Professional and Technological Education in Brazil: brief historical path to the IFRJ Campus Niterói
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4009Keywords:
Professional and Technological Education, Narrative literature review, IFRJ Niterói campusAbstract
Considering the centuries-old existence of Professional and Technological Education (EPT) in Brazil, whose contextualization takes place in a mobile scenario of organization, reorganization and expansion over time, and the relevance of the Federal Institute of Rio de Janeiro (IFRJ) for the region that surrounds it, this work aims to recover the historical context that led to the construction and consolidation of the IFRJ, focusing on the Niterói campus, by tracing a brief trajectory of the EPT in Brazil. Thus, starting from a narrative literature review, which is characterized by the broad description of a pre-determined subject, in a quick and non-systematized manner, this study is structured based on two historically interrelated contexts: a) The principle of EPT: education and work in colonial and imperial contexts and b) The Federal Institute of Rio de Janeiro: creation, consolidation and current portrait of the Niterói campus.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (Conif). Vídeo institucional comemorativo dos 110 anos da Rede Federal (1909-2019). Conif, [s. l.], 2019. Disponível em: https://portal.redefederal.org.br/. Acesso em: 5 jan. 2024.
BRASIL. Decreto-Lei n. 4.127, de 25 de fevereiro de 1942. Estabelece as bases de organização da rede federal de estabelecimentos de ensino industrial. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1942]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4127-25-fevereiro-1942-414123-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1997]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Decreto n. 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [2004]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5154.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Decreto n. 7.566, de 23 de setembro de 1909. Creia nas capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primário e gratuito. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1909]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Lei n. 378, de 13 de janeiro de 1937. Dá nova, organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1937]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1930-1949/l0378.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Lei n. 6.545, de 30 de junho de 1978. Dispõe sobre a transformação das Escolas Técnicas Federais de Minas Gerais, do Paraná e Celso Suckow da Fonseca em Centros Federais de Educação Tecnológica e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1978]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L6545.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Lei n. 8.948, de 8 de dezembro de 1994. Dispõe sobre a instituição do Sistema Nacional de Educação Tecnológica e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1994]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8948.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [2008]. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Linha do Tempo: Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. MEC, [s. l.], 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/linha.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Plataforma Nilo Peçanha. Brasília, DF: MEC, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp. Acesso em: 14 jul. 2023.
BRASIL. Portaria MEC n. 646, 14 de maio de 1997. Regulamenta a implantação do disposto nos artigos 39 a 42 da Lei Federal nº 9.394/96 e no Decreto Federal nº 2.208/97 e dá outras providências (trata da rede federal de educação tecnológica). Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1997]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/PMEC646_97.pdf. Acesso em: 13 abr. 2024.
BRASIL. Um novo modelo em Educação Profissional e Tecnológica: concepções e diretrizes. Brasília, DF: MEC, [2010]. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6691-if-concepcaoediretrizes&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 mar. 2024.
CAIRES, Vanessa Guerra; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro. Educação profissional brasileira: da colônia ao PNE 2014-2024. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
CAMINHO NIEMEYER. Niterói, [s. l.], 2023. Disponível em:
http://caminhoniemeyer.niteroi.rj.gov.br/#prettyPhoto. Acesso em: 11 set. 2023.
CAVALCANTE, Lívia Teixeira Canuto; OLIVEIRA, Adélia Augusta Souto de. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 83-102, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v26n1/v26n1a06.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.
CIAVATTA, Maria; SILVEIRA, Zuleide Simas da. Celso Suckov da Fonseca. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Indeterminação de identidade e reflexos nas políticas institucionais formativas dos IFs. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia Relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro, RJ: LPP/UERJ, 2018.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO DE JANEIRO (IFRJ). Dados institucionais do IFRJ. Rio de Janeiro, RJ: IFRJ, 2022. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/institucional/sobre-instituto-federal-rio-janeiro-ifrj. Acesso em: 3 jul. 2022.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO DE JANEIRO (IFRJ). O Instituto Federal do Rio de Janeiro no Complexo do Alemão. Rio de Janeiro, RJ: IFRJ, 2023. Disponível em: https://www.ifrj.edu.br/instituto-federal-rio-janeiro-complexo-alemao Acesso em: 15 mar. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO DE JANEIRO (IFRJ). Plano Estratégico de 2017 a 2021 do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ: IFRJ, 2017a. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/Planejamento/ifrj-planejamento-estrategico-aprovado-20171222_1.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO DE JANEIRO (IFRJ). Projeto de Implantação do IFRJ Campus Niterói (PIC). Niterói, RJ: IFRJ, 2017b.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Dados censitários do Município de Niterói. IBGE, [s. l.], 2024. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rj/niteroi.html. Acesso em: 7 jan. 2024.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí, SP: Paco, 2016.
MOURA, Dante Henrique; GARCIA, Sandra Regina de Oliveira; RAMOS, Marise Nogueira. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Brasília, DF: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 15 mar. 2024.
NITERÓI. Lei n. 3.021, de 13 de março de 2013. Autoriza o Poder Executivo a doar terreno de propriedade do Município ao IFRJ para instalação de edifício público de ensino. Niterói, RJ: Câmara Municipal de Niterói, 2013. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/rj/n/niteroi/lei-ordinaria/2013/303/3021/lei-ordinaria-n-3021-2013-autoriza-o-poder-executivo-a-doar-terreno-de-propriedade-do-municipio-ao-ifrj-para-instalacao-de-edificio-publico-de-ensino. Acesso em: 13 abr. 2024.
PACHECO, Eliezer. Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. In: PACHECO, Eliezer. (org). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília, DF: Fundação Santillana; Moderna, 2011.
RAMOS, Marise. História e Política da Educação Profissional. 1. ed. Curitiba: IFPR-EAD, 2014. Coleção Formação Pedagógica. Volume V. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil: (1930/1973). 40. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SANTOS, Deribaldo. Educação e precarização profissionalizante: crítica à integração da escola com o mercado. 1. ed. São Paulo, SP: Instituto Lukács, 2017.
SANTOS, Jailson Alves dos. A trajetória da educação profissional. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. (org.). 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Valdineia Gomes das Chagas, Thiago Soares de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.