Creencias de autoeficacia de estudiantes y profesores de Física de Educacíon Superior
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2472Keywords:
Self-efficacy beliefs, Physics Teaching, Higher EducationAbstract
En este artículo presentamos un estudio que buscó investigar las creencias de autoeficacia de estudiantes y docentes de una carrera de Licenciatura en Física al momento de aprender y enseñar física. Este estudio contó con la participación de ocho estudiantes y seis profesores de la carrera antes mencionada. Los sujetos respondieron cuestionarios sobre sus creencias de autoeficacia para realizar determinadas tareas en el contexto de las disciplinas de Física General y Experimental. Los resultados muestran que la mayoría de estos estudiantes y profesores tienen creencias de autoeficacia que van de media a alta.
Downloads
References
ALLIPRANDINI, P. M. Z.; SOUZA, D. A. A crença de autoeficácia de formandos de um curso de Pedagogia em relação ao exercício profissional. Educação em Análise. v. 1, n. 2, p. 215-235, jul/dez. 2016.
BANDURA, A. Vicarious processes: a case of no-trial learning. In: BERKOWITZ, L. (Ed.). Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press, 1965. v.2, p.1-55.
BANDURA, A. Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review. v. 84, n. 2, p. 191-215, 1977.
BANDURA, A. The Self System in Reciprocal Determinism. American Psychologist. v. 33, n. 4, p. 343-358, abr. 1978.
BANDURA, A. Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman, 1997.
BANDURA, A. Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Reviews Psychologist. v. 52, p. 1-26, 2001.
BANDURA, A. The Evolution of Social Cognitive Theory. In: Smith K. G. e Hitt, M. A. (Eds.), Great Minds in Management. Oxford: Oxford University Press. 2005.
BOPSIN, G.; GUIDOTTI, C. Crenças de autoeficácia: uma revisão de literatura no contexto do ensino de física. Revista de Enseñanza de la Física. v. 33, n. 1, p. 7-19, jun. 2021.
BZUNECK, J. A. As Crenças de Auto-Eficácia e o seu Papel na Motivação do Aluno. In E. Boruchovitch & J.A. Bzuneck (Org.) A Motivação do Aluno: Contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Editora Vozes; 116-133. 2001.
CARDOSO, L. R.; BZUNECK, J. A. Motivação no Ensino Superior: metas de realização e estratégias de aprendizagem. Psicologia Educacional e Escolar. v. 8, n. 2, p.145-155. 2004.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio, al saber enseñado. Buenos Aires. Editora Aique. 1991.
CIRÍACO, K. T.; PIROLA, N. A. “A Matemática, ela assusta um pouco”: crença de autoeficácia e mudança de atitudes de estudantes de pedagogia a partir da pesquisa na formação inicial. Revista Eletrônica de Educação Matemática. v. 13, n. 1, p. 147-162. 2018.
CLEMENT, L.; CUSTÓRIO, J. F.; ALVES FILHO, J. P. A Qualidade da Motivação em Estudantes de Física do Ensino Médio. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias. v. 9, n. 1, p. 84-95, jul. 2014.
CUSTÓDIO, J. F.; PIETROCOLA, M.; CRUZ, F. F. S. Experiências emocionais de estudantes de graduação como motivação para se tornarem prof de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 30, n. 1, p. 25-57, abr. 2013.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York. Plenum Press. 1985.
ESPINOSA, T.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Crenças de autoeficácia em aprender física e trabalhar colaborativamente: um estudo de caso com o método Team Based Learning em uma disciplina de Física Básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 69-94, jan-abr. 2019.
ESPINOSA, T.; MILLER, K.; ARAÚJO, I.; MAZUR, E. Reducing the gender gap in students’ physics self-efficacy in a team- and project-based introductory physics class. Physical Review Physics Education Research. v. 15, n. 010132. 2019.
GOYA, A.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R. Crenças de eficácia de professores e motivação de adolescentes para aprender Física. Revista Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 51-57, jan-jul. 2008.
GUSSO, H. L., et al. Ensino Superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade. v. 41, e238957, Campinas, set. 2020.
