Presencial, remote and blended classes: what do student think?
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4016Keywords:
Blended Learning, Remote Teaching., Digital TechnologiesAbstract
The COVID-19 pandemic and the consequent placement of studies at the remote teaching firstly and then blended accelerated the discussion on the importance of bringing digital technologies into schools with greater vigor. The work objective was to draw parallels between the different scenarios with the students' speeches. This was a case study that had data collected through a questionnaire on Google Forms, in which questions were asked to students at Uruguaiana Campus of IFFar about their opinions about remote and blended learning, besides their skills with digital technologies. Statistical and content analyzes were present in contrast to the literature on the subject. Results showed that students consider themselves autonomous and with good knowledge of digital technologies. This denoted a good development of remote activities despite the fact that the opinions expressed about remote teaching proved to be mostly negative. The difficulties ended up prevailing when compared with the benefits provided, which would be, for example, the flexibility of dates and times for classes and activities. On the other hand, blended learning had a balance between positive and negative mentions.
Downloads
References
APPENZELLER, Simone et al. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
BRASIL. Portaria MEC Nº 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm>. Acesso em: 6 out. 2022a.
BRASIL. Portaria MEC Nº 544 de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872>. Acesso em: 6 out. 2022b.
BRASIL. Medida Provisória Nº 934 de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/mpv/mpv934.htm>. Acesso em: 6 out. 2022c.
BRASIL. Lei 14.040 de 18 de agosto de 2020. Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/Lei/L14040.htm>. Acesso em: 6 de out. 2022d.
BRITO, Jorge Maurício da Silva. A singularidade pedagógica do ensino híbrido. EAD em foco, v. 10, n. 1, 2020.
BUENO, Melina Brandt et al. Ensino remoto para estudantes do público-alvo da educação especial nos institutos federais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38, e33814, 2022.
CASTRO, Eder Alonso et al. Ensino híbrido: desafio da contemporaneidade?. Projeção e docência, v. 6, n. 2, p. 47-58, 2015. Disponível em: <https://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao3/article/view/563>. Acesso em: 21 dez. 2022.
COSTA, Leandro Sousa; CAMARGO, Leonardo Nunes. Disciplina e poder: breves considerações sobre a questão do corpo na filosofia de Michel Foucault. Griot: Revista de Filosofia, v. 19, n. 1, p. 127-138, 2019.
DANNER, Fernando. O sentido da biopolítica em Michel Foucault. Revista Estudos Filosóficos UFSJ, n. 4, 2017.
DEUS, William Simão de et al. Emergency remote computer science education in brazil during the covid-19 pandemic: Impacts and strategies. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1032-1059, 2020.
FERRI, Fernando; GRIFONI, Patrizia; GUZZO, Tiziana. Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, v. 10, n. 4, p. 86, 2020.
FIGUEIREDO, Tiago D.; RODRIGUES, S.C. Professores e suas tecnologias: uma cultura docente em ação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e179031, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOULART, Aline S. et al. Concepções de estudantes do Ensino Fundamental sobre o SARS-CoV-2. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 20, n. 2, p. 279-297, 2022.
IFFAR. Diretrizes administrativas e curriculares para a organização didático-pedagógica da educação profissional técnica de nível médio no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – Resolução Consup 028/2019. Santa Maria, 2019. Disponível em: <https://www.iffarroupilha.edu.br/regulamentos-e-legisla%C3%A7%C3%B5es/resolu%C3%A7%C3%B5es/item/14837-resolu%C3%A7%C3%A3o-n%C2%BA-028-2019-revoga-a-resolu%C3%A7%C3%A3o-consup-n%C2%BA-102-2013-define-as-diretrizes-administrativas-e-curriculares-para-a-organiza%C3%A7%C3%A3o-did%C3%A1tico-pedag%C3%B3gica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional-t%C3%A9cnica-de-n%C3%ADvel-m%C3%A9dio-no-iffar>. Acesso em: 22 dez. 2022.
