Cult of the body and its forms of dissemination through the media: an integrative review in the perspective of Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2106

Keywords:

Corpo, Educação Física, Mídia, Padronização

Abstract

This work aimed to carry out an analysis of the scientific production on the influence of the media in the scope of Physical Education School and University, in order to discuss concepts, methods and pedagogical actions used by Physical Education teachers. This is an integrative literature review, carried out by searching for scientific articles captured in the main databases. Through the analyzed studies, it was possible to understand the need to break the barriers created by the hegemonic system of cult of the body, which especially affects young people. In the formative and educational context, it is necessary to attribute to the academic curriculum of teachers and in Physical Education classes the implications of media content on body standards, which leads the teacher to work beyond the biological aspect. Teachers should promote the creation of tools and content that awaken a critical view of students in face of what is imposed by the media and the beauty industry on the ideal of the body. It is concluded that the work made it possible to bring reflections and a confrontation of ideas around the influence of the media on the knowledge of the body of students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mara Dantas Pereira, Universidade Tiradentes (UNIT)

Graduada em Psicologia pela Universidade Tiradentes (UNIT). Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologias e Contemporaneidade (GPETEC) da UNIT e Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Subjetividade (GPECS) da Universidade Federal de Sergipe (UFS).

Mariana Pícaro Cerigatto, Universidade Tiradentes (UNIT)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPED) da Universidade Tiradentes  (UNIT), Sergipe, Brasil. Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil.

References

ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio; SILVA, Marcelo Donizete da; SILVA, Marilene do Carmo. A formação continuada de professores da educação básica: concepções e desafios na perspectiva dos docentes. Revista @mbienteeducação, v. 12, n. 3, p. 17–38, set./dez. 2019.

ASSARITTI, Dolores Setuval; DAOLIO, Jocimar. A intervenção do professor de educação física junto a alunos do ensino médio sobre o fenômeno do culto ao corpo. Conexões, v. 9, n. 1, p. 67–91, jan./abr. 2011.

AZEVEDO, Aldo Antonio de; GONÇALVES, Andréia Santos. Reflexões acerca do papel da re-significação do corpo pela educação física escolar, face ao estereótipo de corpo ideal construído na contemporaneidade. Conexões, v. 5, n. 1, p. 67–85, 2007.

BISCARO, Marlene Vitória; SILVA, Fábio Luiz da. Corpo, mídia e Educação Física. Revista educação pública, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME. [online] Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 6, de 18 de dezembro de 2018. [online] Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2018/12/RESOLU%C3%87%C3%83O-CNE_CES-N%C2%BA-6-DE-18-DE-DEZEMBRO-DE-2018.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas Tecnologias. [online] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.

BROOME, Marion English. Integrative literature reviews for the development of concepts. In: RODGERS, Beth; KNAFL, Kathleen, editors. Concept development in nursing: foundations, techniques and applications. Philadelphia (USA): W.B Saunders Company, 2000.

CASTRO, Juliana Brandão Pinto de. et al. Alimentação, corpo e subjetividades na educação física e na nutrição: o ranço da adiposidade e a ascensão dos músculos. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, v. 11, n. 3, p. 803–824, 2016.

CHAVES, Paula Nunes. et al. Construindo diálogos entre a mídia–educação e a Educação Física: uma experiência na escola. Motrivivência, v. 27, n. 44, p. 150–163, maio 2015.

COSTA, Naiana Thaíssa Menezes; SILVA, Alan Camargo Corpo e Educação Física Escolar no ensino médio: a visão dos alunos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte - RBCE, v. 36, 2, supl., p. 223–237, abr./jun. 2014.

DIONISIO, Ângela Paiva. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, Acir Mario; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas e união da Vitoria, PR: Kaygangue, 2005.

FANTIN, Monica. Contextos, perspectivas e desafios da mídia-educação no Brasil. In: ILANA, Eleá. (Org.). Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. 1ed.Götenburg: Nordicon, 2014, v. 1, p. 49-57.

GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, n. 1, p. 183–184, jan./mar. 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUEDES JUNIOR, Dilmar Pinto. Mídia social, marketing pessoal e novas tendências do fitness, mas não se esqueçam das evidências científicas. Revista Brasileira de Fisiologia do Exercício, v. 18, n. 4, p. 179, 2020.

MEZZAROBA, Cristiano. A mídia, as tecnologias e a educação física no Brasil: uma descrição genealógica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1–23, jan./dez. 2020.

SANTOS JUNIOR, Nei Jorge Santos. Eles compreendem de outro jeito: mídia, educação física escolar e possibilidades. Arquivos em Movimento, v. 8, n. 2, p. 65–78, jul./dez. 2012.

SANTOS, Andreia Mendes dos; COSTA, Fábio Soares da. Filosofia da Corporeidade: transversalizações de um corpo intenso de devir. Educação & Realidade, v. 43, n. 1, p. 223-237, jan./mar. 2018.

SANTOS, Mariany Silva; GONÇALVES, Vivianne Oliveira. Uso das redes sociais, imagem corporal e influência da mídia em acadêmicos dos cursos de educação física. Itinerarius Reflectionis, v. 16, n. 3, p. 1–18, 2020.

SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de. Mídia-educação a serviço da cidadania: uma proposta para a formação de assistentes sociais. In MACEDO, Alessandra Xavier Nunes; PIRES, David Ulisses Brasil Simões; ANJOS, Fernanda Alves (org.) Educação para a Mídia – Cadernos de Debate da Classificação Indicativa. Brasília: Ministério da Justiça/ Secretaria Nacional de Justiça, 2014.

SILVA, Markus de Lima; SANTOS, Valdione Evangelista Alves; MEZZAROBA, Cristiano. A compreensão de alunos do ensino fundamental de uma escola pública sobre saúde, corpo e mídia a partir da telenovela “malhação”. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 10, n. 19, p. 43–54, 2013.

SILVA, Fernanda Azevedo Gomes da; SILVA, Luis Aureliano Imbiriba e; LÜDORF, Silvia Maria Agatti. A educação física no ensino médio: um olhar sobre o corpo. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 21, n. 3, p. 673–685, jul./set. 2015.

SOUZA, M. T. et al. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), v. 8, n. 1, p. 102–106, jan./mar. 2010.

THEBALDI, Bruno. Os integrados e os outsiders da aparência: o “belo” e o “feio” em tempos de “culto ao corpo”. Parágrafo, v. 7, n. 1, p. 66-84, jan./jun. 2020.

Published

2021-01-18

How to Cite

Pereira, M. D., & Cerigatto, M. P. (2021). Cult of the body and its forms of dissemination through the media: an integrative review in the perspective of Physical Education. Educar Mais, 5(2), 345–357. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2106

Issue

Section

Articles