Harassment in the scope of supervised internships: between subjection and teaching learning
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1927Keywords:
Bullying, Sexual harassment, Teacher training, Initial formation.Abstract
The present work aimed to identify the occurrence of moral and/or sexual harassments during the supervised internships in the Biological Sciences Course of a Higher Education Institution in Ceará State. Data collection was based on a semi-structured questionnaire that was applied to 68 students who took this discipline during the period of this research. Given the results, it was found that the female interns suffered the highest rates of harassment cases, in agreement with the largest number of harassers. However, it was shown that male interns also suffered with these offensive behaviors. In this sense, this work intends to encourage more discussions as well as the execution of studies about this theme, addressing harassment inside and outside the university context.
Downloads
References
ALVES, Gabriel Alexandrino. O assédio sexual na visão do Direito do Trabalho. Jus Navigandi, v. 8, n. 130, p. 97-122, 2003.
BARRETO, Margarida Maria Silveira. Assédio Moral: A violência sutil. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Departamento de Psicologia Social, Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, p. 229, 2011.
BUENO, Miriam Rezende. As inovações em escolas da rede pública e privada detectadas pelo olhar dos estagiários licenciatura. In: Encontro de Geógrafos da América Latina, X, 2005, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.
BRASIL. Lei nº 10.224, de 15 de 2001. Código Penal Brasileiro, Brasília, DF, ago 2020.
BRASIL. Lei nº 13.467, de 13 de julho de 2017. Comissão das leis trabalhistas, Brasília, DF, jul. 2017.
CARAN, Vânia Cláudia Spot. Riscos Psicossociais e Assédio Moral no Contexto Acadêmico. Dissertação (Mestrado)—Universidade de São Paulo, 2007.
CHECCHIA, Marcela Fernandes. A dificuldade probatória do assédio moral no ambiente de trabalho. 2016. Monografia (Graduação em Direito) — Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
COUTO, Thairiane Miranda.; PASCHOAL, Gustavo Henrique. A prática de “mobbing”, a violação da dignidade humana e a intenção do agressor. Revista Juris UniToledo, v. 5, n. 02, 2020.
CORREA, Bianca; PIOTTO, Débora. Formação inicial de professores e práticas de violência da escola: tensões vividas na realização e no acompanhamento. In: XXIII Simpósio Brasileiro de Política e Administração em Educação, 2007. Anais...Rio Grande do Sul: UFRGS, 2007.
DAL-FARRA, Rossano André.; LOPES, Paulo Tadeu Campos. Métodos mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos. Revista Nuances: estudo sobre educação, v. 24, n.3, p. 67-80, 2013.
FREITAS, Maria Ester De. Existe uma saúde moral nas organizações?. Organizações & Sociedade, v. 12, n. 32, 2005.
FREITAS, Maria Ester De. Assédio moral e assédio sexual: faces do poder perverso nas organizações. Revista de Administração de Empresas, v. 41, n. 2, p. 8-19, 2001.
FREIRE, Paula Ariane. Assédio moral e saúde mental do trabalhador. Trabalho, Educação e Saúde, v. 6, n. 2, p. 367-380, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas, São Paulo, 6. ed., p. 248, 2017.
GOMES, Fabrício Pereira.; ARAÚJO, Richard Medeiros De. Pesquisa quanti-qualitativa em administração: uma visão holística do objeto em estudo. In: Seminário em Administração, VIII, 2005, São Paulo. Anais... São Paulo: FEA/USP, 2005.
GUIMARÃES, Liliana Andolpho Magalhães; RIMOLI, Adriana Odalia. "Mobbing"(assédio psicológico) no trabalho: uma síndrome psicossocial multidimensional. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 2, p. 183-191, 2006.
HELOANI, Roberto. Assédio moral: um ensaio sobre a expropriação da dignidade no trabalho. RAE-eletrônica, v. 03, p. 05, 2004.
LEVANDOSKI, Gustavo; OGG, Fabiano; CARDOSO; Fernando Luiz. Violência contra professores de Educação Física no ensino público do Estado do Paraná. Motriz, Rio Claro, v.17, n.3, p.374-383, 2011.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3/4, p. 5-24, 2005.
MELO, Monica De. Assédio sexual: um caso de inconstitucionalidade por omissão. Revista de Informação Legislativa, v. 36, n. 143, p. 85-99, 1999.
MEURER, Bruna.; STREY, Marlene Neves. Problematizando as práticas psicológicas no modo compreender o fenômeno assédio moral. Revista Psicologia: Ciência e Profissão, v. 32, n. 2, 2012.
OSÓRIO, Conceição. A socialização escolar: educação familiar e escolar e violência de género nas escolas. Outras vozes, n. 19, 2007.
PAIXÃO, Roberto Brazileiro.; MELO, Daniel Reis Armond.; SOUZA-SILVA, Jader Cristino.; CERQUINHO, Kleomara Gomes. Por que ocorre? Como lidar? A percepção de professores de graduação em Administração sobre o assédio moral. Revista de Administração, v. 48, n. 3, p. 516-529, 2013.
PEDROSO, Volnei Gonçalves; LIMONGI, Ana Cristina; MARTINS, Francisco de Assis Silva; HRDLICKA, Hermann; JORGE, Solemar Merino; CORNETTA, Vitória Keny. Aspectos conceituais de assédio moral: um estudo exploratório. Rev Adm Saúde, v. 8, n. 33, 2006.
SANTOS, Cecília MacDowell; IZUMINO, Wânia Pasinato. Violência contra as Mulheres e Violência de Gênero: Notas sobre Estudos Feministas no Brasil. Estudios interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, v. 16, n. 1, 2014.
SOARES, Fernanda De Carvalho; DUARTE, Bento Herculano. O assédio moral no ordenamento jurídico brasileiro. Fórum Trabalhista, Belo Horizonte, n, 11, p. 21-45, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.