The relationship between student mobility and evasion in graduation courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2258

Keywords:

Graduation; mobility; expansion; evasion; education.

Abstract

This study is a cut-out of a case study type of research, developed at a public university located in the state of Bahia, Northeast Brazil. Its objective was to analyze how student mobility has influenced the processes of evasion from undergraduation courses of this institution. The understanding of the causes involved in the mobility process that lead students to migrate from the courses and the impacts of this phenomenon on the educational institution were studied from the analysis of the local context and policies for the expansion of university education in the 21st century, in light of the conceptions of different theorists and censuses disseminated by Brazil’s Ministry of Education and Culture. The results of the research indicate that the process of student mobility in university education has been driven by the expansion of vacancies in the last two decades, that courses in the areas of engineering and medical sciences have been the most sought after by students who migrated from the university under analysis, and that the university does not have consolidated financial, structural and program conditions to contain evasion and dropout, especially in undergraduate courses, because they are complex processes and motivated by several factors.

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Author Biographies

Ana Paula Souza do Prado Anjos, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

Mestranda do Programa de Ciências Humanas e Sociais (UFOB). Especialização em Coordenação Pedagógica (2019) pela UCAM e Metodologia de Ensino para Educação Profissional (2015) pela UNEB/SUPROF. Graduada em Ciências Contábeis (2014) e em Pedagogia, Docência e Gestão de Processos Educativos (2009) pela Universidade do Estado da Bahia, Campus IX – Barreiras. Analista Universitária – Pedagoga da Universidade do Estado da Bahia (UNEB-Campus IX). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2172301374213738 

Marilde Queiroz Guedes, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

Pós-Doutorado (Universidade de Lisboa, Lisboa/PT (2018), Doutora em Educação: Currículo - PUC-SP (2010). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (2001). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela PUC-MG (1993). Graduada em Letras pela Faculdade de Formação de Professores de Arcoverde - PE (1982). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caruaru - PE (1985). Professora Plena da Universidade do Estado da Bahia (UNEB-Campus IX). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas (UFOB). Lattes: http://lattes.cnpq.br/1353574837768991

Emília Karla de Araujo Amaral, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA- UNEB

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (2011). Especialista em Psicopedagogia e Orientação Educacional (FIA, 1999). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (1997). Professora titular da Universidade do Estado da Bahia, DCH-Campus IX e da Faculdade São Francisco de Barreiras. ORCID-ID: https://orcid.org/0000-0003-0745-1720. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4097875085383133

Nilza da Silva Martins, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).  Especialista em Supervisão Educacional pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia - Campus IX - Barreiras (BA). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2788689472538294

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Published

2021-01-27

How to Cite

Anjos, A. P. S. do P. ., Guedes, M. Q. ., Amaral, E. K. de A., & Martins, N. da S. (2021). The relationship between student mobility and evasion in graduation courses. Educar Mais, 5(2), 373–387. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2258

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Articles