Design-based research: mapping studies related to teaching nature sciences
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.156-171.1756Keywords:
Literature Review, Design-based Research, Teaching.Abstract
This research aims to characterize studies related to the teaching of Natural Sciences that used Design-based Research as a theoretical and methodological assumption. This is a qualitative research, considering its approach, and bibliographic, considering the procedure used. The searches were performed in Portal de Periódicos CAPES/MEC and in Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES and the terms “Pesquisa Baseada em Design ” and “Design-based Research” were used as descriptors. Twelve studies were found that met the search criteria: seven articles, four dissertations and one thesis. After reading and analyzing the selected studies, it was found that four that refers to the teaching of physics, four that refers to the teaching of biology, one refers to the teaching of chemistry and three address general views on PBD. In this sense, it is clear that there is still little research that addresses PBD in the teaching of Natural Sciences. However, the expectation is that more researchers will use this theoretical methodological assumption in favor of teaching, and especially, in the teaching of Natural Sciences.
Downloads
References
BATISTA, Carlos Alexandre dos Santos; SIQUEIRA, Maxwell. A inserção da Física Moderna e Contemporânea em ambientes reais de sala de aula: uma sequência de ensino-aprendizagem sobre radioatividade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Santa Catarina, v. 34, n. 3, p. 880-902, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/21757941.2017v34n3p880. Acesso em: 8 jan. 2019.
BATISTA, Carlos Alexandre; SIQUEIRA, Maxwell. Análise didática de uma atividade lúdica sobre a “instabilidade nuclear”. Revista Góndola Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, Bogotá, v. 14, n. 1, p. 126-142, 2019. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/13242. Acesso em: 28 jan. 2019.
BITTENCOURT, Leylane; STRUCHINER, Miriam. A articulação da temática da doação de sangue e o ensino de biologia no Ensino Médio: uma pesquisa baseada em design. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 159-176, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v21n1/1516-7313-ciedu-21-01-0159.pdf. Acesso em: 8 jan. 2019.
BITTENCOURT, Leylane. A doação de sangue e o ensino de biologia: promovendo a sua articulação através das Tecnologias de Informação e Comunicação a partir da abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Saúde) – Programa de pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
BOCCATO, Vera Regina Casari. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista de Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: < http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/setembro_dezembro_2006.htm >. Acesso em: 05 dez. 2019.
BROWN, Ann Leslie. Design experiments: Theoretical and Methodological Challenges in Creating Complex Interventions in Classroom Settings. The Journal of the Learning Sciences, v. 2, n. 2, p. 141-178, 1992. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327809jls0202_2. Acesso em: 12 jan. 2019.
COLLINS, Allan. Towards a design science of education. In: E. Scanlon and T. O’Shea (eds). New directions in educational technology. Berlin: Springer, 1992.
COLLINS, Allan; JOSEPH, Diana; BIELACZYC, Katerine. Design research: Theoretical and methodological issues. The Journal of the Learning Sciences, v. 13, n. 1, p. 15-42, 2004. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327809jls1301_2 Acesso em: 12 jan. 2019.
COSTA, Caetano; GALEMBECK, Eduardo. Estudos dirigidos inovadores para a aprendizagem significativa de bioquímica no curso de biologia: uma pesquisa baseada em design. Revista de Ensino de Bioquímica, Campinas, v. 15, n. 2, p. 75-103, 2017. Disponível em: https://doaj.org/article/5c881b96463a4e82872aa028c3a2b523 . Acesso: 8 jan. 2019.
DBR-COLLECTIVE. Design-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 5–8, janeiro, 2003. Disponível em: < https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X032001005>. Acesso em: 5 jan. 2019.
DRISOSTES, Carlos Aparecido Teles. Design iterativo de um micromundo com professores de matemática do ensino fundamental. São Paulo: PUC/SP, 2005. Dissertação, Mestrado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2005.
KLEIN, Vanessa. Histórias em quadrinhos: uma alternativa pedagógica para o ensino de química. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) – Programa de pós-graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria – RS, 2018.
KNEUBIL, Fabiano Botelho; PIETROCOLA, Maurício. A pesquisa baseada em Design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 1-16, 2017. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/310. Acesso em: 5 fev. 2019.
LEFRANÇOIS, Guy. Teorias da aprendizagem: o que a velha senhora disse. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MAZZARDO, Mara Denise. et al. Design-based research: desafios nos contextos escolares. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, V, 2016, Porto – Portugal. Atas. v. 1. 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/691. Acesso em: 02 abr. 2019.
MOURA, Sebastião. Da world wide web às partículas elementares: sequência didática baseada no método DBR-TLS com vistas à alfabetização científica e técnica. (Mestrado em Docência em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de pós-graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal do Pará, Belém – PA, 2016.
NICOLAU JUNIOR, Jorge. Estrutura didática baseada em Fluxo: Relatividade Restrita para o Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
OLIVEIRA, Teresa et al. Compreendendo a aprendizagem da linguagem científica na formação de professores de ciências. Educar em Revista, Curitiba, v. 25, n. 34, p. 19-33, 2009. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16506. Acesso em: 20 jan. 2019.
PEREIRA, Miler. História da ciência no Ensino Médio: experimentos de Lazzaro Spallanzani sobre reprodução animal. Tese (Doutorado em Ciências na área de Biologia/Genética) – Institudo de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
RAMOS, Paula; GIANELLA, Taís Rabetti; STRUCHINER, Miriam. A pesquisa baseada em design em artigos científicos sobre o uso de ambientes de aprendizagem mediados pelas tecnologias da informação e da comunicação no ensino de ciências. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Santa Catarina, v. 3, n. 1, p. 77-102, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38016 Acesso em: 7 jan. 2019.
REEVES, Thomas. Socially responsible educational research. Educational Technology, v. 40, n. 6, p. 19-28, 2000.
SILVA, Yasmin Alves dos Reis. Aceleradores e detectores de partículas no Ensino Médio: uma sequência de Ensino-Aprendizagem. 2017. Dissertação (mestrado em Educação em Ciências) – Programa de pós-graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC, Ilhéus – BA, 2017.
WANG, Feng; HANNAFIN, Michael. Design-Based Research and Technology-Enhanced Learning Environments. Educational Technology Research and Development, v. 53, n. 4, 2005. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02504682#citeas. Acesso em: 15 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.