Construction of mathematical concepts by deaf and hearing children using libras at school Alfredo Dub

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3810

Keywords:

Manipulable Material, Logic Blocks, Mathematics Education, Deafness, Child education

Abstract

This article describes qualitative research carried out with three children, two from Early Childhood Education and another from the 2nd year of Elementary School, at X. The objective is to describe and analyze children's responses to the comparison and classification of different elements, using balls and Logic Blocks. The text discusses Deaf Education and Mathematics Education, describing the activities carried out with children, which covered concepts of comparison, classification and ranking, and also size, quantity and shape. The data was produced and collected from filming. The results stand out: the children presented similar reasoning results, the use of Libras as a form of communication facilitated the process and the comparison was carried out considering only one criterion at a time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa Novack Oliveira Ribeiro, Escola Especial Bilíngue Professor Alfredo Dub

Mestre em Educação Matemática (UFPel/2022); Especialista em Atendimento Educacional Especializado (UFPel/2022), Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (Unina/2021), Especialista em Libras (UNICID/2012); Licenciada em Filosofia (UFPel/2007); Esp. em Psicologia Social (Unina/2024); Graduanda (2 graduação) em Letras - Português/Libras (UniFatecie/2024); Licenciatura Plena no Magistério (IEEAB/1996). 

Thaís Philipsen Grützmann, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática, Especialista em Matemática e Linguagem, em Educação (ênfase na Educação de Surdos) e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, Mestre em Educação em Ciências e Matemática, Doutora em Educação. Coordenadora do Projeto MathLibras. Professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas/RS – Brasil.

Magda Josieli Souza de Souza, Escola Especial Bilíngue Professor Alfredo Dub

Licenciada em Pedagogia, Mestranda em Educação Matemática (PPGEMAT/UFPel). Professora da Escola Especial Bilíngue Professor Alfredo Dub.

References

BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara Loiola de. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAMPOS, Mariana de Lima Isaac Leandro. Educação inclusiva para surdos e as políticas vigentes. In: LACERDA, Cristina Broglia F.; SANTOS, Lara Ferreira dos. (Orgs.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2014. Cap. 3, p. 37-61.

CUNHA, Aline Vieira da; MONTOITO, Rafael. Baú da vovó: processos mentais para a aprendizagem do conceito de número. Curitiba, PR: CRV, 2021.

FERNANDES, Eulália; CORREIA, Claudio Manoel de Carvalho. Bilinguismo e surdez: a evolução dos conceitos no domínio da linguagem. In: FERNANDES, Eulália. (Org.). Surdez e bilinguismo. Porto Alegre, RS: Mediação, 2012. Cap. 1, p. 7-25.

KOTHE, Siegfried. Pensar é divertido. São Paulo, SP: Editora Herder, 1970.

LINHARES, Francisco Reginaldo; COSTA, Maria da Conceição. A educação infantil no contexto da educação brasileira: entre o cuidar, o brincar e o educar. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 6, p. 660–671, 2022. DOI: 10.15536/reducarmais.6.2022.2837. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2837. Acesso em: 8 abr. 2024.

LORENZATO, Sergio. Educação infantil e percepção matemática. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

LORENZATO, Sergio. Educação infantil e percepção matemática. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.

MELO, Acreciana de Sousa; SAMPAIO, Maria Lúcia Pessoa; SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes. Contar histórias: uma contribuição ao desenvolvimento infantil e ao despertar do gosto e prazer pela leitura. Criar Educação, Criciúma, v. 11, n. 1, jan./jul. 2022. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/5728/6465. Acesso em: 18 jan. 2024.

MOURA, Maria Cecília de. Surdez e linguagem. In: LACERDA, Cristina Broglia F.; SANTOS, Lara Ferreira dos. (Orgs.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2014. Cap. 1, p. 13-26.

OLIVEIRA, Rosana de; BARBOSA, Andreia Carvalho Maciel; KINDEL, Dora Soraia. Blocos Lógicos. Rio de Janeiro, RJ: FAPERJ, 2019. Coleção Educação matemática: um olhar sobre materiais manipuláveis, volume 2.

QUADROS, Ronice Müller de. Libras. São Paulo, SP: Parábola, 2019.

RIBEIRO, Patricia Celli da Silva; MARCELINO, Ligiane; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BACILA, Maria Sílvia. Entre fronteiras: ciência, tecnologia e sociedade na educação infantil, diálogos necessários. Criar Educação, Criciúma, v. 12, n. 1, jan./jul. 2023. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/6535/6628. Acesso em: 18 jan. 2024.

Published

2024-05-09

How to Cite

Ribeiro, M. N. O., Grützmann, T. P., & Souza, M. J. S. de. (2024). Construction of mathematical concepts by deaf and hearing children using libras at school Alfredo Dub . Educar Mais, 8, 312–324. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3810