The 5W2H tool in analysis of the inclusion of people with visual disabilities in municipal schools
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1893Keywords:
Visual impairment, Municipal Schools, QT 5W2H.Abstract
The article presents an analysis of the Specialized Educational Service (SES) offer, accessibility and for the visually impaired in municipal schools using the 5W2H quality tool (QT) from a qualitative, descriptive, applied and bibliographic methodology. For this it was necessary to study the themes: visual impairment, ESA, accessibility and assistive technology, as well as the applicability of the QT 5W2H. The results showed, for example, that SES is offered, but with some limitations due to the lack of teacher training in the inclusive aspect, which reflects the difficulty in using assistive technology resources. Accessibility has its challenges because many schools have older structures, in addition to the scarcity of investments. The study highlights the interdisciplinarity between administration and inclusive education in situational analysis as a basis for planning future actions that can improve the school inclusion of students with visual impairment.Downloads
References
AUMENTA inclusão de alunos com deficiência, mas escolas não têm estrutura para recebê- los. Jornal O Globo, Rio de Janeiro, ano 2018, P. 12, 31 jan 2018. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/aumenta-inclusao-de-alunos-com-deficiencia- mas-escolas-nao-tem-estrutura-para-recebe-los-22348736. Acesso em: 12 jan. 2020.
ÁVILA, Rafael. O que é e como fazer um análise empresarial. Blog Luz planilhas empresariais. 01 mar. 2016. Disponível em: https://blog.luz.vc/como-fazer/o-que-e-e-como-fazer- um-diagnostico-empresarial/. Acesso em: 12 jan. 2020.
BENDINELLI, Rosanna C. Atendimento educacional especializado: pressupostos e desafios. Diversa - educação inclusiva na prática. Instituto Rodrigo Mendes. Publicado em 06 mar. 2018. Disponível em https://diversa.org.br/artigos/atendimento-educacional-especializado- pressupostos-desafios/. Acesso em 31.03.2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Presidência da República, Casa Civil. Distrito Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 30 de mar. 2020.
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n.º 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República, Casa Civil. Distrito Federal. 1996.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 18 dez. 2019.
Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil. Distrito Federal, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 07 dez. 2019.
Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República, Casa Civil. Distrito Federal, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 07 dez. 2019.
ENSINO médio dobra matrículas de alunos com deficiência em cinco anos. Jornal O Globo, Rio de Janeiro, ano 2019, p. 12, 31 jan. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/ensino-medio-dobra-matriculas-de-alunos-com- deficiencia-em-cinco-anos-23416402. Acesso em 13 Jan. 2020.
CONDE, Antônio J. M. Definição de cegueira e baixa visão. Rio de Janeiro: Instituto Benjamim Constant, 2012. Disponível
em: http://www.ibc.gov.br/images/conteudo/AREAS_ESPECIAIS/CEGUEIRA_E_BAIXA_VIS AO/ARTIGOS/Def-de-cegueira-e-baixa-viso.pdf. Acesso em: 18 dez. 2019.
ESTRADA, Rolando J. S.; SILVA, Rodrigo B.; FRAZZON, Lorenzo S. O Análise Empresarial Como Suporte Ao Planejamento Estratégico. ENEGEP - XXXII Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Bento Gonçalves, RS, out. 2012. Disponível em:. https://docplayer.com.br/2077455-O-diagnostico-empresarial-como-suporte-ao-planejamento- estrategico.htmlAcessado em 31 mar. 2020.
GIL, Maria (Org.). Deficiência visual. Cadernos da TV escola. Ministério da Educação. Distrito Federal, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/deficienciavisual.pdf. Acesso em: 18 dez. 2019.
INCLUSÃO de pessoas com deficiência chegou a 90,9% em 2017, mas escolas não têm atendimento especializado. Revista Exame, São Paulo, ano 2018, P. 1, 20 dez. 2018. Disponível em: https://exame.abril.com.br/negocios/dino/inclusao-de-pessoas-com-deficiencia-chegou-a-909- em-2017-mas-escolas-nao-tem-atendimento-especializado/. Acesso em: 12 ja. 2020.
MANTOAN, Maria T. E. Inclusão escolar. O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003. Coleção Cotidiano Escolar. Disponível em: https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/INCLUS%C3%83O-ESCOLARMaria-Teresa-Egl%C3%A9r-Mantoan-Inclus%C3%A3o-Escolar.pdf?1473202907. Acesso em: 18 dez. 2019.
MEIRELLES, Manuel. Ferramentas administrativas para identificar, observar e analisar problemas. Organizações com foco no cliente. Série excelência empresarial, v.2. São Paulo: Arte & Ciência, 2001.
MERGEN, Edimara V. D. A gestão escolar na inclusão de estudantes com deficiência visual. 2013, 46 páginas. Trabalho de conclusão de curso. Especialização Lato Sensu em Gestão Educacional. Universidade Federal de Santa Maria. Sobradinho, RS, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/617/Mergen_Edimara_Veridiana_Dries.pdf?seq uence=1&isAllowed=y. Acesso em 07 dez. 2019.
MORENO, Ana Carolina; REIS, Thiago. A escola acessível (ou não). Especiais G1, Educação, 18 ago. 2015. Disponível em: http://especiais.g1.globo.com/educacao/2015/censo- escolar-2014/a-escola-acessivel-ou-nao.html. Acesso em: 17 jan. 2020.
OLIVEIRA et al., Elizângela de Souza. Inclusão social: professores preparados ou não. Polêmica, v.11, n.2, 2012. Disponível em: https://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/3103/2224. Acesso em 30 mar. 2020.
SÁ, Elizabet Dias de ; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Visual. Gráfica e Editora Cromos: Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dv.pdf. Acesso em: 09 de julho de 2012.
SANTOS, Vagna N. O processo de inclusão de alunos com deficiência visual: um estudo em uma escola pública da comunidade de pindorama Iuíu-Bahia. Monografia do Curso de Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão escolar – UNB/UAB. Brasília, 2015.Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/15464/1/2015_VagnaNogueiraDosSantos_tcc.pdf. Acesso em: 12 ja. 2020.
SILVA, Jardiene M. S. da; BATISTA, Maria T. De O. A tecnologia assistiva e o AEE para alunos com deficiência do município de vitória de Santo Antão – PE. Educere – XII Congresso Nacional de Educação, 26 a 29 out. 2015 – Paraná, PR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22075_9793.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.
SILVA, Oscar C. da. O planejamento escolar e sua importância para o processo de inclusão integração com pessoas com necessidades especiais. Uniesp S.A. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170411123749.pdf. Acesso em: 15 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.