Transparency of on-line information available by the institutes and public universities of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.188-204.1757Keywords:
Public transparency, Disclosure, Portals.Abstract
Electronic portals are mechanisms widely used in Higher Education Institutions (HEI), as they allow the sharing of data and information to the entire population and not just the academic community. These portals are considered ways that make it possible to organize information properly, objectively and facilitate the administration and institutional management. Thus, this study had as objective to compare the Disclosure Index of Federal Universities (IndexDUF) obtained by the Electronic Portals of Public Institutes and Universities in Rio Grande do Sul. For this purpose, the electronic portals of eleven gaucho institutions were evaluated, identifying the presence of information related to each of the 11 categories that make up the IndexDUF. The most disclosed category refers to Academic activities (extension), with a general average of 90.91%. The category most disclosed by Federal Institutes (IFs) corresponds to Electronic Participation, and the most disclosed by Federal Universities (UFs) is related to Academic Activities (extension). Among the least disclosed are the Characteristics of Financial Information and Social Responsibility Information. From the analysis of the results, it is concluded that the maximum number of items disclosed was 128, by the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), is that the institutions disclosed at least 97 of the 139 items evaluated.
Downloads
References
AGOSTINETO, Raquel Crestani; RAUPP, Fabiano Maury. Prestação de contas por meio de portais eletrônicos: um estudo em câmaras municipais da grande Florianópolis. Revista Universo Contábil, Blumenau, v. 6, n. 3, p. 64-79, jul./set. 2010.
BRASIL. Lei de Acesso à Informação. Lei ordinária n.º 12.527, de 18 de novembro de 2011. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm>. Acesso em: 01 abr. 2019.
CATÓLICO, Diego Fernando. Revelación y divulgación de información financiera y no financiera das universidades públicas en Colombia. Revista da Facultad de Ciencias Económicas. Nueva Granada, v.20, n.1, p.57-76, jun. 2012.
DAVOK, Delsi Fries. Qualidade em educação. Revista Avaliação da Educação Superior, Campinas, v.12, n.3, p.505-513. 2007.
DIXON, Keith; COY, David; TOWER, Greg. External reporting by New Zealand Universities 1985-1989. Improving accountability. Financial Accountability and Management, New Jersey, v.7, p.159-178. 1991. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1468-0408.1991.tb00348.x>. Acesso em: 05 abr. 2019.
FARACO, Bruno Pereira. Transparência das Informações Públicas nos Portais das Instituições Federais de Educação Profissional da Região Sul do Brasil. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento e Governança Pública) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
FARIA, Maria José da Silva. Tipos de divulgação da informação financeira e não financeira de responsabilidade social empresarial. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 15, n. 9, p. 534-558, set. 2012.
INDOLFO, Ana Celeste. Políticas de informação, comunicação e inovação em serviços de sistemas de saúde. In: CUNHA FJAP.
LÁZARO, CP.; PEREIRA, HBB. Conhecimento, inovação e comunicação em serviços de saúde. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2014.
KON, Anita. Responsabilidade social das empresas como instrumento para o desenvolvimento: a função da política pública. Planejamento e políticas públicas, [s. l.], v.1, n. 41, p. 45-88, jul./dez. 2013.
LIMA, Aline Ferreira et al. A importância do ensino, pesquisa e extensão da formação profissional. In: JORNADA IBERO-AMERICANA DE PESQUISAS EM POLÍTICAS EDUCACIONAIS E EXPERIÊNCIAS INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO, n. 2. 2017, Natal. Anais eletrônicos... Natal: Even3, 2017. Disponível em: <https://even3storage.blob.core.windows.net/anais/53150.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2019.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.
MELO, Douglas Arrais. Transparência da informação pública: uma avaliação de sítios eletrônicos de universidades federais brasileiras. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública em Rede Nacional) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
MOLINA, Letícia Gorri. Portais corporativos: tecnologia de informação e comunicação aplicadas à gestão da informação e do conhecimento em empresas de Tecnologia de Informação. 2008. 211f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2008.
MONTEIRO, Alessandra. Aferição do grau de cumprimento às obrigações de transparência ativa constantes da Lei de Acesso à Informação por Universidades Federais do Brasil. 2014. 68f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2014.
OLIVEIRA, João Ferreira de; FONSECA, Marília; AMARAL, Nelson Cardoso. Avaliação, desenvolvimento institucional e qualidade do trabalho acadêmico. Revista educar. Curitiba, v. 1, n. 28, p.71-87, 2006.
PESSÔA, Iury da Silva. Determinantes da Transparência das Universidades Federais Brasileiras. 2013. 175 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Pública) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
PESSÔA. Iury da Silva et al. Determinantes da transparência das universidades federais brasileiras: Uma Análise Empírica no ano de 2013. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI, v. 5, n. 2, p. 97-114, 2018.
PLATT NETO, Orion Augusto; CRUZ, Flávio da; VIEIRA, Audí Luiz. Transparência das contas públicas: um enfoque no uso da Internet como instrumento de publicidade na UFSC. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v.1, n. 5, p.135-146, 2006. Disponível em: . Acesso em: 06 abr. 2019.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
RODRIGUES, Georgete Medleg. Indicadores de “transparência ativa” em instituições públicas: análise dos portais de universidades públicas federais. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.9, n.2, p. 423-438, novembro 2013.
ROSARIO, Arturo Haro de; PÉREZ, María del Carmen Caba; CAÑADAS, María del Mar Sánchez. La transparencia de información online: El caso das top 100 universidades del mundo. In: Congresso AECA, 26., 2011, Granada. Anais eletrônicos... Disponível em: <http://www.aeca1.org/pub/on_line/comunicaciones_xvicongresoaeca/cd/31g.pdf>. Acesso em: 06 abr. 2019.
TOMEI Patrícia A. Responsabilidade social de empresas: análise qualitativa da opinião do empresariado nacional. Revista Administração de Empresas, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 1-14, out./dez. 1984.
ZÉMOR, Pierre. As formas da comunicação pública. In DUARTE, Jorge (org.). Comunicação Pública. São Paulo: Atlas. 2009.
ZORZAL, Luzia. Transparência das informações das universidades federais: estudo dos relatórios de gestão à luz dos princípios de boa governança na administração pública federal. 2015. 197 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Programa de pós-graduação em Ciência da Informação, Brasília, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.