HEIDEMANN, L. A.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E.A. Atividades experimentais com enfoque no processo de modelagem científica: Uma alternativa para a ressignificação das aulas de laboratório em cursos de graduação em física. Revista Brasileira de Ensino Física, v. 38, n. 1, 2016.
MARCHIORE, L. W. O. A.; ALENCAR, E. M. L. S. Motivação para aprender em alunos do Ensino Médio. Educação Temática e Digital, Campinas. v. 10, n. Esp, p.105-123, out. 2009.
MAZUR, E. Peer Instruction A User’s Manual. Ed. Prentice-Hall. Upper Saddle River. 1997.
NETO, R. S.; LIMA, M. B.; STRUCHINER, M. Crenças de Autoeficácia Docente no Ensino de Física: Uma Análise sobre o Percurso de Formação Docente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 12, n. 3, p. 86-103, dez. 2019.
OLIVEIRA, E. S. Moivação no Ensino Superior: Estratégias e Desafios. Contexto & Educação. v. 32, n. 101, p. 212-232, jan/abr. 2017.
PAJARES, F.; OLAZ, F. Teoria social cognitiva e auto-eficácia: uma visão geral. In A. Bandura, R. G. Azzi e S. Polydoro (Org.) Teoria Social Cognitiva: Conceitos Básicos. Porto Alegre: Artmed; 97-114, 2008.
PIETROCOLA, M. A matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno Catarinense de Ensino de Física. v. 19, n. 1, p. 89-109, ago. 2002.
PIGOSSO, L. T.; RIBEIRO, B. S.; HEIDEMANN, L. A. A Evasão na Perspectiva de quem Persiste: um Estudo sobre os Fatores que Influenciam na Decisão de Evadir ou Persistir em Cursos de Licenciatura em Física Pautado pelos Relatos dos Formandos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 245-273, jan-dez. 2020.
PORTO, R. C.; GONÇALVES, M. P. Motivação e envolvimento acadêmico: um estudo com estudantes universitários. Psicologia Educacional e Escolar. v. 21, n. 3, p. 515-522, set/dez. 2017.
RIBEIRO, J. R. C.; BICALHO, C. C. F.; ONOFRE, M. T. A. S.; NOC, F. Autoeficácia em Professores do Ensino Superior. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas. v. 20, n. 3, p. 319-323. 2019.
RICARDO, E. C.; FREIRE, J. C. A. A concepção dos alunos sobre a física do ensino médio: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Ensino de Física. v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007.
RUFINI, S. E.; BZUNECK, J. A.; OLIVEIRA, K. L. A Qualidade da Motivação em Estudantes do Ensino Fundamental. Revista Paidéia. v. 22, n. 51, p. 53-62, jan/abr. 2012.
RUIZ, V. M. Motivação na universidade: uma revisão da literatura. Revista Estudos de Psicologia. v. 20, n. 2, Campinas, p. 15-24, mai/ago. 2003.
ROCHA, D. M. Crenças de autoeficácia e estratégias de aprendizagem: um estudo de caso dos ingressantes no curso de Licenciatura em Física. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza. v. 4, p. 01-16, jul. 2020.
ROCHA, D. M.; RICARDO, E. C. As crenças de autoeficácia de professores de Física: um instrumento para aferição das crenças de autoeficácia ligadas a Física Moderna e Contemporânea. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 2, p. 333-364, ago. 2014.
SANTOS, A. A. A.; MOGNON, J. F.; LIMA, T. H.; CUNHA, N. B. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicologia Educacional e Escolar. v. 15, n. 2, p. 283-290, jul/dez. 2011.
SELAU, F. F.; ESPINOSA, T.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Fontes de autoeficácia e atividades experimentais de física: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 2, 2019.
SILVA, A. J.; IAOCHITE, R. T.; AZZI, R. G. Crenças de autoeficácia de licenciandos em Educação Física. Motriz. Revista de Educação Física. v. 16, n. 4, p. 942-949, out/dez. 2010.
SILVA, F. R.; BARROS, M. A.; LABURÚ, C. E.; SANTOS, L. C. A. Crenças de eficácia, motivação e a formação de professores de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 214-228, abr. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Gustavo Bopsin, Charles Guidotti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.