Crystalline lattices as an application of Spatial Geometry: a didactic transposition to High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3407

Keywords:

Significant Learning, Potentially Significant Teaching Unit, Spatial Geometry, Crystalline Lattices, Practical Activities

Abstract

In this article we present the analysis of an experience of implementing a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), based on Ausubel's Meaningful Learning Theory, in the Mathematics discipline in the third year of High School. The UEPS, composed of nine activities, covers an application of spatial geometry, focusing on transposing the content of crystalline lattices through practical activities. This qualitative research used multiple analysis instruments, including student statements and evaluations and the researcher's writings. The analysis of the experience during 2022 shows that practical activities made classes more interesting and increased students' motivation to participate, including in activities involving calculations, in addition to suggesting signs of significant learning.

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Author Biographies

Fernanda Rodrigues Ribeiro Weiand, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestre em Ensino de Ciências Exatas pela FURG. Possui pós-graduação em supervisão e orientação escolar pela Universidade Cidade de São Paulo (2013), graduação de Licenciatura em Matemática pela Faculdade Cenecista de Osório (2009), graduação de Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Maria(2016). É professora do Governo do Estado do Rio Grande do Sul, foi tutora presencial da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Matemática e Física, com ênfase em Matemática.

Rosângela Menegotto Costa, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em bacharelado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998). Atualmente é professor associado do Instituto de Matemática, Estatística e Física da Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência na área de física experimental, com ênfase em supercondutividade de alta temperatura crítica.

Charles Dos Santos Guidotti, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Licenciado em Física (2011), Mestre em Educação em Ciências (2014) e Doutor em Educação em Ciências (2019) pela Universidade Federal do Rio Grande. Professor Adjunto no Instituto de Matemática, Estátistica e Física (IMEF) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Coordenador Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) da FURG. Líder do grupo de pesquisa CEAMECIM - Grupo de Pesquisa Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciência e Matemática. Tem como temáticas principais de pesquisa: Formação de professores; investigação desde a sala de aula; Educação online.

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Published

2023-09-13

How to Cite

Rodrigues Ribeiro Weiand, F., Menegotto Costa, R., & Dos Santos Guidotti, C. . (2023). Crystalline lattices as an application of Spatial Geometry: a didactic transposition to High School. Educar Mais, 7, 786–805. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3407