Sexual and gender diversity in school: a Science Teaching discussion review
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.394-409.1826Keywords:
Diversity, Teaching, Gender, Sexuality.Abstract
Assuming the complexity of the debate on issues related to sexual and gender diversity at school, this text proposes to analyze the directions and positions regarding gender and sexuality in the productions in the area of Science Education available on the CAPES Journal Portal. The analytical-methodological process was the Textual Discourse Analysis (TDA). This enabled the creation of 4 categories, which point to the repeated discussions about gender and sexuality centered on a biological bias, the adversities existing in the teaching of sexual and gender diversity, the relationship between sexism and education and the relations between discourse and power that articulate this thematic at school. It was found that the presence of discrimination and prejudice are based on sexist and patriarchal principles, originated and supported in power relations that shape and rule historicity, culture and society.
Downloads
References
ABREU, Andrezza. Educação Sexual e a Formação de Professores: uma proposta para a formação inicial dos licenciados em ciências naturais. 2017. 64p. Dissertação (Mestre em Ensino de Ciências) – Universidade de Brasília, Brasília.
BARROS, Suzana. RIBEIRO, Paula Regina. Educação para a sexualidade: uma questão transversal ou disciplinar no currículo escolar? Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 1, 2012. ISSN: 1579-1513. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_1_9_ex570.pdf . Acesso: 2020.
BONFIM, Claudia. Educação sexual e formação de professores de ciências biológicas: contradições, limites e possibilidades. 2009. 267p. Tese (Doutora em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
BORRILLO, Danilo. Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília. LetrasLivres. 2009.
BORTOLINI, Alexandre. Diversidade sexual e de gênero na escola. Revista Espaço Acadêmico. Maringá, n. 123, Agosto. 2011. ISSN: 1519-6186. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico. Acesso em: 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 2019.
COELHO, Leandro. CAMPOS, Luciana Maria. Diversidade sexual e ensino de ciências: buscando sentidos. Ciência & Educação. v. 21, n. 3, Outubro-Dezembro. 2015. ISSN: 1980-850x. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000400007&lng=pt&tlng=pt. Acesso: 2020.
COLLING, Leandro. A igualdade não faz o meu gênero – Em defesa das políticas das diferenças para o respeito à diversidade sexual e de gênero no Brasil. Contemporânea. v. 3, n. 2, Julho-Dezembro. 2013. ISSN: 2236-532x. Disponível em: http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/149. Acesso: 2020.
GIRALDO-GIL, Elida. Revisando las Prácticas Educativas: una Mirada Posmoderna a la Relación Género-Currículo. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 12, n. 1, Março, 2014. ISSN: 2027-7679. Disponível em: http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1122/488. Acesso: 2020.
GUIZZO, Bianca. Corpo, gênero e sexualidade: articulações possíveis entre trabalhos acadêmicos e escola. Revista Ensino de Ciências e Humanidades. Humaitá. v. II, n. 2, Julho-Dezembro. 2018. ISSN: 2594-8806. Disponível em: http://www.periodicos.ufam.edu.br/rech. Acesso em: 2019.
GUIZZO, Bianca. RIPOLL, Daniela. Gênero e Sexualidade na Educação Básica e na Formação de Professores: limites e possibilidades. HOLOS, v. 6. 2015. ISSN: 1807-1600. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2945/1243. Acesso 2020.
JUNQUEIRA, Rogério. Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília. LetrasLivres. 2009.
LIMA, Ana Cristina. SIQUEIRA, Vera Helena. Ensino de Gênero e Sexualidade: diálogo com a perspectiva de currículo CTS. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia ALEXANDRIA, v. 6, n. 3, Novembro, 2013. ISSN: 1982-5153. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38022/29022. Acesso: 2020.
LIONÇO, Tatiana. DINIZ, Débora. Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília. LetrasLivres. 2009.
