The World Bank's influences on the current Teaching of Arts in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2487

Keywords:

Access to Education, Art Teaching, Public policies

Abstract

Brazilian educational policies, with emphasis on teaching in the area of Arts. We elaborated a brief analysis of documents involving the World Bank and its guidelines for education, specifically for Brazil, identifying the impacts of its guidelines on the teaching of Arts and how they affected the choice of contents in the curriculum of schools in Brazil. To this end, we analyzed laws and documents of the Brazilian government, from 1990 onwards, which govern education and the rights of those for which it is intended. We took as theoretical references the studies of Altmann (2002), Peroni (2000), Dias (2017), Nosella (2015), Cabral Neto (2012), among other important researchers of Brazilian educational policies. In the scope of the Arts, we utilized the studies of Silva (2015), Araujo (2019), and Suzuki (2019). Through the analysis undertaken, we find that, in relation to the teaching of Arts, it is frequent the adoption of practices that favor the technical training of the student, directing it to the market, but that devalues the contents of the human sciences, social and artistic training for citizens.

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Author Biographies

Paulo Lopes, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Música e Artes Cênicas da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Tayene Elize Mação, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da rede privada de ensino no município de Maringá-PR. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9940-6275

Rodrigo dos Santos Andrade, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Servidor público do estado do Paraná.

Flávio Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em História pela Universidade Estadual de Maringá. Docente do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Câmpus de Cianorte.

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Published

2021-08-17

How to Cite

Lopes, P. ., Yaegashi, S. F. R., Mação, T. E. ., Andrade, R. dos S. ., & Oliveira, F. R. de . (2021). The World Bank’s influences on the current Teaching of Arts in Brazil. Educar Mais, 5(4), 934–946. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2487

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