The Montessori method in formating the curriculum for Science Teaching in Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2180

Keywords:

Curriculum; Montessori; Child Education;Sciences

Abstract

The development of the curriculum for Early Childhood Education is considered as a complex process that encompasses several aspects that come from the social system to the student. Especially after the homologation of the National Common Curricular Base (BNCC), which seeks to meet the demands of XXI st century students and which also has as central the notion that they must be the protagonists of education and the society in which they live. The importance of Science Education in Early Childhood Education has been widely discussed by researchers in the field around the world, research shows that science education must provide all citizens with the knowledge and skills development opportunities needed to orient themselves in a society complex, understanding what is going on around you, taking a position and intervening in your reality. In this sense, this article uses bibliographic research to analyze the Montessori methodology as an alternative for the development of a curriculum for Early Childhood Education that addresses science teaching in this stage of basic education. Furthermore, it ishighlighted that Montessori's “Cosmic Education” pillar comes against the BNCC's “Spaces, times, quantities, relationships and transformations” learning field, allowing us to work on the theme in this stage of basic education.

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Author Biographies

Laura Menezes Eskasinki Dummer, Unipampa

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (2009) e mestrado em Acadêmico em Ensino pela Universidade Federal do Pampa (2019). Atualmente professora de educação infantil da Prefeitura Municipal de Bagé. Tem experiência na área de Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, ciências e astronomia.

Viviane Castro Camozzato, UERGS

Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com período de estágio doutoral na Universidade de Lisboa (bolsa do CNPq). É professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Coordena o Grupo de Pesquisa DESLOGOGIAS - Educação, Culturas e Pedagogias (UERGS/CNPq). Pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO/UFRGS/CNPq). Suas atividades atuais em pesquisa concentram-se nas múltiplas articulações entre pedagogia e cultura, nos estudos sobre os discursos pedagógicos e escolares.

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Published

2021-04-03

How to Cite

Dummer, L. M. E. ., & Camozzato, V. C. (2021). The Montessori method in formating the curriculum for Science Teaching in Childhood Education. Educar Mais, 5(3), 500–514. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2180

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