Sciences conceptions of teachers acting in Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2406Keywords:
Continuing education, Nature of Science, Child developmentAbstract
This article contemplates a study on some conceptions that were indicted by seven teachers who work in Early Childhood Education when they answered a questionnaire with an open question that referred to how they perceive the teaching of Science in Early Childhood Education. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis (MORAES; GALIAZZI, 2006) which allowed an impregnation with the text and we used a priori categories already pointed out in the literature, namely: Institution, Knowledge and Method. It was possible to point out with more emphasis an understanding of Science as a Method, followed by Knowledge, and the one that had the least evidence was that of Institution. The results indicate the need for a continuous process of continuing education to expand and qualify the understanding of what Science is, in order to qualify its teaching and pedagogical practice.
Downloads
References
ARCE, Alessandra; SILVA, Debora A. S. M. da; VAROTTO, Michele. Ensinando ciências na educação infantil. Campinas SP: Alínea, 2011.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; PÉREZ, Daniel Gil. Formação de professores de ciências: tendências e inovações.10 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CHALMERS, Alan. F. O que é ciência, afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.
FIORETTI, Elena Campo. Desafios e possibilidades para a formação continuada de professores de crianças de 4 e 5 anos para a literacia científica no Município de Amajari, Roraima. Tese (Doutorado em Educação de Ciências e Tecnologia) - Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Ciências e Tecnologia “Júlio de Mesquita Filho”, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, 2018.
HAI, Alessandra Arce; SILVA, Debora. A. S. M; VAROTTO, Michele.; MIGUEL, Carolina Costa. Ensinando Ciências na Educação Infantil. 2 ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2020.
HARRES, João Batista Siqueira. Uma Revisão de Pesquisas nas Concepções de Professores sobre a Natureza da Ciência e suas implicações para o Ensino. Investigações em Ensino de Ciências – V4(3), pp. 197-211, 1999.
MOURA, Breno Arsioli. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a história e filosofia da Ciência. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, São Paulo: EPU,1986.
MACHADO, Andreia de Bem. Concepções de ciência entre professores das séries iniciais do ensino fundamental em Florianópolis, SC e suas relações com o ensino de ciências, 2007.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. In Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117–128, 2006.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
PRAIA. João.; CACHAPUZ, Antônio; GIL-PÉREZ, Daniel. A Hipótese E A Experiência Científica Em Educação Em Ciência: Contributos Para Uma Reorientação Epistemológica. In Ciência & Educação, v. 8, n. 2, p. 253-262, 2002.
UJIIE, Nájela Tavares. Formação continuada de professores da educação infantil num enfoque CTS. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Tradução Jeferson Luiz Camargo, revisão técnica José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 135 p, 1993.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosanara Bourscheid, Judite Scherer Wenzel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.