LOPES, Beliza. O Ensino de Gênero e Sexualidade na Formação de Professores. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017, ISSN: 2179-510X. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1497836421_ARQUIVO_FazendoGenerorevisado.pdf. Acesso: 2020.
LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6 ed. Rio de Janeiro: Petrópolis. 2003.
LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. 1986.
MARTINES, Elizabeth. ROSSAROLLA. Sexo e Sexualidade: tabu, polêmica ou conceitos polissêmicos? Reflexões sobre/para a formação de educadores. Revista Exitus, v. 8, n 2, Maio/Agosto, 2018. ISSN: 2237-9460. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/537/348. Acesso: 2020.
MARTINS, Eliecília. HOFFMANN, Zara. Os papéis de Gênero nos Livros Didáticos de Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 9, n. 1, 2007. ISSN: 1415-2150. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/9975. Acesso: 2020.
MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, Abril, 2006. ISSN 1980-850X. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132006000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 2019.
PESSOA, Emerson. Políticas Públicas, a Atuação Docente e o Desenvolvimento de Habilidades: gêneros e sexualidades na educação básica. Revista on line de Política e Gestão Educacional, n. 12, 1º semestre, 2012. ISSN: 1519-9029. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9326/6178. Acesso: 2020.
PETRENAS, Rita. GONINI, Fatima MOKWA, Valeria. A Educação Sexual no Curso de Pedagogia: um processo em construção permeado por desafios e contradições. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO; 2014, Fortaleza. Didática e prática de ensino na relação com a formação de professores. Fortaleza: Editora da Universidade Estadual do Ceará, 2014, v.2. p. 357-369.
RODRIGUES, Beatriz. Diversidade sexual, gênero e inclusão escolar. Revista Brasileira de Rducação Básica. Belo Horizonte, v. 2, n. 6, Novembro-Dezembro. 2017. ISSN: 1809-449X. Disponível em: https://rbeducacaobasica.com.br/. Acesso em: 2019.
RODRIGUES, Adriana. SALLES, Gilsani. Educação Sexual, Gênero e Diversidade Sexual: formação de professoras e alunas multiplicadoras como metodologia de ensino. In: SIMPÓSIO GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICAS, 2, 2011, Londrina. Anais. Paraná: EDUEL, 18-19 dez. GT6 – 2.
SANTANA, Jaqueline. SANTOS, Vanessa. A inserção de conteúdos sobre identidade de gênero na escola: uma visão a partir de noções sobre conhecimento/saberes. Research, Society and Development, v. 7, n. 9, Junho, 2018. ISSN: 2525-3409. Disponível em: https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/451/341. Acesso: 2020.
SANTOS, Fernanda. SOUZA, Marcos. Corpo, gênero e sexualidade na escola: sob um fio de malabarismo em sala de aula. Reviste Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Outubro, 2014. ISSN: 2323-0126. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/3208/3018. Acesso: 2020.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, v. 20, n. 2, Jul/Dez, 1995. ISSN: 2175-6236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso: 2019.
SOLARO, Thaís. Sexualidade e gênero na sala de aula: abordagens didáticas e discussões. 2015. 58p. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
SOUZA, Marcos. Partilhando uma experiência de ensino sobre gênero e sexualidade em um curso de formação de professores de Ciências e Biologia. Reviste Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Outubro, 2014. ISSN: 2323-0126. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/3217. Acesso: 2020.
TONATTO, Suzinara. SAPIRO, Clary. Os novos parâmetros curriculares das escolas brasileiras e educação sexual: uma proposta de intervenção em ciências. Psicologia & Sociedade, v. 14, n. 2, Jul/Dez, 2002. ISSN: 1807-0310. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822002000200009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 2020.
WEEKS, Jeffrey. Sexuality and its discontents: meanings, myths & modern sexualities. Londres: Routlegde & Kegan Paul. 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bruna Peres Viana, Bruno Pastoriza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.