Environmental Education in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3659

Keywords:

Urban solid waste, Education workers, Continuing training

Abstract

In this work, a study is presented on the knowledge of education workers about Environmental Education and how their continued training takes place in a municipal school in São Sepé in the State of Rio Grande do Sul, RS. The research aims to understand and recognize the role of these workers in dealing with school Environmental Education, and whether they are trained and integrated into teaching. To understand the conceptions and knowledge on the subject, a questionnaire was applied with discursive questions about daily work, knowledge in relation to Environmental Education, training in relation to the subject and the importance of this subject in the work they carry out at school. This questionnaire was examined in a quantitative and qualitative way. The analysis categories were organized a priori. As a result, it is pointed out that there is a gap in the continued training of these professionals, that the topic goes beyond classroom content and is present in all daily school actions, requiring management of actions that involve the proper handling and disposal of solid waste.

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Author Biographies

Márcia Marina Aires de Moraes, Secretária municipal de Educação de São Sepé - RS

Especialista em Educação Ambiental pela Unipampa (2020), Professora pedagoga da rede básica de ensino e secretária municipal de Educação de São Sepé, RS.

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA, licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul –Unijuí. Foi professora da Educação Básica durante 20 anos. Atualmente atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

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Published

2024-04-22

How to Cite

Moraes, M. M. A. de, & Goi, M. E. J. (2024). Environmental Education in the school context. Educar Mais, 8, 211–227. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3659