Creative insubordination and computation thinking: what do teachers say?
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3679Keywords:
Math Teachers Training, Creative Insubordination, Computational ThinkingAbstract
This article is an excerpt from a Master's dissertation research in Mathematics Teaching. The objective of this article is to present one of the stages of the research, in which actions of Creative Insubordination related to the perception that Mathematics teachers have regarding Computational Thinking (CT) were investigated through a questionnaire to prepare their classes, according to the BNCC. The theoretical references used include ideas about Computational Thinking and Creative Insubordination. The data collected was analyzed using a qualitative bias in light of Content Analysis. The research results indicate that even with vague knowledge about PC, participants already work with resources related to it, signaling that in some way it is already being worked on in the classroom. As a result, it is inferred that a greater understanding of CP needs to occur through teachers' access to continuing education on the topic.
Downloads
References
ANPED. Nota da ANPEd sobre a entrega da terceira versão da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) ao Conselho Nacional de Educação (CNE), 2017. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/nota_da_anped_sobre_a_entrega_da_terceira_versao_da_base_nacional_comum_curricular_abril_2017.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROS, Taiser Tadeu Teixeira. Formação em Pensamento Computacional utilizando Scratch para Professores de Matemática e Informática da Educação Fundamental, 2020, 174f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/219412. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
BIGODE, Antonio José Lopes. Base, que base? O Caso da Matemática. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto (Org.). Educação é a Base? 23 Educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p.123-143
BBC BITESIZE. Introduction to computational thinking. Disponível em: https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zp92mp3/revision/1. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do Pensamento Computacional Através de Atividades Desplugadas na Educação Básica, 2017, 226f. Tese (Doutorado em Informática na Educação). Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172208. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
CARDOSO, Márcia Regina Gonçalves.; OLIVEIRA, Guilherme Saramago.; GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Análise de Conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. In: Cadernos da Fucamp, UNIFUCAMP, v.20, n.43, p.98-111,2021.Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2347. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
CSIZMADIA, Andrew. et al. Computational thinking-A guide for teachers. 2015. Disponível em: https://eprints.soton.ac.uk/424545/1/150818_Computational_Thinking_1_.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva. A subversão responsável na constituição do educador matemático. Em: Encontro Colombiano de Matemática Educativa, 16., de 5 a 7 de outubro de 2015, Bogotá, Colômbia. Anais... Bogotá, 2015, p.1-8. Disponível em: https://www.academia.edu/download/55019492/Texto_Beatriz_DAmbrosio1.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
D’AMBRÓSIO, Beatriz; LOPES, Celi Espasadin. Subversão responsável de uma professora propiciada por seu processo de desenvolvimento profissional. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino – ENDIPE, 17. – A Didática e a Prática de Ensino nas relações entre escola, a formação de professores e a sociedade, 2014, Fortaleza. Anais Endipe 17. Fortaleza: Ceará, 2014.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasadin. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, v. 29, n. 51, p.1-17, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/XZV4K4mPTfpHPRrCZBMHxLS/abstract/?lang=pt. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
FRANÇA, Rozela Soares. Uma abordagem pedagógica incorporada para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. 2020. 138 f. Tese (Doutorado em Ciências da Computação). Universidade Federal de Pernambuco. Ciência da Computação, Recife, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/38542. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed - São Paulo: Atlas, 2002.
GODOY, Arilda Schimidt. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas Possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
GUTIÉRREZ, Rochelle. Why (urban) mathematics teachers need political knowledge. Journal of Urban Mathematics Education, Chicago, v. 6, n. 2, p. 7-19. 2013. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1085791.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
GUTIÉRREZ, Rochelle. Risky business: Mathematics teachers using creative insubordination. In: ANNUAL CONFERENCE OF PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION NORTH AMERICA, 37, 2015, East Lansing. Anais de North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. East Lansing: Michigan State University, 2015. p. 679-686. Anais... Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED584302.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
MORRIS, Van Cleve et al. The urban principal. Discretionary decision-making in a large educational organization. In: ERIC. Reports-research. Washington, DC: Institute of Education Science, 1980. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED207178.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
PARIZ, Jéssica Córdova de. Percepção de professores de Matemática sobre o Pensamento Computacional: um olhar à luz da Insubordinação Criativa, 2023, 223f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/270521. Acesso em 23 janeiro de 2024.
PARIZ, Jéssica Córdova de. SILVA, Rodrigo Sychocki da. Insubordinação Criativa e Pensamento Computacional: uma
revisão da literatura. Revista de Educação, Ciências e Matemática (RBCM). v.13. n.1, p. e7588, 2023. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/7588/3824. Acesso em 23 janeiro de 2024.
PARIZ, Jéssica Córdova de. SILVA, Rodrigo Sychocki da. Ações de Insubordinação Criagtiva relacionadas ao Pensamento Computacional: a visão de uma professora de Matemática. In: Anais da VIII Escola de Inverno de Educação Matemática, 2023, Santa Maria (RS), Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF) - Campus Santa Maria, 2023. v. 8.1. p. 1069-1078.
PAPERT, Seymour. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. Nova York: Basic Books, 2020. Edição Kindle.
WASSERMAN, Camila. O fazer docente na Educação Básica: abordando o conceito do Pensamento Computacional, 2021, 95f. Dissertação (Mestrado em Educação). Escola de Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9729. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
WING, Jeannette. PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar, 2006. Tradução de Cleverson Sebastião dos Anjos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, p. 1-10, 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4711. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
WING, Jeannette. Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, v. 366, n. 1881, p. 3717–3725, 2008. Disponível em: https://www.cs.cmu.edu/~wing/publications/Wing08a.pdf. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
WING, Jeannette. Computational Thinking Benefits Society. Social Issues in Computing, 2014. Disponível em: http://socialissues.cs.toronto.edu/2014/01/computational-thinking. Acesso em 06 fevereiro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Sychocki da Silva, Jéssica Córdova de Pariz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.