Reflections on possible interlacies between Mathematics Education and the Education of the Deaf in the productions between 2010 and 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3418

Keywords:

Mathematics Education, Deaf Education, Bibliographic research, BDTD

Abstract

This article presents a synthesis of the dissertation defended in 2021, in the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Federal University of Pelotas, in Pelotas/RS. The research carried out, with a qualitative approach, was defined as bibliographical research and aimed to describe and analyze two of the emerging themes identified from the intertwining between Mathematics Education and Deaf Education in the productions contained in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) in the period between 2010 and 2020. To collect data, a survey of productions was carried out using the terms “mathematics” and “deaf” only in the title. From the studies identified, five categories emerged, two of which were analyzed: 1) digital technological strategies in teaching deaf people and 2) construction of concepts and mathematical knowledge by deaf students using manipulative teaching materials and games. It is concluded that the areas are intertwined in several ways, such as the use of Libras and the search for innovative teaching methods and strategies taking advantage of technology and concrete materials, exploring visuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisabete Strelow de Castro, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Graduada em Letras-Libras. Mestre em Educação Matemática. Tradutora Intérprete de Língua de Sinais na Universidade Federal de Pelotas. 

Thais Philipsen Grutzmann, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática, Especialista em Matemática e Linguagem, em Educação (ênfase na Educação de Surdos) e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, Mestre em Educação em Ciências e Matemática, Doutora em Educação e Professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas/RS – Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora 70, 1977.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo, 2016. Palestra XII Encontro Nacional de Educação Matemática. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5111_4425_ID.pdf. Acesso em 12 ago. 2021.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Aspectos da visualidade na educação de surdos. Tese (doutorado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/91182/258871.pdf?sequence=1. Acesso em 29 jul. 2020.

COLAÇO, Gisele Adriana de Mello. Uma sequência didática com materiais manipulativos no ensino da matemática para alunos surdos no ensino fundamental fase I. 2018 Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Foz do Iguaçu. Paraná. Disponível em: http://tede.unioeste.br/handle/tede/4042. Acesso em 22 jul. 2020

DALCIN, Gladis. Psicologia da Educação dos Surdos. 2009. [online] Disponível em https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoPedagogico/psicologiaDaEducacaoDeSurdos/assets/558/TEXTOBASE_Psicologia_2011.pdf. Acesso em 13 ago. 2021.

FENEIS, 1999. Relatório Anual de 1999. [online] Disponível em: https://issuu.com/feneisbr/docs/feneis_relat__rio_1999. Acesso em 13 ago. 2021.

FERNANDO, Odete. A. Investigação sobre materiais manipuláveis e jogos de matemática utilizados por professores no ensino de crianças surdas nos anos iniciais. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino) Programa de Pós-Graduação em Ensino Universidade Estadual do Oeste do Paraná UNIOESTE. Foz do Iguaçu, 2015. Disponível em: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1022. Acesso em 21 out. 2021.

GESSER, Audrei. Interpretar ensinando e ensinar interpretando: posições assumidas no ato interpretativo em contexto de inclusão para surdos. 2015. Cadernos de Tradução. v. 35, n. 2, p.534-556. Disponível em: https://antigo.periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2015v35nesp2p534/0. Acesso em 13 ago. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GRÜTZMANN, Thaís Philipsen; ALVES, Rosane da Silveira; LEBEDEFF, Tatiana Bolivar. Pedagogia Visual na Educação de Surdos: uma experiência com o ensino da matemática no MathLibras. Práxis Educacional. v. 16, n. 37, p. 51-74, Edic?a?o Especial, 2020.

KIPPER, Daiane. Práticas matemáticas visuais produzidas por alunos surdos: entre números, letras e sinais. 2015. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz, Rio Grande do Sul. Disponível em https://repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/811. Acesso em 13 ago. 2021.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 163-184, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KWGSm9HbzsYT537RWBNBcFc/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 17 jul. 2021.

LEBEDEFF, Tatiana Bolivar. Experiência visual e surdez: Discussões sobre a Necessidade de uma “Visualidade Aplicada”. Revista Fórum. v. 29-30, 2014. Disponível em: https://www.ines.gov.br/seer/index.php/forum-bilingue/article/view/263. Acesso em 22 jun. 2021.

NASSIM JUNIOR, Oswaldo Elias. O ensino da Matemática e os alunos surdos: as possibilidades da Linguagem Logo. 2010. Dissertação (Mestrado). Centro Universitário Moura Lacerda CUML São Paulo. Ribeirão Preto. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/193731. Acesso em: 21 out. 2020.

PINTO, Renata Cezar. Análise de Questões de Matemática do ENEM: Uma proposta de utilização do Geogebra na perspectiva Ausubeliana. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990. Acesso em 28 mai. 2021.

SILVEIRA, Cléa Furtado da. Alunos surdos e o uso do software Geogebra em matemática: possibilidades para a compreensão das equações de 2º grau. 2019. Dissertação (Mestrado). Programa De Pós-Graduação Em Educação Matemática, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2019. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4579. Acesso em: 22 jul. 2020.

TEIXEIRA, Chayse Pinheiro. Os paradigmas do ensino da matemática para surdos incluídos no ensino médio na Escola Estadual Dom Gino Malvestio na cidade de Parintins. 2019 Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Federal do Amazonas. Parintins. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/7615. Acesso em: 22 jul. 2020.

THOMA, Adriana da Silva; KLEIN, Madalena. Experiências educacionais, movimentos e lutas surdas como condições de possibilidade para uma educação de surdos no Brasil. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel, Pelotas, n. 36, p. 107-131, maio/agosto 2010.

Published

2023-11-20

How to Cite

Strelow de Castro, E. ., & Philipsen Grutzmann, T. (2023). Reflections on possible interlacies between Mathematics Education and the Education of the Deaf in the productions between 2010 and 2020. Educar Mais, 7, 880–898. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3418