Literary reading practices in school: reflections on the last years of Elementary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4037

Keywords:

Portuguese Language, Literary Reading, Elementary Education

Abstract

This bibliographic article aims to reflect on how literary reading practices can be applied in the Portuguese Language component in the last years of elementar education, as prescribed by the legal educational frameworks. For this purpose, we consider aspects discussed by authors such as COSSON (2022), Colomer (2007), Soares (2022), and Solé (1998). Initially, we present the guidelines provided by the National Curriculum Parameters – PCN (Brasil, 1998), the National Common Core Curriculum – BNCC (Brasil, 2018), the Curriculum Framework of Rio Grande do Sul – RCG (Rio Grande do Sul 2018), and the Law of Guidelines and Bases of National Education - LDBEN (Brasil, 1996) regarding the encouragement of literary reading practices in school. Finally, some reflections on the literary reading, in the last years of elementary education, will be presented as final considerations. Regarding the literary reading in school, we observed a certain discursive resonance between the guiding documents National Curriculum Parameters and National Common Core Curriculum concerning the conception of language (enunciative-discursive), the centrality attributed to the text, and the social and cultural aspect of these practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michely Angela Vila Gualano, Universidade Federal do Pampa - Unipampa

Graduada em Licenciatura Plena - Letras: Português e Espanhol, pela Universidade Católica de Pelotas (2002), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Escolar, pela Faculdade de Educação de Joinville, Associação Catarinense de Ensino (2005), Especialista em Metodologia do Ensino de Línguas e Literatura, pela Universidade Federal do Pampa, Campus Jaguarão (2014), Especialista em Metodologias Ativas e TDICs na Educação, pela Universidade Norte do Paraná (2021). Professora da Rede Pública de Ensino de Jaguarão/RS. Mestranda em Educação, pela Universidade Federal do Pampa.

Patrícia dos Santos Moura, Universidade Federal do Pampa - Unipampa

Graduada em Pedagogia (2001), Mestre (2007) e Doutora (2013) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul . Professora associada do Curso de Pedagogia. Atuou como Coordenadora de Formação do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC/FNDE) na Unipampa (2017-2018). Foi coordenadora institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência na Unipampa (2018-2019). É coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação UNIPAMPA. e do Subprojeto PIBID Pedagogia (2022-2024). Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Alfabetização e Letramento, atuando principalmente nos seguintes temas: formação continuada, prática docente, educação infantil, ensino fundamental, didática, currículo e planejamento.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 de fev. de 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Lei n. 9394 de 1996. BRASIL. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 de fev. de 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Fundamental) - PCN: bases legais. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 10 de dez. de 2022.

BRASIL. Lei n. 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Ministério da Educação, Brasil, 2003. Disponível em: https://bibliotecadigital.economia.gov.br/bitstream/123456789/949/1/L10753.pdf. Acesso em: 10 de dez. de 2022.

BRASIL. Decreto n. 7.559, de 1º de setembro de 2011. Dispõe sobre o Plano Nacional do Livro e Leitura - PNLL e dá outras providências. Ministério da Educação, Brasil, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7559.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://fila.mec.gov.br/manutgeral.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.

BRASIL. Lei n. 13.696, de 12 de julho de 2018. Institui a Política Nacional de Leitura e Escrita. Ministério da Educação, Brasil, 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13696.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: A leitura literária na escola. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Editora Contexto, 2022.

COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2021.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2012.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Ideb, 2021. Brasília: MEC, 2021.

JAGUARÃO. Decreto nº 139, de 07 de julho de 2020. Homologa Documento

Orientador Municipal – DOM – do município de Jaguarão. Jaguarão: Prefeitura

Municipal, [2020]. Disponível em: https://www.jaguarao.rs.gov.br/wpcontent/uploads/2020/07/decreto-n%C2%BA-139-2020-1.pdf. Acesso em 10 de dez. 2022.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referencial Curricular Gaúcho Ensino Fundamental. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2018. Disponível em: http:// https://h-curriculo.educacao.rs.gov.br/Sobre/Index. Acesso em: 15 de dez. de 2022.

SOARES, Magda. Letramento um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA,

Aracy A. M.; BRANDÃO, Heliana M. B.; MACHADO, Maria Z. V. (Org.). A

escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. 2. ed. 3. reimpr.

Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 17-48.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, jul./dez. 2006, p. 20-45. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/6YsWyBWZSdFgfSqDVQhc4jm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 mar. 2023.

Published

2024-09-25

How to Cite

Gualano, M. A. V., & Moura, P. dos S. (2024). Literary reading practices in school: reflections on the last years of Elementary Education. Educar Mais, 8, 572–584. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4037