Continuous virtual training in Physical Education in the municipalities of Porto Velho and Candeias do Jamari/ro: challenges in COVID-19 times

Authors

  • Clarice Lemos Ferreira UNIR https://orcid.org/0000-0002-7335-3427
  • Márcia Gonçalves Vieira ENBER PHILOSOPHY UNIVERSITY/ Mestrado Internacional em Educação
  • Cleidimara Alves Ciencias del Movimiento Humano - Universidad San Carlos/Paraguay https://orcid.org/0000-0002-2140-2282
  • Alan Raniere Silva Xavier Secretaria de Estado da Educação de Rondônia https://orcid.org/0000-0003-2118-4219
  • Célio José Borges Fundação Universidade Federal de Rondônia – Programa de pós-graduação em Educação - Mestrado Acadêmico em Educação

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2116

Keywords:

Formação continuada; Professores; Educação Física; Educação Remota; Covid-19.

Abstract

This research has as object at the virtual continuing education of multipliers and teachers, from the adequacy of the Curricular Reference of Physical Education of the State of Rondônia and as objectives to analyze the virtual continuing formations of multipliers and teachers from the initial years of the municipalities of Porto Velho and Candeias do Jamari and their challenges in times of Covid-19. The training was planned for the beginning of 2020, in the face-to-face mode, however, with the advent of the pandemic and the stoppage of face-to-face activities, it was necessary to reformulate the strategies of the actions with the support of remote technology, using platforms and virtual tools for the formation of 42 multipliers of the municipalities of Rondônia and 230 teachers of Porto Velho and Candeias do Jamari. This is a quantitative-qualitative and descriptive research. For data collection, two questionnaires were applied to identify the most appropriate tools for training, as well as their advantages, limits and difficulties. It is expected that it will be possible to generate contributions to public policies for teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Lemos Ferreira, UNIR

Professora licenciada em Educação Física, Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Mestranda em Educação pela PPGE- UNIR, Coordenadora Geral da Secretaria Municipal de Educação de Candeias do Jamari.

Márcia Gonçalves Vieira, ENBER PHILOSOPHY UNIVERSITY/ Mestrado Internacional em Educação

Professora licenciada em Educação Física, especialista em Psicomotricidade Clínica e Relacional, Mestranda em Educação pela ENBER- Philosophy University, professora da rede municipal de Porto Velho. https://orcid.org/0000-0003-3205-6116

Cleidimara Alves, Ciencias del Movimiento Humano - Universidad San Carlos/Paraguay

Cleidimara Alves, Doutora em Ciências do Movimento Humano, Mestre em Educação, Graduada em Educação Física, Professora da Secretaria Estadual de Educação de Rondônia e Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho.

Alan Raniere Silva Xavier, Secretaria de Estado da Educação de Rondônia

Especialista em Ciências do Movimento Humano e Gestão Escolar, servidor da Secretaria de Estado da Educação de Rondônia e Secretaria Municipal de Esportes de Porto Velho.

Célio José Borges, Fundação Universidade Federal de Rondônia – Programa de pós-graduação em Educação - Mestrado Acadêmico em Educação

Graduado em Educação Física, Mestre em Educação - Teoria e prática pedagógica, Doutor em Educação Escolar - Política e Gestão Educacional, professor Associado-4 do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Rondônia, Líder do Grupo de pesquisa - Centro de Estudos e Pesquisas do Humanismo Ikeda - CEPHIK  e Vice-líder do Grupo de Pesquisa do Desenvolvimento e da Cultura Corporal – GDECC. https://orcid.org/0000-0002-4385-6234

References

ASSIS, Maria Cristina de. Metodologia do trabalho científico. In: FARIA Evangelina Maria B. de; ALDRIGUE, Ana Cristina S. (Orgs.). Linguagens: usos e reflexões. João Pessoa: Universitária/UFPB, 2008, v. II.

BERGMANN, B. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem / Jonathan Bergmann; Aaron Sams; tradução Afonso Celso da Cunha Serra. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Programa de Formação de Professores Alfabetizadores – Guia de Orientações Metodológicas.

BOND, Aron. Diferença entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia. Este artigo foi publicado originalmente no EDUCAUSE Review em 27 de Março de 2020. Traduzido por Danilo Aguiar, Dr. Américo N. Amorim e Dra. Lídia Cerqueira, com a permissão dos autores. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia v. 2 2020 escribo.com/revista.

BORGES, Célio José. Formação e profissionalização de professores leigos em Rondônia: um estudo de caso – O PROHACAP (Programa de Habilitação e Capacitação de Professores) – Araraquara (SP): FCL., 2011. Tese (Doutorado).

CHANTRAINE-DEMAILLY, Lise. Modelos de formação continua e estratégias de mudança. In Novoa, Antônio (org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

CRESPO, N. D. O. et al. Ferramentas Digitais para o Ensino - O ensino remoto em evidência. Recife: Even3 Publicações, 20201. Livro digital; 85 p. il.ISBN: 978-65-88243-44-2

FADEL, L.M. et al. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural,

300p ISBN: 978-85-66832-13-6.

FILATRO, Andrea. Como preparar conteúdos para EAD. 1. ed.- São Paulo: Saraiva, 2018.

FREITAS, M. I. C. de; CABRAL, M. P. The mapping in the continuing education of teachers: an experience through distance learning. In: International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Espanha, 2011, v. 1. p. 1263-1268. Gerais. Brasília: MEC/SEF, 2001

GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1997.

GOOGLE. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2020.Disponível em:<https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Google&oldid=59409662>. Acesso: 21 set. 2020.

HODGES, Charles, MOORE, Stephanie, LOCKEE, Barb, TRUST, Torrey e HODGES, Charles, MOORE, Stephanie, LOCKEE, Barb, TRUST, Torrey e LIBÂNEO, J. C. Didática. 22a. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

JORNAL BRASIL SEIKYO. Edição 1843 - 13/05/2006 – p. A2 – Editorial.

LEVY, Steven. Google a biografia. São Paulo: Universo dos Livros, 2012.

MORAN, José M.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3. ed. Campinas (SP): Papirus, 2000.

PACHECO, José Augusto Brito. O Pensamento e a Acção do Professor. Porto, Portugal: Porto, 1995.

PLACCO, Vera Maria. Nigro. Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisa (Orgs.). Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2006.

REVISTA SGI Quarterly. O mundo em 2030. Número 82. São Paulo, BSGI, 2015.

SANTANA, Lucas - Ensino remoto: Como aproveitar as ferramentas google e outros recursos digitais. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/19799/ensino-remoto-como-aproveitar-as-ferramentas-google-e-outros-recursos-digitais, Acesso:15/10/2020.

SILVA, Marijâne Silveira et al. Múltiplos olhares sobre a formação de professores no Brasil. Rondônia. Edufro. 2020).

Published

2021-01-06

How to Cite

Ferreira, C. L., Vieira, M. G., Alves, C., Xavier, A. R. S. ., & Borges, C. J. . (2021). Continuous virtual training in Physical Education in the municipalities of Porto Velho and Candeias do Jamari/ro: challenges in COVID-19 times. Educar Mais, 5(1), 99–124. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2116