Pre-scholl children’s conceptions of astronomical phenomena
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1924Keywords:
Day and night, Phases of the Moon, Seasons, Astronomy, Early childhood education.Abstract
This paper aims to investigate the space-time of preschool children in the classroom, through day/night, moon phases and seasons. To this end, three interview schedules were included, one for each event, observations and recording activities of the Sun and Moon during six months, as well as a visit to the planetarium. The methodology used was mixed, quanti and qualitative, using a phenomenological approach as a research method and, as instruments for data collection, the audiovisual records of the interviews, children’s drawings and notes from the teacher’s logbook about the observations. The logbook and interviews were studied through the textual discursive analysis. The analysis of students’ drawings is based on the theory of the phases of children’s drawing. The results indicate that the teaching of astronomy shall be carefully adjusted in the kindergarten age group, being of great relevance, since the children already carry a load on the processes related to their experiences.
Downloads
References
ARCE, Alessandra; SILVA, Débora da; VAROTTO, Michele. Ensinando ciências na educação infantil. São Paulo: Alínea, 2011.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.
BORGES, Dária Lúcia de Jesus; STRIEDER, Roseline Beatriz. Ensino de astronomia na educação infantil: reflexões sobre a implementação de uma proposta. ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 15. p.1 a 8, Maresias. Brasília, 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v. 3. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC, 1997.
CANIATO, Rodolpho. A terra em que vivemos. Campinas: Átomo, 2007.
COMINS, Neli F.; KAUFMANN, William J. Descobrindo o universo. 8. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
CURVAL, Ana; PEIXOTO, Ana. Olhar para o céu: a criança e a astronomia. Revista Interacções, n. 39, p. 653 - 666, 2015.
GOULART, Andressa Rossini; DUTRA, Carlos Maximiliano. Abordagem da astronomia no ensino fundamental através do software Stellarium. Brasil, 2012.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Educação em astronomia. São Paulo: Escrituras, 2012.
LONGHINI, Marcos Daniel. Educação em Astronomia. Campinas: Àtomo, 2010.
MARRANGHELLO, Guilherme Frederico; LINDEMANN, Renata Hernandez. Ensino de ciências na região da campanha: contribuições na formação acadêmico- profissionais de professores em astronomia. Itajaí: Casa aberta, 2017.
MARTON, Ference, SÄLJÖ, Roger. On qualitative differences in learning II: outcome as a function of the learner's conception of the task. British Journal of Educational Psychology, 1976.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação: Bauru, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 191 - 210, 2003.
MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thompson, 2002.
PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro: Zahar,1976.
REIS, Pedro. Investigar e descobrir: actividades para a educação de infância em ciências nas primeiras idades. Chamusca: Edições Cosmos, 2008.
SARAIVA, Maria de Fátima Oliveira; AMADOR, Claúdio B.; KEMPER, Érico; GOULART Paulo; MULLER, Angela. As fases da lua numa caixa de papelão. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n.4, p. 9 - 26, 2007.
TIGNANELLI, Horácio. Sobre o ensino da Astronomia no ensino fundamental. In: WEISSMANN, H. (org.). Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.