Environmental Education in the school context
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3659Keywords:
Urban solid waste, Education workers, Continuing trainingAbstract
In this work, a study is presented on the knowledge of education workers about Environmental Education and how their continued training takes place in a municipal school in São Sepé in the State of Rio Grande do Sul, RS. The research aims to understand and recognize the role of these workers in dealing with school Environmental Education, and whether they are trained and integrated into teaching. To understand the conceptions and knowledge on the subject, a questionnaire was applied with discursive questions about daily work, knowledge in relation to Environmental Education, training in relation to the subject and the importance of this subject in the work they carry out at school. This questionnaire was examined in a quantitative and qualitative way. The analysis categories were organized a priori. As a result, it is pointed out that there is a gap in the continued training of these professionals, that the topic goes beyond classroom content and is present in all daily school actions, requiring management of actions that involve the proper handling and disposal of solid waste.
Downloads
References
BARBIERI, J. C. Gestão ambiental empresarial: conceitos, modelos e instrumentos. 2. ed. atual. e ampl. São Paulo: Saraiva, 2007.
BRANCO, S. Meio Ambiente e Educação Ambiental na Educação Infantil e no Ensino Fundamental. 1ª edição-Editora Cortez, 2007.
BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: Acesso em: 29 nov. 2015.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Por uma política de valorização dos trabalhadores em educação: em cena, os funcionários de escola. Brasília: MEC/ SEB, 2004.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 20 mai. 2020.
BUSATO, L. C.; ARIGONI, E. N. Foco e ética no desenvolvimento de programas de educação ambiental empresarial: reflexões acerca das forças indutoras, posturas, resultados e sinergismo. In: PEDRINI, A. G. (Org.) In: Educação ambiental empresarial no Brasil. São Carlos: Rima, 2008.
CARDOSO, R. Fortalecimento da sociedade civil. In: Ioschpe EB. Terceiro setor: desenvolvimento social sustentado. São Paulo: GIFE/Paz e Terra; 2000.
CARVALHO, K. M. de; HIDD, R. L. C.; SILVEIRA, D. M. R. L. da. Responsabilidade sócio-ambiental na gestão pública. 2009.
CHINALIA, J. S. T. Conhecimento ambiental de professores do Ensino Fundamental sobre a Bacia Hidrográfica do rio Turvo em Monte Alto – SP: uma contribuição para a Educação Ambiental no âmbito do Comitê de Bacia Hidrográfica Turvo-Grande (CBH-TG). Araraquara - SP, 2006. [Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente – Centro Universitário de Araraquara – UNIARA].
DE FIORI, A. A percepção ambiental como instrumento de apoio de programas de Educação Ambiental da estação ecológica de Jataí (Luiz Antônio, SP). Tese de doutorado em Ecologia e Recursos Naturais, Universidade Federal de São Carlos, 2006.
DE VRIES, R.; ZAN, B. A Ética na Educação Infantil: O Ambiente Sócio-moral na Escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.
DOURADO, L. F. Valorização dos profissionais da educação - Desafios para garantir conquistas da democracia In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18, p. 37-56, jan./jun. 2016. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acessado em: 10 de novembro de 2019.
GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. Campinas, SP: Papirus, 1995.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografa e Estatística. Pesquisa de Informações Básicas Municipais 2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: bge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/10586-pesquisa-de-informacoes-basicas-municipais.html
INEP- Relatório sobre Práticas de Educação Ambiental, 2001. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/203-1884163593/3787-sp-1857224345
LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 5ª ed. Goiânia: MF Livros, 2008.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; THOSCHI, M. S. Educação Escolar: Políticas, Estrutura e Organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MELO, L. M.; MACHADO, F. L.; PRIMOLA, N. S.E-lixo: um tema sócio científico para aulas de química com enfoque CTS na educação politécnica. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais: Águas de Lindóia- São Paulo, 2013 Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1533-1.pdf. Acesso em: 18 Set.2020.
NOVAES, W. (coord.). Agenda 21. In: TRIGUEIRO. Meio Ambiente no Século 21: 21 especialistas falam das questões ambientais nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
PROTÁZIO, P. Tecnologia: Montanhas de lixo digital. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Época/EDG67907-6014,00-MONTANHAS%2BDE%2BLIXO%2BDIGITAL.html. Acesso em: 27 Nov. 2019.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. Brasiliense, São Paulo, Brasil, 1991.
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez; 1996.
REIGOTA, M. Meio Ambiente e Representação Social. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
(Questões de Nossa Época, v.41).
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental? São Paulo, Editora Brasiliense. Coleção Primeiros Passos, 1998.
REIS, L. R.; SILVA R.C.; SOARES R. M. Concepções e posturas de alunos do curso técnico em meio ambiente diante da problemática do lixo. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais–Águas de Lindóia, São Paulo, 2013. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0493-1.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.
SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2004.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márcia Marina Aires de Moraes, Mara Elisângela Jappe Goi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.