Remote teaching and orientation of undergraduate thesis in COVID-19 times: challenges of amazonian educator's humanized formation
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2142Keywords:
Remote Education, Teacher training, Undergraduate thesis orientation, COVID-19, Paraense AmazonAbstract
The text aims to reflect the challenges that students have been facing to finalize the undergraduate thesis in the COVID-19 pandemic, within the scope of the Pedagogy Courses at the Federal University of Western Pará (UFOPA), Campus Santarém and the Federal University of Pará (UFPA), Campus Bragança / PA, and the UFPA Field Education Course, Campus Altamira / PA. The central question sought to answer: What factors may have influenced a relationship of humanized orientation in times of pandemic, with a view to ensuring the quality of the process of construction, production and defense of undergraduate thesis in the courses surveyed ? The delimitation of the object of study - remote teaching and teaching, is justified by the undergraduate thesis as it is an activity of extreme relevance for teacher training, and a privileged moment of knowledge and immersion in the educational reality. These are works that guide the appreciation and respect for the differences and the socio-cultural diversity of the students themselves and of school and non-school education in their Amazon territories (city dwellers, riverside dwellers, quilombolas, indigenous people, rural populations), fostering reflections on realities, theories and knowledge production in processes of interactions between supervisor and mentee and which in a pandemic context raises other practices, such as remote teaching. The research was supported by the quantitative and qualitative approach, in which for data collection an electronic questionnaire was made available to students of the educator training courses at the Federal University of Western Pará - Campus Santarém and the Federal University of Pará - Campus Bragança and Altamira. The main challenges stand out: the (in) accessibility of the internet in the municipalities / communities involved; ignorance of empirical research strategies on social networks; and, strangeness in using the digital space for undergraduate thesis guidelines and defenses; maintenance of themes, however, changes in the focus of study. In this context, it is also revealed that the teacher-student relationship was flexible and humanized, involving learning processes that go beyond the conclusion works delivered to the Pedagogy and Education courses in the respective FIHE / Campus.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 3, de março de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília: CNE, 21, fev., 2006a. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em 16 nov. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n º 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 mai. 2006b, Seção 1, p. 11.
BRASIL. Lei nº 12.085, de 5 de novembro de 2009. Dispõe sobre a criação da Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA, por desmembramento da Universidade Federal do Pará - UFPA e da Universidade Federal Rural da Amazônia - UFRA, e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12085.htm. Acesso em 10 nov. 2020.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial União: seção 1, Brasília, DF, p. 11429, 27 dez. 1961.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 27 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/res_cne_cp_02_03072015.pdf Acesso em 10 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343 - Diário Oficial da União de 17.03.2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em 10 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345 - Diário Oficial da União de 19.03.2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422. Acesso em 16 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473 - Diário Oficial da União de 12.05.2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020256531507?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaria%2520473%252C%252012%2520de% Acesso em 10 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544 - Diário Oficial da União de 12.05.2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020-256531507?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaria%2520473%252C%252012%2520de%2520maio%2520de%25202020 Acesso em 10 nov. 2020.
DE NEGRI, Fernanda; ZUCOLOTO, Graziela; MIRANDA, Pedro; KOELLER, Priscila. Ciência e Tecnologia frente à pandemia: Como a pesquisa científica e a inovação estão ajudando a combater o novo coronavírus no Brasil e no mundo. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cts/pt/central-de-conteudo/artigos/artigos/182-corona. Acesso em 16 nov. 2020.
HODGES, Charles et al. A diferença do ensino remoto de emergência e aprendizado online. EDUCAUSE Review. 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-betweenemergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 18 nov. 2020.
Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA. Instrução normativa nº 2 – Reitoria, de 20 de março de 2020. Dispõe sobre o funcionamento das atividades acadêmicas e administrativas da Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa), necessárias neste período de enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (COVID-19). Disponível em http://www.ufopa.edu.br/ufopa/coronavirus-2/instrucao-normativa-022020-retificada-07-04-2020-atividades-academicas-e-administrativas-covid-19/. Acesso em 10 nov. 2020.
Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA. Projeto Pedagógico do Curso-PPC da Licenciatura em Pedagogia. Curso de Licenciatura em Pedagogia do Instituto de Ciências da Educação da UFOPA/Campus de Santarém-PA, 2015.
Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA. Projeto Pedagógico do Curso-PPC da Licenciatura em Pedagogia. Curso de Licenciatura em Pedagogia do Instituto de Ciências da Educação da UFOPA/Campus de Santarém-PA, 2020.
Universidade Federal do Pará. Resolução nº. 4.536/2012-CONSEPE/UFPA da Faculdade Bragança. Disponível em: https://faced.ufpa.br/index.php/pedagogia/pedagogia. Acesso em 10 nov. 2020
Universidade Federal do Pará-UFPA. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução 4.441-A. Aprova a criação do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, na modalidade presencial, do Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo – PROCAMPO, nos Campi Universitários de Altamira e Cametá. 2013.
Universidade Federal do Pará-UFPA. Projeto Pedagógico do Curso-PPC da Licenciatura em Educação do Campo. Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Faculdade de Etnodiversidade da UFPA/Campus de Altamira-PA, 2017.
Universidade Federal do Pará-UFPA. Pró-Reitoria de Graduação. Resolução nº 5.294/CONSEPE-UFPA, de 21.08.2020. Disponível em: http://proeg.ufpa.br/index.php/noticias/374-ensino-emergencial-remoto Acesso em 10 nov. 2020
Universidade Federal do Pará-UFPA/Campus de Altamira-PA. Normativa n. 001/2016 Regulamenta o Trabalho de Conclusão de Curso-TCC da Licenciatura em Educação do Campo. Curso de Educação do Campo da Faculdade de Etnodiversidade da UFPA/Campus de Altamira-PA, 2016.
ZHOU et al. Articles Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet. 2020; 6736 (20):1-9. março de 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1089/ tmj.2020.0068. Acesso em 10 nov. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tania Suely Azevedo Brasileiro, Joana d’Arc de Vasconcelos Neves, Ana Lúcia Maia da Silva, Hector Renan da Silveira Calixto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.