Quantitative analysis of graduates, academics and evaded from course of Physics of UFAC: an initial diagnosis
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2149Keywords:
Teacher training, Dropout, Degree in physicsAbstract
The present work aims to present an initial diagnosis on the number of students who escaped and completed the Physics degree course at the Federal University of Acre. The study was based on data provided by the course coordinator for the thirteen years of existence, from the opening in 2005 until the first semester of 2018. The study still presents a statistical approach and a reflection on the importance of the course for the state of Acre, as well as presenting elements of the profile of the Physics graduate (graduate), such as sex, age at graduation, the place of birth and the time required to complete the studies. It found that the difference in sex, form of admission and periods of study are linked to dropout rates. It was found that the 4th and 6th periods have the highest dropout rate, the formation on the other hand occurs between the 8th and 11th period.
Downloads
References
AGRELLO, Deise Amaro; GARG, Reva. Mulheres na física: poder e preconceito nos países em desenvolvimento. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 1305-1/1305-6, 2009.
AIKEN, John M; HENDERSON, Rachel; CABALLERO, Marcos D. Modeling student pathways in a physics bachelor’s degree program. Physical Review Physics Education Research, v. 15, n. 1, p. 0101281- 0101287, 2019.
ALMEIDA, João Batista; SCHIMIGUEL, Juliano. Avaliação sobre as causas da evasão escolar no ensino superior: estudo de caso no curso de licenciatura em Física no Instituto Federal do Maranhão. REnCiMa, v. 2, n. 2, p. 167-178, 2011.
ANTENEODO, Celia, et al. Brazilian physicists community diversity, equity, and inclusion: A first diagnostic. Physical Review Physics Education Research, v. 16, n. 1, p. 0101361- 01013613, 2020.
ARRIGO, Viviane; SOUZA, Miriam Cristina Covre de; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. Elementos caracterizadores de ingresso e evasão em um curso de licenciatura em Química. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 243-262, 2017.
BARROS, Aparecida da Silva Xavier. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 85, p. 1057-1090, 2014.
LI, Denise Leyi. O novo ENEM e a plataforma Sisu: efeitos sobre a migração e a evasão estudantil. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 108. 2016.
BASTISTELA, Gislaine Cristina; RODRIGUES, Sergio Augusto; BONONI, Júlia T. Carrer Martinelli. Estudo sobre a evasão escolar usando regressão logística: análise dos alunos do curso de administração da fundação educacional de Ituverava. Tékhne ? Lógos, v.1, n. 1, p.54-67, 2009.
AUTOR(ANO). TÍTULO.
DAVOK, Delsi Fries; BERNARD, Rosilane Pontes. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 503-521, 2016.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, v. 8, n. 2, p. 173-182, 2015.
GATTI, Bernardete. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-30, 2004.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. CENSO DEMOGRÁFICO – 2017. IBGE. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ac/panorama. Acesso: 18 jun. 2018.
IFAC, Instituto Federal do Acre. Plano de Desenvolvimento Institucional: PDI 2009-2013, 2009. IFAC. Disponível em: http://portal.ifac.edu.br/pdi.html. Acesso: 17 jun. 2018.
IFAC, Instituto Federal do Acre. Plano de Desenvolvimento Institucional: PDI 2014-2018, 2014. IFAC. Disponível em: http://portal.ifac.edu.br/pdi.html. Acesso: 17 jun. 2018.
IFAC, Instituto Federal do Acre. Histórico IFAC, 2016. IFAC. Disponível em: http://portal.ifac.edu.br/historico.html. Acesso: 17 jun. 2018.
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica de 2007. INEP. Brasília: Inep, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/plano-nacional-de-formacao-de-professores/censo-do-professor. Acesso em: 3 ago. 2018.
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Escala de Proficiência, 2013. INEP. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/escala/escala_proficiencia/2013/escala_ensino_medio_2013.pdf. Acesso em: 3 ago. 2018.
