Social and school inequalities: perspectives of entry in higher Education by Students of EJA

Authors

  • Tatiane Kelly Pinto de Carvalho Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
  • Paulo Roberto de Souza Anastácio Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG -Unidade Divinópolis)
  • Maraísa Inês de Assis Martins Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Hugo Henrique Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG -Unidade Divinópolis)

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1878

Keywords:

EJA, University Education, School Trajectories, Divinópolis (MG).

Abstract

This article presents the results of a survey conducted in the city of Divinópolis (MG), which aimed to analyze the prospects for entering EJA students in higher education. Through a qualitative approach, the methodological design considered the application of a questionnaire to 142 (one hundred and forty-two) subjects who were completing this teaching modality in 2019, in order to raise aspects related to school trajectories, socioeconomic profile of students. students and expectations about access to higher education. The data revealed that a considerable majority of students are interested in continuing their studies, but have insufficient information and cultural capital regarding the procedures for entering higher education. Thus, it is evident in the study that inequalities in access to cultural capital derive from social inequality, typical of class societies, as well as it is pertinent that these students, with no opportunity to access or remain in regular basic education, be encouraged and instructed to school longevity.

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Author Biographies

Tatiane Kelly Pinto de Carvalho, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Doutoranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre em Educação (UEMG). Licenciada em História (UFMG). Professora da UEMG–Unidade Divinópolis. Atualmente é integrante do Grupo de Pesquisa NESFE/UFOP - Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola.

Paulo Roberto de Souza Anastácio, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG -Unidade Divinópolis)

Graduado em Pedagogia pela Fundação Educacional de Divinópolis: Claúdio-MG, concluída em 2013. E, possui também, graduação em História- Licenciatura pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG -Unidade Divinópolis), essa concluída no ano de 2019.

Maraísa Inês de Assis Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Graduanda em História (Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Ao longo da formação, tem realizado projetos de pesquisa e extensão na área de Educação.

Hugo Henrique Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG -Unidade Divinópolis)

Graduando em História (Licenciatura) pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG-Unidade Divinópolis). Ao longo da formação, tem realizado projetos de pesquisa na área de Educação.

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Published

2020-09-15

How to Cite

Carvalho, T. K. P. de, Anastácio, P. R. de S., Martins, M. I. de A., & Silva, H. H. (2020). Social and school inequalities: perspectives of entry in higher Education by Students of EJA. Educar Mais, 4(3), 591–605. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1878

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Section

Articles