High abilities and giftedness (HA/GD): a narrative review of the literature on educational inclusion and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4045

Keywords:

Special Education, Teacher training, Inclusive education, High abilities and giftedness

Abstract

This study aims to analyze current developments in published articles on teacher training and the inclusive process of students with high abilities and giftedness. Regarding the methodological categories, the study has a qualitative approach, and the procedural method of narrative literature review was chosen. Regarding the filtering and selection stage, a total of fourteen articles were selected to compose the textual scope of discussion on the aforementioned theme, the time frame established was 2021 to 2024 (last four years). It is noteworthy that the search for works for analysis was carried out in the following databases: Capes Periodicals Portal, Directory of Open Access Journals (DOAJ), Scientific Electronic Library Online (SciELO Brazil), Google Scholar and Web of Science. The results highlighted the relevance of works focused on initial and continuing education emphasizing an inclusive perspective, since research related to this audience is still scarce, and there are many historically erroneous and segregating conceptions. Finally, it is concluded that the training of education professionals is vital for the successful inclusion of students with high abilities and giftedness, as it increases their ability to identify, support and welcome these students within the educational system.

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Author Biographies

Ana Beatriz da Silva Lemos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidadee Tecnologias Sustentáveis, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB).

Maria Vandia Guedes Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Gestão e Coordenação Escolar pelo Centro Universitário (Uninta), em Educação Infantil, Educação Inclusiva e Especial e Novas Tecnologias pela Faculdade Kurios (FAK) e em Psicanálise pela Faculdade Batista de Minas Gerais (FBMG), graduada em Pedagogia pela UECE, em História pelo Uninta e em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e graduanda em Psicologia pela Faculdade Plus. Professora aposentada do município de Horizonte, Ceará.

Francisca Pereira Paiva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira - UNILAB

Mestranda em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelo Centro Universitário Inta (Uninta), em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica, em Educação Infantil, em Educação Especial e Inclusiva e em Docência do Ensino Superior, todas essas formações pela Faculdade Excelência (FAEX), e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2024-11-11

How to Cite

Lemos, A. B. da S., Lima, M. V. G., & Paiva, F. P. (2024). High abilities and giftedness (HA/GD): a narrative review of the literature on educational inclusion and teacher training. Educar Mais, 8, 647–659. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4045