Bodies denied in school Physical Education: an epistemological discussion in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3683

Keywords:

Body Denied;, Physical Education;, School;, High School.

Abstract

This article discusses denied bodies in school Physical Education, in epistemological literary aspects of High School. The objective was to analyze in the literature the discussion of denied bodies in the discipline of School Physical Education in High School. As a methodological path, a bibliographic research was carried out, in literature review in academic papers from 2014 to 2021, for analysis of the results there were five (5) works, among them divided into one (1) monograph (TCC) and four (4) articles in the area of Physical Education. In this way, as results, it was obtained that the body still suffers from different dilemmas and situations in Physical Education and in the educational context, bodies on powers, watched, suffered and marginalized. High school teenagers still feel dissatisfied and unhappy with their body image, they find themselves with insecure bodies, pressured, as judged and oppressed by social standards of beauty and aesthetics. In this sense, youth need an identity rescue, as well as professionals prepared to guide students on this theme, that is, teachers prepared to face the school reality.

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Author Biographies

Eduarda Pereira Cardoso, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Estudante de Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Roraima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (2022). Possui Especialização em Lato Sensu em (2020), pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - ES; Curso: Atividade Física para Grupos Especiais. Área de Conhecimento: Saúde e Bem Estar Social. Especialização Lato Sensu em (2020), pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - ES; Curso: Educação Física Escolar e Psicomotricidade. Área de Conhecimento: Educação. É Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Roraima (UERR-2019).

Raimunda Gomes da Silva, Universidade Estadual de Roraima - UERR; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima - IFRR

Possui doutorado em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016), Mestrado em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003) e Licenciatura em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1997). É Professora da Universidade Estadual de Roraima (UERR) vinculada ao Curso de História e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, mestrado em parceria com o Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Roraima (PPGE/UERR/IFRR). Colaboradora do Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTORIA/UFRR). Atua na área de História do Brasil, Amazônia e Roraima com foco em História das Mulheres e relações de gênero, deslocamento, migração e educação. Também tem trabalhado com História Oral; identidades, relações cotidianas na educação. Cursando pós-doutoramento em Educação (PROCAD 2018 UNIFAP/UFPA/UERR), sob a supervisão da Prof. Dr. Sônia Maria da Silva Araújo (PPGED/UFPA).

Enia Maria Ferst, Universidade Estadual de Roraima - UERR; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima - IFRR

Doutora em Educação em Ciências e Matemática do Programa da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC- Universidade Federal do Mato Grosso, Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Especialização em Gestão de Sistemas Educacionais (Universidade Federal do Amazonas), e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática-ULBRA/RS. Professora do quadro efetivo da Universidade Estadual de Roraima-UERR no Curso de Pedagogia, atua como docente permanente e pesquisadora nos programas de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Mestrado Acadêmico em Educação da UERR. Experiência na área docente nas disciplinas pedagógicas da Pedagogia. Desenvolve pesquisas na temática de ensino de Ciências nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, formação de professores e CTS. Possui experiência em gestão pública nas áreas de Coordenação pedagógica e Recursos Humanos tendo ocupado diversos cargos de direção e assessoramento. Atualmente é Coordenadora Institucional do PIBID/UERR.

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Published

2024-04-26

How to Cite

Cardoso, E. P., da Silva, R. G. ., & Ferst, E. M. . (2024). Bodies denied in school Physical Education: an epistemological discussion in High School. Educar Mais, 8, 246–261. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3683