Adolescents in conflict with the law in Educational research: a look from dissertations and theses

Authors

  • Felícia Aparecida Fernandes Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • João Carlos Pereira de Moraes Fundação Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA https://orcid.org/0000-0001-9513-018X
  • Ana Lúcia Pereira Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2045

Keywords:

Socioeducação, Adolescente em conflito com a lei, Revisão de literatura

Abstract

This article aims to analyze the research approaches in education, both in dissertations and theses, that have adolescents in conflict with the law as subjects. As a methodological procedure, a systematic literature review was carried out in the databases of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and in the Digital Library of Theses and Dissertations. In this one, two searches were made: the first using as terms "adolescent" AND "conflict with the law" AND "teaching"; in the second, the terms listed were "adolescent" AND "offender" AND "teaching".  After analysis of titles, abstracts and duplicity, the number of dissertations and theses was twenty-seven. After analysis of titles, abstracts and duplicity, the number of dissertations and theses was twenty-seven. For the organisation and analysis of the data, content analysis was used from which four categories were identified: 1) Social, psychological and cultural aspects of the life of adolescents in conflict with the law; 2) Educational prospects for adolescents in conflict with the law; 3) School/school relationship with adolescents in conflict with the law; and 4) Non-school education and adolescents in conflict with the law. As a result, it is pointed out that there are some gaps in research on the need to create strategies and theoretical-methodological perspectives that allow for a humanized, problematized and more open listening to this group of adolescents.

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Author Biographies

Felícia Aparecida Fernandes, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Mestranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática e Licenciada em Pedagogia (UEPG). https://orcid.org/0000-0001-6913-7601

João Carlos Pereira de Moraes, Fundação Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Docente da Fundação Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Doutor em Educação (USP), Mestre em Educação Científica e Tecnológica (UFSC) e Licenciado em Matemática (UENP) e Pedagogia (UEM). https://orcid.org/0000-0001-9513-018X

Ana Lúcia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora (2011) e Mestre (2005) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Ciências e Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 1994). Professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Brasil) desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, em que serviu como vice-coordenador (2014-2015) e do Programa em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) na  Universidade Estadual de Ponta Grossa.  É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis - INEP/MEC.  Foi pesquisadora visitante na University of Strathclyde, no Reino Unido (2016-2018)  pelo Programas Estratégicos - DRI, com apoio da Capes. Também atuou como coordenadora Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / Capes / UEPG, 2012-2013) e como Coordenadora de Gestão e Processos Educacionais no PIBID (Capes / UEPG, 2014-2016). Foi Chefe do Núcleo Regional de Educação de Jacareziho no Estado do Paraná (2009-2010). Presidente do Sindicato dos Professores (APP) da região Jacarezinho (2002-2009). Autor de vários artigos em revistas e atua como referee nas áreas de Políticas Educacionais, Formação de Professores; Práticas e Desenvolvimento Curricular;  Ensino e Aprendizagem; Psicanálise; Mídias Sociais; Ciência, Tecnologia e Sociedade e Educação Matemática. Editor associado da Frontiers in Psicologia da Educação desde 2015. Bolsista de Produtividade da Fundação Araucária-Paraná. https://orcid.org/0000-0003-0970-260X

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Published

2020-12-02

How to Cite

Fernandes, F. A., Pereira de Moraes, J. C., & Pereira, A. L. (2020). Adolescents in conflict with the law in Educational research: a look from dissertations and theses. Educar Mais, 4(3), 773–793. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2045

Issue

Section

Articles