School failure and evasion in High School in Brazil: state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.379-393.1823

Keywords:

Teaching-learning, school dropout, young.

Abstract

The main objective of this research was to carry out a review (state of knowledge) on school dropout in high school in Brazil, with an emphasis on school failure, in order to understand the main variables and aspects related to dropout by students in this cycle in basic education schooling. National articles were selected from the Capes Periódicos database considering the last decade, using the combination of the descriptors "school dropout" and "high school". The collected data were submitted to content analysis. The main results showed that school dropout occurs, most of the time, because of social vulnerability, lack of adequacy of pedagogical proposals to the reality of students, absence of public policies and early work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Carlos de Souza Nascimento, Universidade Ibirapuera

Mestrando em Educação na Universidade Ibirapuera.

Edileuza Knupp Nascimento, Universidade Ibirapuera

Mestranda em Educação na Universidade Ibirapuera.

Daniela Beatriz Pires Camargo, Universidade Ibirapuera

Mestranda em Educação na Universidade Ibirapuera.

Tiago Esteves da Silva, Universidade Ibirapuera

Mestrando em Educação na Universidade Ibirapuera.

Tiago Dias Ferracioli Azevedo, Universidade Ibirapuera

Mestrando em Educação na Universidade Ibirapuera.

Carolina Ferreira Barros Klumpp, Universidade Ibirapuera

Doutora em Psicologia Educacional pelo Centro Universitário FIEO-Brasil, com estágio doutoral na FPCE da Universidade de Coimbra-Portugal. Atualmente é professora permanente do Programa de Stricto Sensu (Mestrado) em Educação da Universidade Ibirapuera.

References

ANGELUCCI, Carla Biancha et al . O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002): um estudo introdutório. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 30, n. 1, p. 51-72, Abril 2004 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151797022004000100004&lng=en&nrm=iso. Acesso em 05 abril 2020.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

FARR, R. M. Representações Sociais: a teoria e sua história. In: GUARESCHI, P.; JOVCHELOVITCH, S. (orgs), Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 3, p. 645-652, set./dez. 2009.

FAUBERT, B. (2012). A Literature Review of School Practices to Overcome School Failure, OECD Education, Working Papers, No. 68, OECD Publishing. Retrieved March 27, 2013. Disponível em http://dx.doi.org/10.1787/5k9flcwwv9tk-en. Acesso em 07 mar. 2020.

FORGIARINI, S. A. B., SILVA, J. C. da. Escola Pública: fracasso escolar numa perspectiva histórica. Artigo apresentado no Simpósio de Educação – XIX Semana de Educação – A formação de Professores no Contexto da Pedagogia Histórico-Crítica: 35 anos do Curso de Pedagogia promovido pelo departamento de Pedagogia, de 26 a 28 de novembro de 2007, na Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

GOMES, Claudia; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. Fracassos, representações e exclusões no processo de permanência na escola. Rev. psicopedag., São Paulo , v. 26, n. 79, p. 41-47, 2009.

GUERREIRO-CASANOVA, Daniela Couto; DANTAS, Marilda Aparecida; AZZI, Roberta Gurgel. Aspectos pessoais e escolares associados à autoeficácia acadêmica no Ensino Médio. Psicol. Ensino & Form., Brasília , v. 6, n. 1, p. 72-94, 2015 .

GUIMARÃES, Marisa Siggelkow. A educação, a sublimação e os ideais. In: Artigos Temáticos, p.55-67.

LIMA, Alef de Oliveira. As origens emocionais da evasão: apontamentos etnográficos a partir da Educação de Jovens e Adultos. Horiz. antropol., Porto Alegre , v. 25, n. 54, p. 253-272, Aug. 2019.

MENDES, Marcelo Simões. Da inclusão à evasão escolar: o papel da motivação no ensino médio. Estud. psicol. (Campinas), Campinas , v. 30, n. 2, p. 261-265, June 2013.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVAO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto contexto - enferm., Florianópolis , v. 17, n. 4, p. 758-764, Dec. 2008.

MOREIRA, Jacqueline de Oliveira et al. A escola e a semiliberdade: a importância do diálogo. Psicol. rev. (Belo Horizonte), Belo Horizonte , v. 21, n. 1, p. 50-65, jan. 2015.

NAIFF, Luciene Alves Miguez et al . O que pensam os professores sobre seus alunos: aspectos psicossociais da Educação de Jovens e Adultos. Gerais, Rev. Interinst. Psicol., Juiz de fora , v. 8, n. 1, p. 19-32, jun. 2015.

NAIFF, Luciene Alves Miguez; SA, Celso Pereira de; NAIFF, Denis Giovanni Monteiro. Preciso estudar para ser alguém: memória e representações sociais da educação escolar. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto , v. 18, n. 39, p. 125-138, 2008.

PATTO, M. H. S. O fracasso escolar como objeto de estudo: anotações sobre as características de um discurso. In: Cad. Pesq., São Paulo (65): 72-77, maio 1988. Disponível em http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1198.

PEDRALLI, Rosângela; CERUTTI-RIZZATTI, Mary Elizabeth. Evasão escolar na educação de jovens e adultos: problematizando o fenômeno com enfoque na cultura escrita. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte , v. 13, n. 3, p. 771-788, Set. 2013 .

SÁ, C. P. de. Representações Sociais: o conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, M. J. (org.). O conhecimento no cotidiano. São Paulo: Brasiliense, 1995, p. 19-57.

SARAIVA, Adriana. Síntese de Indicadores Sociais: Abandono escolar é oito vezes maior entre jovens de famílias mais pobres. Agência IBGE Notícias. 06/11/2019. Editoria: Estatísticas Sociais.

SOUSA, Olívia Maria Costa Grangeiro de; ALBERTO, Maria de Fátima Pereira. Trabalho precoce e processo de escolarização de crianças e adolescentes. Psicol. estud., Maringá , v. 13, n. 4, p. 713-722, Dez. 2008.

SIMÕES, Renata Duarte. Evasão e permanência na educação de jovens e adultos: o papel da escola nesses processos. Pensar a Educação em pauta: Um Jornal para a Educação Brasileira. Belo Horizonte. 6 de outubro de 2017.

Published

2020-09-08

How to Cite

Nascimento, J. C. de S., Nascimento, E. K., Camargo, D. B. P., da Silva, T. E., Azevedo, T. D. F., & Klumpp, C. F. B. (2020). School failure and evasion in High School in Brazil: state of knowledge. Educar Mais, 4(2), 379–393. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.379-393.1823

Issue

Section

Articles