First Histories of Biology Teaching: a bibliometric analysis

Authors

  • Peterson Fernando Kepps da Silva Universidade Federal do Rio Grande (FURG) http://orcid.org/0000-0001-6305-1444
  • Lavínia Schwantes Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.261-276.1775

Keywords:

Biology Teaching, History of Biology Teaching, History of Education.

Abstract

The present work aims to map scientific productions in the History of Biology Teaching. The methodology used was bibliometric research, and we research on the journal History and Philosophy of Biology, CAPES journals portal, and SciELO electronic library. It is a quantitative and descriptive study of productions involving the History of Biology Teaching. We analyzed in the titles of the works the words "biology", "teaching" and "discipline" or any word/expression that could refer to the idea of History of Biology Teaching. All recovered works were considered, whether they were in English, Portuguese or Spanish. The total number of documents recovered was 1545. For the analysis, in addition to presenting the data quantitatively, we grouped the works retrieved in the research into common categories. The analysis showed that there is a small number of studies on the history of teaching biology. From the searches it becomes evident that the History of Biology Teaching is part of a little explored field of research and studies.

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Author Biographies

Peterson Fernando Kepps da Silva, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professor de Ciências e Biologia licenciado pela Universidade Federal do Rio Grande, Especialização em Educação com Ênfase nos Ensinos Fundamental II e Médio, Mestre em Educação em Ciências, pesquisando o ensino de Ciências e as radiações solares (especificamente a ultravioleta). Atualmente participa do projeto Ciência Contemporânea no Sul, divulgando a temática das radiações solares nas escolas da região; é professor de Ciências da rede municipal de Pelotas e aluno de doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências da FURG, atuando no Grupo de Pesquisa em Educação em Ciência (PEmCie). Participou do projeto de extensão da FURG: Curso pré-universitário popular Quinta Superação e Cultura da Paz como professor da disciplina de Biologia, sendo neste último coordenador do curso. 

Lavínia Schwantes, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/FURG). Tem experiência e interesse na área de Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em ciência, formação de professores e ensino de Biologia. É líder do Grupo de Pesquisa em Educação em ciência (PEmCie), desenvolvendo projetos e estudos em educação em ciência. Também é pesquisadora do Grupo de Estudos de Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia (GEECAF), lotado no Centro de Educação Ambiental e Ensino de Ciências e Matemática (CEAMECIM) da FURG.

References

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Published

2020-09-08

How to Cite

Kepps da Silva, P. F., & Schwantes, L. (2020). First Histories of Biology Teaching: a bibliometric analysis. Educar Mais, 4(2), 261–276. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.261-276.1775

Issue

Section

Articles