Social and school inequalities: perspectives of entry in higher Education by Students of EJA
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1878Keywords:
EJA, University Education, School Trajectories, Divinópolis (MG).Abstract
This article presents the results of a survey conducted in the city of Divinópolis (MG), which aimed to analyze the prospects for entering EJA students in higher education. Through a qualitative approach, the methodological design considered the application of a questionnaire to 142 (one hundred and forty-two) subjects who were completing this teaching modality in 2019, in order to raise aspects related to school trajectories, socioeconomic profile of students. students and expectations about access to higher education. The data revealed that a considerable majority of students are interested in continuing their studies, but have insufficient information and cultural capital regarding the procedures for entering higher education. Thus, it is evident in the study that inequalities in access to cultural capital derive from social inequality, typical of class societies, as well as it is pertinent that these students, with no opportunity to access or remain in regular basic education, be encouraged and instructed to school longevity.
Downloads
References
ALMEIDA, Adriana CORSO, Ângela. A Educação de Jovens e Adultos: Aspectos históricos e sociais. [online] PUC-PR, 2015. Disponível em:https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22753_10167.pdf. Acesso em: 17 de maio 2020.
ARROYO, Miguel. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. Alfabetização e Cidadania, São Paulo, n. 11, p. 1-96, abr. 2001.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora:as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de Educação: Pierre Bourdieu. Petrópolis: Vozes, 2010a. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre. As contradições da herança. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação: Pierre Bourdieu. Petrópolis: Vozes, 2010b. p. 229-238.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. [online] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ ldbn1.pdf. Acesso em: 09 mar. 2020.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB – Lei nº 9394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. [online] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ ldbn1.pdf. Acesso em: 09 mar. 2020.
CAMARGO, Janira. A mulher nos documentos da Educação de Jovens e Adultos e Adultas. Revista Ártemis, João Pessoa, v. 14, p. 155- 163, ago./dez. 2012.
DANTAS, Marcos. A lógica do capital-informação: a fragmentação dos monopólios e a monopolização dos fragmentos num mundo de comunicações globais. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2002. 198 p.
DI PIERRO, Maria Clara; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera Masagão. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. [online] Cad. CEDES. 2001, vol. 21, n. 55, p. 58-77. ISSN 0101-3262. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622001000300005. Acesso em: 16 de abr. 2020.
GIL, António Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2008.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 10ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
IBGE. Estudo revela 60 anos de transformações sociais no país. [online] In.: Agência IBGE Notícias. Brasília, 2007. Disponível em:https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/13300-asi-estudo-revela-60-anos-de-transformacoes-sociais-no-pais. Acesso em 10 abr. 2020.
LAHIRE, Bernard. Entrevista com Bernard Lahire. TAKEUTI, Norma Missae. Cronos, Natal-RN, v. 10, n. 2, p. 165-177, jul./dez. 2009. 173 p.
LAHIRE, Bernard. Homem Plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.
LAHIRE, Bernard. Retratos Sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artemed, 2004.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1985.
MACHADO, Ana Maria Nogueira. Pesquisa escolar:uma questão para resolver.Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia - PUCCAMP, Campinas: 1989.
MACHADO, Maria Margarida. A educação de jovens e adultos: Após 20 vinte anos da Lei nº 9.394, de 1996. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 429-451, jul./dez. 2016. [online] Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acesso 15 de abr. 2020.
NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: Limites e contribuições. In: Revista Educação e Sociedade, vol. 3, nº 78, Campinas, 2002.
NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. O processo de escolha dos estudos superiores: desafios para a investigação sociológica. In: VIEIRA, Maria Manuel; RESENDE, José; NOGUEIRA, Maria Alice; DAYRELL, Juarez; MARTINS, Alexandre; CALHA, António (Org.). Habitar a escola e as suas margens - Geografias Plurais em Confronto. 1ºed. Portalegre, Portugal: Instituto Politécnico de Portalegre - Escola Superior de Educação, 2013, p. 73-84.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 2ºed. Rio de janeiro: Vozes, 2005.
SAMPAIO, Sônia Maria Rocha. Entre a escola pública e a universidade: longa travessia para jovens de origem popular. In: Observatório da vida estudantil: primeiros estudos [online]. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 27-51
SANTOS, Leide Rodrigues dos. Mobral: a representação ideológica do regime militar nas entrelinhas da alfabetização de adultos. Revista Crítica Histórica, Ano V, nº 10, p.304-317, dez. 2014.
SUASSUNA, Fernanda. Estudo revela que pandemia afeta mais a saúde mental das mulheres. [online]. Vida e Estilo, abril de 2020. Disponível em: https://www.metropoles.com/vida-e-estilo/comportamento/estudo-revela-que-pandemia-afeta-mais-a-saude-mental-das-mulheres. Acesso em 24 de jun. de 2020.
TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIANA, Maria José Braga. Em que consiste a excelência escolar dos meios populares? O caso de universitários da UFMG que passaram pelo programa Bom Aluno de Belo Horizonte. In: PIOTTO, Débora Cristina (Org.) Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-237, maio/ago. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tatiane Kelly Pinto de Carvalho, Paulo Roberto de Souza Anastácio, Maraísa Inês de Assis Martins, Hugo Henrique Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.