IFFAR. Diretrizes administrativas e curriculares para a organização didático-pedagógica dos cursos superiores de graduação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – Resolução Consup 49/2021. Santa Maria, 2021. Disponível em: <https://www.iffarroupilha.edu.br/regulamentos-e-legisla%C3%A7%C3%B5es/resolu%C3%A7%C3%B5es/item/24220-resolu%C3%A7%C3%A3o-consup-n%C2%BA-49-2021-diretrizes-administrativas-e-curriculares-para-a-organiza%C3%A7%C3%A3o-did%C3%A1tico-pedag%C3%B3gica-dos-cursos-superiores-de-gradua%C3%A7%C3%A3o-do-iffar#:~:text=Anexos%3A-,Resolu%C3%A7%C3%A3o%20Consup%20n%C2%BA%2049%2F2021%20%2D%20Diretrizes%20Administrativas%20e%20Curriculares%20para,Gradua%C3%A7%C3%A3o%20do%20IFFar%20(627%20Downloads)>. Acesso em: 22 dez. 2022.
JAIN, Samta; LALL, Marie; SINGH, Anviti. Teachers’ voices on the impact of COVID-19 on school education: Are ed-tech companies really the panacea?. Contemporary Education Dialogue, v. 18, n. 1, p. 58-89, 2021.
JNR, Bokolo Anthony; NOEL, Selwyn. Examining the adoption of emergency remote teaching and virtual learning during and after COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Management, v. 35, n. 6, p. 1136-1150, 2021.
KHAN, Md Shahadat Hossain; ABDOU, Benadjih Oiriddine. Flipped classroom: How higher education institutions (HEIs) of Bangladesh could move forward during COVID-19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, v. 4, n. 1, p. 100187, 2021.
LIMA, Helder de Pádua et al. A VIVÊNCIA DO MEDO POR ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19. Cienc Cuid Saude, v. 21, p. e58691, 2022.
LOPES, Rosemara Perpetua; FÜRKOTTER, Monica. Do Projeto Pedagógico à aula universitária: aprender a ensinar com TDIC em cursos de licenciatura em Matemática. Educação em Revista, v. 36, e220954, 2020.
MENDES, Ana Rachel Macedo; FINARDI, Kyria Rebeca. Integrating Digital Technologies in Brazilian English Language Teacher Education Through Blended Learning. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e233799, 2020.
OLIVEIRA, Raquel Mignoni de; CORRÊA, Ygor; MORÉS, Andréia. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de professores, v. 5, p. e020028-e020028, 2020. Disponível em: <https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/download/179/110>. Acesso em: 22 dez. 2022.
PENTEADO, Regina Zanella; COSTA, Belarmino Cesar Guimarães da. Trabalho docente com videoaulas em EAD: dificuldades de professores e desafios para a formação e a profissão docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, e236284, 2021.
ROCHA, Kellen Mariane Athaide et al. Remote teaching and COVID-19: perceptions of professors and students about the teaching-learning process of Chemistry and Biochemistry. Journal of Biochemistry Education, v. 20, n. 2, p. 298-321, 2022.
RONDINI, Carina Alexandra et al. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020.
SENNA, Viviane de; DREHMER-MARQUES, Keiciane Canabarro. Percepções de acadêmicos e professores quanto ao ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, p. e37711125111-e37711125111, 2022.
SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos. Desafios da implementação do ensino remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 4, n. 11, p. 81-89, 2020.
TEIXEIRA, Daiara Antonia de Oliveira; NASCIMENTO, Francisleile Lima. Ensino remoto: o uso do Google Meet na pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 7, n. 19, p. 44-61, 2021.
TROITINHO, Maria da Conceição Ribeiro et al. Ansiedade, afeto negativo e estresse de docentes em atividade remota durante a pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, p. e00331162, 2021.
WILLIAMSON, Ben; EYNON, Rebecca; POTTER, John. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020.
ZILSE, Silvana Sueli de Oliveira; WEBER, Arlete Longhi; FLORIANI, Julia Ropelato. Graduação em tempos de pandemia-aulas por videoconferência e percepção dos acadêmicos. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 13, n. 23, p. 1-19, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Griebler, Vanderlei Folmer, Aline Castro Caurio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.