Corporate education: the importance of correlating theory and practice within a new service model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3670

Keywords:

Corporate education, Beauty company, Stores, Consumers, Service model

Abstract

Analysis of the training of the new service model adopted by a company in the beauty sector in terms of the relationship between theory and practice for employees in the stores. A critical case study, with documentary analysis and field observations. The framework dealt with consumer behavioral changes that have influenced the global business scenario. Before the decision to buy is made, these consumers reflect on the loyalty of the brand-consumer relationship. Requiring consistent, personalized training strategies that are centered on the needs of employees, reflecting theory and practice within a service model. The results show the relevance of the content taught during the training, which is important for the performance of store employees. However, this study identified that there are still few studies in the area, as it is a pilot project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Conceição da Silva Magalhães, Centro universitário Unicarioca

Master's student in new digital technologies for education at the Unicarioca University Center (2023). Specialist in Instructional Design (2022) from SENAC University, postgraduate in Corporate Education (2017) from Veiga de Almeida University, degree in Pedagogy (2006) from Salgado de Oliveira University, with two certifications: 6Ds Methodology and NLP.

Hugo Cesar Bellas, Centro universitário Unicarioca

Doutor em Engenharia de Produção - COPPE / UFRJ. Mestre em Saúde Pública pela ENSP - Fiocruz, Pós Graduado em Ergonomia COPPE / UFRJ, Pós-graduado em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas, Curso de Aperfeiçoamento de Gestão em Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública - Fiocruz e Graduado em Tecnólogo em Processamento de Dados pela Faculdade Professor Nuno Lisboa. Servidor público, pesquisador e co-fundador do grupo de pesquisas de Tecnologia, Informação e Resiliência em Saúde Pública (ResiliSUS) do Centro de Estudos Estratégicos, da Fundação Oswaldo Cruz, atua em parceria com o Laboratório do Grupo de Ergonomia e Novas Tecnologias (LabGENTE) da COPPE/UFRJ. Atua em pesquisa e desenvolvimento na área de Sistemas Complexos, Resiliência em saúde, com experiência na atuação e coordenação de projetos de pesquisa na área da Saúde (Gestão da Saúde, Atenção Primária, Regulação Ambulatorial, Gestão de Rede de Urgência e Emergência e Resiliência em saúde). Professor permanente do programa de pós graduação em novas tecnologias digitais para a educação no Centro universitário Unicarioca.

References

ALIZADEH H.; NAZARPOUR K, H. O efeito das relações marca-consumidor na fidelidade à marca mediada pela criação de valor da marca e moderada pelas características da comunidade de marca no setor de hospitalidade. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 24(4), p.594-616. https://doi.org/10.7819/rbgn.v24i4.4200. 2022.

ASSUNÇÃO, A. Á.. Metodologias ativas de aprendizagem: práticas no ensino da Saúde Coletiva para alunos de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, n. 3, p. e145, 2021.

BECKER, J. Mobile learning como suporte de uma modalidade híbrida na educação corporativa. Curitiba/PR. Centro Universitário Internacional Uninter. Dissertação de Mestrado. Disponível em https://repositorio.uninter.com/handle/1/449. 2019.

BRITO, J.M.S; SARAIVA, P. M. Storytelling: uma análise de aplicabilidade no planejamento estratégico de marketing. Id On Line: Revista de Psicologia, Cariri, 59(16), 234-249. https://doi.org/10.14295/ideonline.v16i59.3387. 2022.

CHINOMONA, R. Brand communication, brand image and brand trust as antecedents of brand loyalty in Gauteng Province of South Africa. African Journal of Economic and Management Studies, 7(1), 124-139. 2016.

EBOLI, Marisa. Educação corporativa no Brasil. Mitos e verdades. São Paulo: Gente, 2004.

FILATRO, A., Cavalcanti, C.C. et al. DI 4.0: inovação em educação corporativa - São Paulo: Saraiva Educação, 2019.

FLEURY, M. T. L. Gerenciando a diversidade cultural: Experiências de empresas brasileiras. RAE-Revista de Administração de Empresas, 40(3), 18-25. 2000.

GOMES, V. H. S. et al. Educação Corporativa a Distância: uma Revisão Integrativa. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1034. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1034. 2020.

JOHNNY. Estudo aponta novos perfis de consumidor de cosméticos para 2023. Cosmetic Innovation. Disponível em:https://cosmeticinnovation.com.br/estudo-aponta-novos-perfis-de-consumidor-de-cosmeticos-para-2023/ Acesso em 03 de novembro de 2023. 2023.

LANGHI, C.; CORDEIRO, D. de S. .; SIMÕES, M. de L. .; STETTINER, C. F. . Educação corporativa: aprendizagem significativa no âmbito das empresas. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 1003–1017, 2021. DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2584.

MEISTER, J. C. Educação Corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo: Makron Books. 1999.

MINISTÉRIO DO TRABALHO - Classificação Brasileira de Ocupações. Disponível em https://www.ocupacoes.com.br/cbo-mte/233225-professor-instrutor-de-ensino-e-aprendizagem-em-servicos. Acesso em 20 de outubro de 2023.

MOURÃO, L., ABBAD, G. S. Avaliação de necessidades de TD&E: proposição de um novo modelo. RAM, Revista Administração Mackenzie. 2012.

MUYLAERT, P. R.; VILLARDI, B. Q. Plano de desenvolvimento de competências profissionais: integrando gestão de desempenho e educação corporativa. Revista Gestão e Planejamento, Salvador, v. 22, p. 209-225, jan./dez. 2021.

REINERT, K. C. J.; MINUZI, N. A. Estratégias para a utilização de recursos tecnológicos na educação corporativa. Cenas Educacionais, [S. l.], v. 4, p. e10736, 2021.

RODRIGUES, J.O. O impacto da gamificação na educação corporativa em empresas brasileiras. Lisboa: ISCTE-IUL. Dissertação de mestrado. 2019.

SCHNEIDER, Suhr IRF, Rolon VEK, Almeida CM. Sala de aula invertida em EAD: uma proposta de Blended Learning. Rev Intersaberes; 8(16):68-81. 2013.

SITE APPSORTEOS. Roleta Aleatória. Acesso em 1 de out. 2023. Disponível em https://app-sorteos.com/pt/apps/girar-roleta-aleatoria.

SOUSA, J. R. de; SANTOS, S. C. M.. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora: UFJF, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, ISSN 2237-9444. DOI: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559. 2020.

Published

2024-04-05

How to Cite

Conceição da Silva Magalhães, A. C. da S., & BELLAS, H. C. . (2024). Corporate education: the importance of correlating theory and practice within a new service model. Educar Mais, 8, 195–210. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3670