Creative insubordination and computation thinking: what do teachers say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3679

Keywords:

Math Teachers Training, Creative Insubordination, Computational Thinking

Abstract

This article is an excerpt from a Master's dissertation research in Mathematics Teaching. The objective of this article is to present one of the stages of the research, in which actions of Creative Insubordination related to the perception that Mathematics teachers have regarding Computational Thinking (CT) were investigated through a questionnaire to prepare their classes, according to the BNCC. The theoretical references used include ideas about Computational Thinking and Creative Insubordination. The data collected was analyzed using a qualitative bias in light of Content Analysis. The research results indicate that even with vague knowledge about PC, participants already work with resources related to it, signaling that in some way it is already being worked on in the classroom. As a result, it is inferred that a greater understanding of CP needs to occur through teachers' access to continuing education on the topic.

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Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor (Magistério Superior (MS)) com Dedicação Exclusiva (DE) no DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS. É professor/orientador (permanente) credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT - UFRGS). Membro da diretoria da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) regional Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 (conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS) e segundo secretário na gestão 2021 - 2024. Foi professor efetivo (Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT)) com Dedicação Exclusiva (DE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologias digitais no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática, tecnologias digitais na formação docente. [Outras informações em: http://linktr.ee/rsychocki]

Jéssica Córdova de Pariz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática. Mestre em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2023) na linha de pesquisa Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação Matemática. 

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Published

2024-02-16

How to Cite

Silva, R. S. da, & Córdova de Pariz, J. (2024). Creative insubordination and computation thinking: what do teachers say?. Educar Mais, 8, 128–144. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3679