Formative processes mediated by emerging technologies in the state of Rondônia at pandemic times: what do the teachers say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2140

Keywords:

Teacher training, Emergency Remote Teaching, Mediation, Emerging Technologies, COVID-19 pandemic

Abstract

This research investigated, from the perceptions of (so-called) “articulating teachers” a continuing education process carried out in Rondônia, through Emergency Remote Teaching, limits and possibilities that permeated the technologies uses in this process. The Vygotskian concept of mediation and the Emerging Technologies (ET) perspective were theoretically adopted to discuss the issue. The data, from an online questionnaire and from participant observation, were analyzed in the light of discursive textual analysis and produced the following findings: i. in a Vygotskian perspective, the technologies used acted as tools and as signs in the remote education mediation activity; ii. the most relevant learnings, according to the teachers, were those related to the ET uses during the formative process, more mentioned even more than the contents worked; iii. the main difficulties reported were the poor internet connection in the municipalities and the lack of knowledge about the use of technologies by the teachers; iv. teachers were aware of the importance of mastering technologies as educators and optimists regarding their pedagogical use in a post-pandemic scenario.

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Author Biographies

Rafael Fonseca de CASTRO, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students, realizado pela Moscow State University (Rússia). Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia e em Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel) e também é Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). 

Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), desenvolve estudos sobre ensino e aprendizagem, formação de professores, Psicologia da Educação, metodologia de pesquisa, Tecnologias Emergentes, EaD, Gestão Escolar, Linguística Textual e Educação na Saúde. Está vinculado como Professor Permanente ao Mestrado Acadêmico em Educação (MEDUC) e ao Mestrado Profissional em Saúde da Família (ProfSaúde) da UNIR.

É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT " Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR, cujas linhas de pesquisa são 'Pesquisas Intervenção', 'Teoria Histórico-Cultural da Atividade', 'Produção de Saberes e a Formação Continuada de Professores' e 'Educação na Saúde'. Neste Grupo, é coordenador do Programa de Pesquisa “Educação e Psicologia Histórico-Cultural: investigações teórico-práticas de processos educativos na Amazônia Ocidental" e de Projetos de Pesquisa a ele vinculados.

Epifânia Barbosa da Silva, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Supervisora Escolar da Secretaria de Educação de Rondônia (SEDUC/RO). Especialista em Assuntos Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho (SEMED). Porto Velho/RO - Brasil.

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Published

2021-01-06

How to Cite

CASTRO, R. F. de, & Barbosa da Silva, E. (2021). Formative processes mediated by emerging technologies in the state of Rondônia at pandemic times: what do the teachers say?. Educar Mais, 5(1), 7–24. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2140