Innovations in teaching materials for teaching Brazilian Sign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3401

Keywords:

Teaching Libras, Mnemonic method in Libras, Movement

Abstract

This article aims to reflect on innovations for teaching Brazilian Sign Language (Libras), which is a visuospatial language with its own grammar and structure. To be understood, it is necessary for signers to observe the five traditional parameters, considering that recent studies developed by Castro (2021) indicate that minimal units that, when separated, have no meaning, make up the parameters of Libras, forming the phonetic system and phonological as a grammatical part. The Brazilian Sign Language parameters are: hand configuration, hand orientation, point of articulation, facial/body expression and movement. This last parameter is the basis for this work, considering that drawings or photos on paper do not move, which can cause incorrect signaling among apprentices when identifying and executing the signs. Nascimento (2009) suggests the use of interactive videos or animations that value the movement that Brazilian Sign Language needs to be represented. To develop this work, qualitative research was used, with the application of a questionnaire to students of the “Faça Fácil Libras” Course, taught at the Instituto Federal Fluminense campus Campos Centro with mnemonic methodology, without the aid of paper materials. The preliminary results of the data collected show that the teaching of Libras took place effectively, with repetition of the signs with the teacher in the classroom and that the original videos that were made available on the class' Whatsapp helped students to remember the signs. The mentioned course aims to spread Libras for communication with deaf people without static materials that create dependence in students.

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Author Biographies

Estêvam Farias Sá, Instituto Federal Fluminense - IFF

Licenciado em Pedagogia, Pós-graduado em Libras e Mestre em Ensino e Suas Tecnologias e Tradutor/intérprete de Libras no Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil.

Leandro dos Santos Viturino, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestrando em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística - PPGLin da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Atuo como Professor Auxiliar de Libras na UESB. Empreendedor e Professor no Curso de Libras da Vision Libras (2021). Pós-graduado em Libras pela Faculdade Verde Norte - FAVENORTE (2018). Licenciado em Letras com habilitação em Libras pelo Centro de Formação de Professores - CFP na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB (2017). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID/ CAPES (2017). Proficiente no uso e ensino da Língua Brasileira de Sinais em Nível Superior pelo MEC/ UFSC (2015). Também tenho experiências como Professor de Atendimento Educacional Especializado - AEE, Professor de Bilíngue e Professor de Escrita de Sinais (SignWriting).

Fernanda Grazielle Aparecida Soares de Castro, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Possui graduação em Normal Superior pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006) e em Letras Libras pela Universidade Federal Santa Catarina (2012). Possui pós graduação em Psicopedagogia - Educação Especial e Inclusiva pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2008). Atualmente é professora do curso de Letras-Libras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), coordenadora do Núcleo de Inclusão e Acessibilidade (NAI) da UFRJ.

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Published

2023-11-02

How to Cite

Estêvam Farias Sá, Leandro dos Santos Viturino, & Grazielle Aparecida Soares de Castro, F. . (2023). Innovations in teaching materials for teaching Brazilian Sign Language. Educar Mais, 7, 858–879. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3401