Harassment in the scope of supervised internships: between subjection and teaching learning

Authors

  • Thaís Borges Moreira Universidade Federal do Ceará
  • Francisco Nunes de Sousa Moura Universidade Federal do Ceará
  • Rayanne Barroso Silva Universidade Federal do Ceará
  • Raquel Crosara Maia Leite Universidade Federal do Ceará
  • Erika Freitas Mota Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1927

Keywords:

Bullying, Sexual harassment, Teacher training, Initial formation.

Abstract

The present work aimed to identify the occurrence of moral and/or sexual harassments during the supervised internships in the Biological Sciences Course of a Higher Education Institution in Ceará State. Data collection was based on a semi-structured questionnaire that was applied to 68 students who took this discipline during the period of this research. Given the results, it was found that the female interns suffered the highest rates of harassment cases, in agreement with the largest number of harassers. However, it was shown that male interns also suffered with these offensive behaviors. In this sense, this work intends to encourage more discussions as well as the execution of studies about this theme, addressing harassment inside and outside the university context.

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Author Biographies

Thaís Borges Moreira, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2017). Atualmente, cursa Mestrado Acadêmico no Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC). Sua dissertação de mestrado tratará da Formação de professores de Biologia e a Residência Pedagógica (em andamento). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI) 

Francisco Nunes de Sousa Moura, Universidade Federal do Ceará

Licenciado em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação de Crateús - Universidade Estadual do Ceará (FAEC/UECE). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI-PPGE/UFC/CNPq).

Rayanne Barroso Silva, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2017). Atualmente, cursa Mestrado Acadêmico no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará. Sua pesquisa aborda questões de gênero e diversidade sexual no Ensino de Ciências.

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Federal do Ceará

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC) e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Atualmente é docente associado I da Universidade Federal do Ceará, lotada no Departamento de Teoria e Prática do Ensino na Faculdade de Educação (FACED/UFC). Professora do Programa de Pós-Graduação Acadêmico em Educação Brasileira (PPGE/UFC) e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC). É uma das líderes do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI-PPGE/UFC/CNPq).

Erika Freitas Mota, Universidade Federal do Ceará

Graduada em Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2000), em Licence de Biologie Cellulaire et Physiologie - Université de Paris XI (Paris-Sud) (1998), com Doutorado em Bioquímica pela Universidade Federal do Ceará (2006) e Pós-Doutorado na Universidade de Maryland nos EUA (2015). Atualmente, é Tutora do Programa de Educação Tutorial, PET-MEC-SESu-Biologia-UFC. Professora dos Programas de Pós Graduação em Sistemática, Uso e Conservação da Biodiversidade (PPGSIS) e de Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) da Universidade Federal do Ceará.

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Published

2020-09-24

How to Cite

Moreira, T. B., Moura, F. N. de S., Silva, R. B., Leite, R. C. M., & Mota, E. F. (2020). Harassment in the scope of supervised internships: between subjection and teaching learning. Educar Mais, 4(3), 624–641. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1927

Issue

Section

Articles