Guiding principles for the work of the school psychologist: a documental analysis
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3663Keywords:
School Psychology, Intersectorality, Public PolicyAbstract
The article presents the guiding principles for the work of the school psychologist, with the objective of structuring recommendations arising from official documents of the Federal Council of Psychology (CFP) and the Regional Council of Psychology of the State of São Paulo (CRP-SP) with regard to the practices of psychology professionals in the school environment. We chose to carry out a documentary analysis, having selected four official reference materials for the work of the psychologist in the educational context, namely: one that deals with the relationship between psychology and education and its possible contributions to professional practices of the CRP; a thematic notebook on psychology in relation to school demands and intersectorality from CRP-SP; a document of technical references for psychology professionals regarding basic education from the CRP in conjunction with the Technical Reference Center for Psychology and Public Policies (CREPOP); and, finally, one referring to a technical note on combating violence in schools from the CFP. The selected documents addressed various contributions to the professional practice of psychologists in the educational sphere, highlighting a greater scope in the care of students by conceiving intersectoral paths and the need to enter the scope of public policies to act in a more conscious and cohesive manner.
Downloads
References
ANDRADA, Paula Costa de et al. Atuação de Psicólogas(os) na Escola: Enfrentando Desafios na Proposição de Práticas Críticas. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. 2019, v. 39, e1877342.
ANTUNES, Mitsuko. Aparecida. Makino. II Mostra de práticas de psicologia em educação e V encontro de psicólogos na área de educação. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia e Educação: Contribuições para a atuação profissional. São Paulo: CRP SP, 2008. p. 27-41.
DIAS, Ana Cristina Garcia, PATIAS, Naiana Dapieve e ABAID, Josiane Lieberknecht Wathier. Psicologia Escolar e possibilidades na atuação do psicólogo: algumas reflexões. Psicologia Escolar e Educacional [online]. 2014, v. 18, n. 1, pp. 105-111.
CAMPOS, Brisa. Caminhos do diagnóstico de crianças e jovens a partir do olhar dos psicólogos, das queixas escolares ao serviço de atendimento. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia, demandas escolares e intersetorialidade: os caminhos do diagnóstico de crianças e adolescentes. São Paulo: CRP SP, 2019. p. 30-46.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA – CFP. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. 2. ed. Brasília: CFP, 2019.
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia, demandas escolares e intersetorialidade: os caminhos do diagnóstico de crianças e adolescentes. São Paulo: CRP SP, 2019.
CORÁ, Élsio. José; TRINDADE, Letícia. De Lima. Intersetorialidade e vulnerabilidade no contexto da educação integral. Educação em Revista, v. 31, n. 4, p. 81–94, out. 2015.
FREITAS, Patrícia Oliveira De; TAVARES, Vanessa Dos Santos; PASSONE, Eric Ferdinando. O psicólogo perante a queixa escolar: um estado da arte no contexto educacional. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 7, p. 649–664, 2023. DOI: 10.15536/reducarmais.7.2023.3354.
MEIRA, Marisa. Eugênia. Melillo. II Mostra de práticas de psicologia em educação e V encontro de psicólogos na área de educação. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia e Educação: Contribuições para a atuação profissional. São Paulo: CRP SP, 2008. p. 27-41.
Nota técnica Nº 8/2023, de 2023 A Psicologia na prevenção e enfrentamento à violência nas escolas. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia.
PASQUALINI, Mariana. Guimarães; SOUZA, Marilene. Proença. Rebello. De.; LIMA, Cárita. Portilho. De. Atuação do psicólogo escolar na perspectiva de proposições legislativas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 1, p. 15–24, jun. 2013.
PEREIRA-SILVA, Nara Liana. et al. O papel do psicólogo escolar: Concepções de professores e gestores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 407–415, set. 2017.
PERETTA, Anabela Almeida Costa e Santos et al. O caminho se faz ao caminhar: atuações em Psicologia Escolar. Psicologia Escolar e Educacional [online]. 2014, v. 18, n. 2, pp. 293-301.
SCARIN, Ana Carla Cividanes Furlan; SOUZA, Marilene Proença Rebello De. Medicalização e patologização da educação: desafios à psicologia escolar e educacional. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p. e214158, 2020.
SOUZA, Marilene. Proença. Rebello. De. Apresentação. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia e Educação: Contribuições para a atuação profissional. São Paulo: CRP SP, 2008. p. 7-8.
SUZUKI, Lilian. Os caminhos do diagnóstico de crianças e jovens, partir do olhar dos psicólogos: da queixa escolar e aos serviços de atendimento. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia, demandas escolares e intersetorialidade: os caminhos do diagnóstico de crianças e adolescentes. São Paulo: CRP SP, 2019. p. 9-29.
VIEIRA, Derik; CALDAS, Roseli Fernandes Lins. Psicologia escolar: interlocução entre as referências técnicas e publicações de práticas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 26, p. e241884, 2022.
VILLAR, Rosangela. Roda de conversa queixa escolar e processos de patologização. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia, demandas escolares e intersetorialidade: os caminhos do diagnóstico de crianças e adolescentes. São Paulo: CRP SP, 2019. p. 98-102.
XAVIER, Ione. Aparecida. Demandas escolares: educação, saúde e assistência social. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO – CRP. Psicologia, demandas escolares e intersetorialidade: os caminhos do diagnóstico de crianças e adolescentes. São Paulo: CRP SP, 2019. p. 81-97.
ZUCOLOTO, Patricia Carla Silva do Vale. et al. Atuação do psicólogo escolar crítico frente às queixas escolares: as assembleias escolares. Rev. Psicol. IMED, Passo Fundo, v. 11, n. 1, p. 217-232, jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patrícia Oliveira de Freitas, André Aron Pastore Dryzun, Eric Ferdinando Passone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.