Literary reading practices in school: reflections on the last years of Elementary Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4037Keywords:
Portuguese Language, Literary Reading, Elementary EducationAbstract
This bibliographic article aims to reflect on how literary reading practices can be applied in the Portuguese Language component in the last years of elementar education, as prescribed by the legal educational frameworks. For this purpose, we consider aspects discussed by authors such as COSSON (2022), Colomer (2007), Soares (2022), and Solé (1998). Initially, we present the guidelines provided by the National Curriculum Parameters – PCN (Brasil, 1998), the National Common Core Curriculum – BNCC (Brasil, 2018), the Curriculum Framework of Rio Grande do Sul – RCG (Rio Grande do Sul 2018), and the Law of Guidelines and Bases of National Education - LDBEN (Brasil, 1996) regarding the encouragement of literary reading practices in school. Finally, some reflections on the literary reading, in the last years of elementary education, will be presented as final considerations. Regarding the literary reading in school, we observed a certain discursive resonance between the guiding documents National Curriculum Parameters and National Common Core Curriculum concerning the conception of language (enunciative-discursive), the centrality attributed to the text, and the social and cultural aspect of these practices.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 de fev. de 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Lei n. 9394 de 1996. BRASIL. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 de fev. de 2023.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Fundamental) - PCN: bases legais. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
BRASIL. Lei n. 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Ministério da Educação, Brasil, 2003. Disponível em: https://bibliotecadigital.economia.gov.br/bitstream/123456789/949/1/L10753.pdf. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
BRASIL. Decreto n. 7.559, de 1º de setembro de 2011. Dispõe sobre o Plano Nacional do Livro e Leitura - PNLL e dá outras providências. Ministério da Educação, Brasil, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7559.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://fila.mec.gov.br/manutgeral.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
BRASIL. Lei n. 13.696, de 12 de julho de 2018. Institui a Política Nacional de Leitura e Escrita. Ministério da Educação, Brasil, 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13696.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: A leitura literária na escola. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Editora Contexto, 2022.
COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2021.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Ideb, 2021. Brasília: MEC, 2021.
JAGUARÃO. Decreto nº 139, de 07 de julho de 2020. Homologa Documento
Orientador Municipal – DOM – do município de Jaguarão. Jaguarão: Prefeitura
Municipal, [2020]. Disponível em: https://www.jaguarao.rs.gov.br/wpcontent/uploads/2020/07/decreto-n%C2%BA-139-2020-1.pdf. Acesso em 10 de dez. 2022.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referencial Curricular Gaúcho Ensino Fundamental. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2018. Disponível em: http:// https://h-curriculo.educacao.rs.gov.br/Sobre/Index. Acesso em: 15 de dez. de 2022.
SOARES, Magda. Letramento um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA,
Aracy A. M.; BRANDÃO, Heliana M. B.; MACHADO, Maria Z. V. (Org.). A
escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. 2. ed. 3. reimpr.
Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 17-48.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, jul./dez. 2006, p. 20-45. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/6YsWyBWZSdFgfSqDVQhc4jm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Michely Gualano, Patrícia Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.