Image literacy and youth and adult in the context of remote activities during the pandemia
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2520Keywords:
Image literacy, Following teaching, Early years of Youth and Adults Education, Covid-19 pandemic, Digital CultureAbstract
This paper aims to describe and analyze a didactic sequence elaborated by the curricular components Digital Culture and Polyvalence and a proposal for students in the early years of Youth and Adult Education of a federal public school in Porto Alegre-RS, in the context of remote activities during the pandemic. Specifically, it aimed to promote students’ image literacy through activities related to image reading, understanding the passage of time through imagery reading and creating narratives with easy-access digital resources for them. The theoretical framework used is located at the intersection of studies on literacy and Youth and Adult Education. The methodology used is of a qualitative nature. The analyzed material produced is composed of notes from a field diary and activities carried out by the students. The results are located in two axes: 1) the potentiality of proposing imagery literacy activities for Youth and Adult Education students was verified, despite the limits imposed by the Covid-19 pandemic and the restricted access to digital technologies; and 2) advances were observed related to the students’ literacy process.
Downloads
References
BALESTRIN, Patrícia Abel; SOARES, Rosângela. “Etnografia de tela”: uma aposta metodológica. Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.) Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo horizonte: Mazza Edições, 2012, p. 63-86.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 11 Jul. 2021.
BRASIL. Resolução 01 de 2021. Diretrizes operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-1-de-28-de-maio-de-2021-323283442. Acesso em 11 de Jul. de 2021.
BELMIRO, Celia Abicalil. Letramento visual. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores / Isabel Cristina Alves da Silva Frade, Maria da Graça Costa Val, Maria das Graças de Castro Bregunci (orgs). Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/letramento-visual Acesso em 04 Jul. 2021.
DEODORO, Tainá Maria Silva; BERNARDO, Lilian Dias; SILVA, Allana Karoline Chaves da; RAYMUNDO, Taiuani Maquine; SCHEIDT, Isabela Vinharski. A inclusão digital de pessoas idosas em momento de pandemia: relato de experiência de um projeto de extensão. Revista Extensão em Foco. Palotina, n. 23 (Especial), p. 272-286, jun. 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/80577/pdf Acesso em 07 Jul. 2021.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DUSSÉL, Inés. La escuela em la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa Acesso em 28 jun. 2021.
FAVERO, Rute Maria; CARDOSO, Raíssa Gabriella Wasem. A utilização das redes sociais na modalidade EJA. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 33, n. 2, Jul.-Dez. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/104604/60970 Acesso em 05 Jul. 2021.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis; SIMÕES, Fernanda Maurício. Apropriação de práticas de numeramento na EJA: valores e discursos em disputa. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 2, p. 517-531, junho de 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000200014&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 Jul. 2021.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 14 ed. 2006.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Editora UNICAMP, 2020, 408 p.
LAZZARATO, Maurizio. Signos, máquinas, subjetividades = Signes, machines, subjectivités. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014.
MELO, Ediclécia Sousa de. O uso do GIF como recurso didático no ensino de língua portuguesa para surdos. Artigo (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa como 2ª Língua para Surdos). Instituto Federal da Paraíba - IFPB/Pró-Reitoria de Pesquisa, Inovação e Pós-Graduação. Diretoria de Educação a Distância, 2020.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Apresentação. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.) Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo horizonte: Mazza Edições, 2012, p. 15-22.
MIGLIOLI, Sarah; BARROS. Moreno. Novas tecnologias da imagem e da visualidade: GIF animado como videoarte. Revista Sessões do Imaginário n. 29, p. 68-75. 2013. Disponível em: Novas tecnologias da imagem e da visualidade: GIF animado como videoarte | Sessões do Imaginário (pucrs.br). Acesso em 04 Jul. 2021.
MIOLLA, Gabriélli Tainá. Animações em gif como ferramenta didática para o ensino de zoologia. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curso de Ciências Biológicas. Dois Vizinhos, 2017.
PESSOA, Ana Cláudia Gonçalves. Sequência didática. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores / Isabel Cristina Alves da Silva Frade, Maria da Graça Costa Val, Maria das Graças de Castro Bregunci (orgs). Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/sequencia-didatica Acesso em 04 Jul. 2021.
RIBEIRO, Ana Elisa; COSCARELLI, Carla Viana. Letramento digital. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores / Isabel Cristina Alves da Silva Frade, Maria da Graça Costa Val, Maria das Graças de Castro Bregunci (orgs). Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/letramento-digital Acesso em 04 Jul. 2021.
RODRIGUES, Walace. Letramento imagético e midiático em arte-educação. Conhecimento & Diversidade, [S.l.], v. 6, n. 12, p. 90-101, dez. 2014. ISSN 2237-8049. Disponível em: <https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/1607>. Acesso em: 4 jul. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.18316/1607.
ROJO, Roxane. As relações entre fala e escrita: mitos e perspectivas – caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale, 2006.
ROSA, Aline Nunes da. Sobre mudar de paisagens, sobre mirar com outros olhos – narrativas a partir de deslocamentos territoriais. 2015. 284 f. Tese (Doutorado em Arte e Cultura Visual) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.
SENE, Hélen Maria Mendes de; ANDRADE, André Luiz Silva; SILVA, André Maciel da; VERA, José Casto Nogales; JUNIOR, Antonio Fernandes Nascimento. O ensino dos conceitos de solstício e equinócio e das estações do ano a partir do uso de gif como recurso didático. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista. Volume 13, n. 07, 2017, p. 1-15.
SILVA, Renata Borges Leal da; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro. INCLUSÃO DIGITAL NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA): PENSANDO A FORMAÇÃO DE PESSOAS DA TERCEIRA IDADE. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 24-40, abr. 2020. ISSN 2594-9004. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/46818/33253>. Acesso em: 07 jul. 2021. doi:https://doi.org/10.12957/redoc.2020.46818.
SLODKOWSKI, Bruna Kin; AKAZAKI, Jacqueline Mayumi; MACHADO, Letícia Rocha; BEHAR, Patrícia Alejandra. Competência autoria digital de idosos: uma revisão sistemática da literatura acerca dos conceitos. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 805-820, 2021. DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2452. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2452. Acesso em: 13 jul. 2021.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento digital. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf Acesso em 07 Jul. 2021.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 3. ed., 2014.
TERRA, Márcia Regina. Letramento & letramentos: uma perspectiva sócio-cultural dos usos da escrita. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada [online]. 2013, v. 29, n. 1. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502013000100002 . Acesso 27 Jun. 2021, p. 29-58.
TRAVERSINI, Clarice Salete; LOCKMANN, Kamila. Escolarização delivery. Textura. FISS, D. M. L.; UBERTI, L. (orgs.). Quarentenário Pequeno Breviário dos Tempos de Pandemia. v. 23, n. 53. p. 447-514. DOI: https://doi.org/10.29327/227811.23.53-21 Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6348 Acesso em: 10 Jul. 2021.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (org.). Tecnologias para aprender. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 15-26.
ZORDAN, Paola; ALMEIDA, Verônica Domingues. Parar pandêmico: educação e vida. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-18, 20 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15481.077 Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15481/209209213435. Acesso em: 05 Jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daiane Martins Bocasanta, Clevi Elena Rapkiewicz, Talia Prates da Luz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.