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. SAEB, SISTEMA DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Edição 2015 – Resultados. Brasília-DF, Setembro de 2016. INEP. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/aneb_anresc/resultados/resumo_dos_resultados_saeb_2015.pdf. Acesso em: 3 ago. 2018.
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica – 2016 Notas Estatísticas. Brasília-DF, Fevereiro de 2017a. INEP. Disponível em:http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf. Acesso: janeiro de 2020.
INEP, Instituto Nacional de Estudos de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2017b. Brasília: Inep, 2018. INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 3 de ago. 2018
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica – 2018 Notas Estatísticas. Brasília-DF, Fevereiro de 2019. INEP. Disponível em:http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso: janeiro de 2020.
JÚNIOR, Paulo Lima; OSTERMANN, Fernanda; REZENDE, Flávia. Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em Física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 37-60, 2012.
KALENDER, Z. Yasemin, et al. Gendered patterns in the construction of physics identity from motivational factors. Physical Review Physics Education Research, v. 15, n. 2, p. 0201191- 02011919, 2019.
LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas. GÊNERO, Niterói, v.16, n.1, p. 11 – 31, 2015.
MEC, Ministério de Educação. MEC lança Política Nacional de Formação de Professores com Residência Pedagógica, 2018. MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/55921-mec-lanca-politica-nacional-de-formacao-de-professores-com-80-mil-vagas-para-residencia-pedagogica-em-2018. Acesso: 17 jun. 2018.
PEREIRA DE ATAÍDE, Jair Stefanini; LIMA, Lourivaldo Mota; ALVES, Edvaldo de Oliveira. A repetência e o abandono escolar no curso de licenciatura em física: um estudo de caso. Physicae, v. 6, n. 6, p. 21-32, 2006.
RISSI, Marinalva Calabrez; MARCONDES, Martha Aparecida Santana (organizadoras). Reflexão sobre a reprovação, retenção e evasão na UEL: retenção em 2010, reprovação 2010 a 2012 e evasão 2003 a 2012 nos cursos de graduação. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2013.
RODRIGUEZ, Idaykis; POTVIN, Geoff; KRAMER, Laird H. How gender and reformed introductory physics impacts student success in advanced physics courses and continuation in the physics major. Physical Review Physics Education Research, v.12, n. 2, p. 0201181- 0201189, 2016.
SANTOS JUNIOR, José da Silva; REAL, Giselle Cristina Martins. A evasão na educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p.385-402, 2017.
SILVA, Glauco Peres da. Análise de Evasão no Ensino Superior: Uma Proposta de Diagnóstico de Seus Determinantes. Avaliação (UNICAMP), v. 18, p. 311-333, 2013.
SMITH, Trevor; WITTMANN, Michael; CARTER, Tom. Applying model analysis to a resource-based analysis of the Force and Motion Conceptual Evaluation. Physical Review Physics Education Research, v. 10, n. 2, p. 0201021 – 02010217, 2014.
TIEBEN, Nicole. Non?completion, Transfer, and Dropout of Traditional and Non?traditional Students in Germany. Research in Higher Education, v. 61, p. 117-141, 2020.
UFAC, Universidade Federal do Acre. Plano de Desenvolvimento Institucional — PDI 2011-2014: A UFAC construindo o futuro no cenário da Amazônia Ocidental. Rio Branco: EDUFAC, 2011.
UFAC, Universidade Federal do Acre. Regimento Geral da Universidade Federal do Acre. Rio Branco: Ufac, 2013.
VANZ, Samile Andrea de Souza; PEREIRA, Patrícia Mallmann Souto; FERREIRA, Glória Isabel Sattamini; MACHADO, Geraldo Ribas. Evasão e retenção no curso de Biblioteconomia da UFRGS. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 541-568, 2016.
ZABRISKIE, Cabot, et al. Using machine learning to predict physics course outcomes. Physical Review Physics Education Research, v. 15, n. 2, p. 0201201-02012018, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Bianca Martins Santos , Marcelo Castanheira da Silva, Antonio Romero da Costa Pinheiro, Irlen Maycon Pereira da Silva Paiva, Eloi Benicio de Melo Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.