.pdf >. Acesso em: 18 maio. 2021.
SUTTON, Mark; ANDERSON, Eugene. Introduction to cultural ecology. Lanham. AltaMira Press, 2014.
TAVARES, Kelly; Sousa Norma; Silva Lolita; Kestenberg, Celia (2014). Ocorrência da síndrome de Burnout em enfermeiros residentes. Acta Paulista de Enfermagem, v. 27, n. 3, 260-265. Jul, 2014. DOI:10.1590/1982-0194201400044
TRENTINI, Mercedes; PAIM, Lygia. Pesquisa em Enfermagem: uma modalidade convergente-assistencial. Florianópolis: Ed. da UFSC. Dez, 1999. DOI: 10.1590/S0034-71671999000400018
TRENTINI, Mercedes; PAIM, Lygia; SILVA, Denise Maria Guerreiro Vieira. O método da pesquisa convergente assistencial e sua aplicação na prática de enfermagem. Texto Contexto Enferm. V.26, n. 4, p. 1-10, 2017. DOI: 10.1590/0104-07072017001450017 Acesso em mar, 2020.
TRICOLI, Valquiria. Stress na adolescência: problema e solução- A possibilidade de jovens estressados se tornarem adultos saudáveis. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
TUOMINEN- SOINI, Heta; & SALMELA- ARO, Katariina. Schoolwork engagement and burnout among Finnish high school students and young adults: profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental Psychology, v. 50, n. 3, p. 649-662. Mar,2014. DOI: 10.1037/a0033898. Acesso em: 20 Abr. 2021.
UVALDO, Maria da Conceição Coropos. Relação homem-trabalho: campo de estudo e atuação da orientação profissional. In: A. M. B. Bock & Cols., (Orgs.), A escolha profissional em questão. pp. 215-237, São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 1995.
VICENTE Carla, Oliveira Rui Aragão, Maroco João. Análise fatorial do Inventário de Burnout de Maslach (MBI-HSS) em profissionais portugueses. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 14, n. 1, p. 152-167. Mar, 2013.
VIEIRA, Armênio Chaves Fernandes; GALLINDO, Erica de Lima; CRUZ, Hobson Almeida. Plano estratégico para permanência e êxito dos estudantes do IFCE. Fortaleza: IFCE, 2017.
WAGNER, Dione Pereira. Síndrome de Burnout: Um estudo junto aos educadores (professores e educadores assistentes) em escolas de educação infantil. Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Engenharia Mestrado Profissionalizante em Engenharia, Porto Alegre, 2004.
WHOQOL Group. The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine 10:1403-1409, 1995.
ZAVAREZE, Taís Evangelho. O papel da orientação profissional na escolha profissional do adolescente. Psicologia: O Portal dos Psicólogos, 1-9, 2008. Recuperado em 16 fevereiro 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniela Copetti Santos, Bruna Kern, Tatiana Zimmer Balin, Henrique Scalco, Teo Limberger Limberger, Katia Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.