Representations of portuguese university students about attitudes in pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3701Keywords:
Free word association, Attitudes, Higher education, Pedagogical relationship, Student representationsAbstract
Teaching attitudes in the educational relationship can contribute to or hinder student learning. The objective of this study was to understand the structure of representations of the term attitudes in teaching practice and to study the differences in the meanings given to it among the students investigated. The research, with a qualitative design, carried out in May 2023, at a Portuguese public university, with 111 students (37 from Educational Sciences, 25 from Psychology, 49 from Civil Engineering), used the free word association technique. The results reveal, through the central core, that students' representations of teaching practice are positive and established in dialogue, respect, professionalism, and empathy. Negative representations (distance, hypocrisy and lack of practice) and positive representations were found in the peripheral system in the 4th quadrant (tolerance, teamwork, honesty), which leads to the conclusion that these divergent representations propose to university teachers a continuous reflection on their pedagogical practices, established on an educational relationship that positively influences the teaching-learning process.
Downloads
References
AMADO, João. Observação e análise da Relação Pedagógica. Relatório da disciplina –Concurso para Professor Associado. Coimbra: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, 2005.
ABRIC, Jean-Claude. Pratiques sociales et représentations. In: Pratiques sociales et représentations. Paris: PUF, 2008. p. 66.
BOLÍVAR, Antonio. A educação em valores. In: TRILLO, F. A. (Coord.). Atitudes e valores no ensino. 4. ed. Lisboa: Instituto Piaget. 2000. p. 137.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CAVACA, Aline Guio; et al. A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 305-318, out. 2010.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de educação, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 7-18, abr. 2006.
COUTINHO, Maria da Penha, DO BÚ, Emerson, A técnica de associação livre de palavras sobre o prisma do software tri-deux-mots (version 5.2). Revista Campo do Saber, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 219-243, jan./jun. 2017.
EAGLY, Alice H.; CHAIKEN, Shelly. The advantages of an inclusive definition of attitude. Social cognition, Nova York, v. 25, n. 5, 2007, p. 582-602.
ESTRELA, Maria Teresa. Relação pedagógica, disciplina e indisciplina na aula. Porto: Porto Editora, 2002.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Trad. Lilian Ulup, Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.
LESSARD-HÉBERT, Michelle; GOYETTE, Gabriel; BOUTIN, Gérald. Investigação qualitativa: fundamentos e práticas. 6. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2023.
LIMA, Tiago Jessé Souza de; SOUZA, Luana Elayne Cunha de; MODESTO, João Gabriel; "Atitudes". In: Psicologia Social: Temas e Teorias. São Paulo: Blucher, 2023. p. 171 -202.
MAIO, Gregory; VERPLANKEN, Bas; HADDOCK, Geoffrey. The psychology of attitudes and attitude change. Londres: SAGE Publications Ltd,. 2018.
MOROSINI, Marilia Costa; USTÁRROZ, Elisa. Impactos da Internacionalização da Educação Superior na Docência Universitária: Construindo a cidadania global, através do currículo globalizado e das competências interculturais. Revista em Aberto-INEP, Brasília, v. 29, n. 97, p. 35-46, set./dez. 2016.
MOSCOVICI, Serge. Attitudes and opinions. Revisão Anual de Psicologia, jan. 1963.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2005.
NÓBREGA, Sheva Maia da; COUTINHO, Maria da Penha de Lima. O Teste de Associação Livre de Palavras. In: Coutinho, Maria da Penha de Lima. (org.). Representações sociais: abordagem interdisciplinar. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária, 2003. p. 67-77.
POSTIC, Marcel. A relação Pedagógica. 1. ed. Coimbra: Coimbra Editora, 1990.
RODRIGUES, Aroldo. Psicologia Social. 2. ed. Petrópolis: Vozes. 1991.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. 2. ed. Campinas: Papirus Editora, 2008.
VIEIRA, Vânia Maria Oliveira. Contribuições da técnica de "associação livre de palavras" para a compreensão da sexualidade na adolescência. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 1, p. 260-281, dez. 2018.
SILVA, Alexsandra de Santana Soares; RIBEIRO, Marinalva Lopes. Representações sociais de discentes do curso de engenharia de alimentos sobre a relação professor-estudante. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 28, jun. 2023.
SOARES, Diana; DIAS, Diana. Resultados de aprendizagem no quadro do ensino superior português: O caso da psicologia e da educação. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 12, p. 37-40, dez. 2017.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: Penso Editora. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcus solon Sa Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.