Burnout syndrome during adolescence: an analysis in the pandemic period in a federal public institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2524

Keywords:

Burnout Syndrome, Quality of life, Mental health, Pandemic, Adolescence

Abstract

Burnout Syndrome (BS) is defined as a mental disorder, with the main characteristics of energy depletion, lack of professional fulfillment, emotional exhaustion, disbelief and the individual's feeling of incompetence. These characteristics are aggravated by the pandemic period, making it necessary to observe and evaluate these factors, which have been presented by young people who attend high school, as adolescence is a period with several biological and psychological changes. Therefore, the objective of this study is to identify the health aspects and factors related to BS among students of Integrated High School at the Federal Farroupilha Institute through the use of the questionnaire to assess burnout “Maslach Burnout Inventory for students (MBI-SS)”. We found that about 79% of the students have what would be classified as BS, noting some factorial similarities compared with the current bibliography, making more research necessary.

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Author Biographies

Daniela Copetti Santos, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Doutora em Ciências Biológicas com ênfase em Bioquímica pelo Instituto de Ciências Básicas da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/ UFRGS, Mestre em Biologia Celular e Molecular pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUC-RS, Especialista em Genética e Evolução Biológica pela Universidade de Passo Fundo/UPF-RS, Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade de Cruz Alta/UNICRUZ. Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha.

Bruna Kern, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Licencianda do Curso de Ciências Biológicas do Instituto Federal Farroupilha- Campus Santa Rosa. Membro do Grupo de Ensino e Pesquisa Meio Ambiente, Saúde e Sociedade. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS). 

Tatiana Zimmer Balin, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Estudante do Curso Técnico em Edificações do Instituto Federal Farroupilha- Campus Santa Rosa. Membro do Grupo de Ensino e Pesquisa Meio Ambiente, Saúde e Sociedade (GEPMASS). Bolsista CNPq. 

 

Henrique Scalco, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Graduado em Gestão Ambiental pela Uninter. Licenciando em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Farroupilha- Campus Santa Rosa. Membro do Grupo de Ensino e Pesquisa Meio Ambiente, Saúde e Sociedade (GEPMASS). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS). 

Teo Limberger Limberger, Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijui

Graduando em Psicologia pela Unijui e Pesquisador que atua na  linha de pesquisa sobre Síndrome de Burnout.

Katia Moura, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Técnica em Assuntos Educacionais pelo Instituto Federal Farroupilha- Campus Santa Rosa. Membro do Grupo de Ensino e Pesquisa Meio Ambiente, Saúde e Sociedade. 

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Published

2021-10-16

How to Cite

Santos, D. C., Kern, B. ., Zimmer Balin, T. ., Scalco, H., Limberger, T. L., & Moura, K. (2021). Burnout syndrome during adolescence: an analysis in the pandemic period in a federal public institution. Educar Mais, 5(5), 1272–1286. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2524

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