Technology as an educational support for students with autism: systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3394

Keywords:

Autism, Technology, Education, Learning

Abstract

The aim of this research is to develop a Systematic Literature Review about the application of technology in the teaching and learning process of students with Autistic Spectrum Disorder, considering that these students face specific challenges that affect their development and learning. The fourteen articles that made up the RSL were extracted, after exclusion and inclusion criteria, from two international databases and one national database. The relevance of this study lies in a pursuit for strategies and technological resources that add to the inclusion and development of these students. The assay of these works allowed to the qualitative data collection about the main technological tools used in schools, where it was possible to conclude that such technological resources are more used in Elementary School and that the computer, smartphone and tablet are the most popular devices in this sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadia Alves Lima, Universidade Federal do Ceará - UFC

Graduada em Ciências Contábeis pela (UVA) e Mestranda em Tecnologia Educacional pela (UFC).

Priscila Barros David , Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2010) com Pós-doutorado em Educação pela University of California, Santa Barbara (UCSB) com foco em Etnografia Interacional e Análise do Discurso, tendo sido bolsista CAPES-Fulbright no período de 2015-2016. Mestre em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). É especialista em Informática Educativa (2001) e Bacharel em Computação pela UFC (2000). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFC (PPGCI/UFC) e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional do Instituto UFC Virtual (PPGTE/UFC).

Edgar Marçal de Barros Filho, Universidade Federal do Ceará - UFC

Graduado, Mestre e Doutor em Ciência da Computação (UFC).  Coordenador do Mestrado Profissional em Tecnologia Educacional (UFC).

References

ALISON, Caryn; ROOT, Jenny; BROWDER, Diane; WOOD, Leah. Technology-based shared story reading for students with autism who are English-language learners. Journal of Special Education Technology, v. 32, n. 2, p. 91-101, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0162643417690606. Acesso em: 22 dez. 2022.

ALVARENGA-DIAS, Fabrizia Miranda de; DE SOUZA, Carlos Henrique MEDEIROS. Autismo e aplicativos móveis: no mundo do isolamento a tecnologia como suporte no aprendizado e desenvolvimento. Pimenta Cultural, 2020.

BARBOSA, Hugo Fernando Azevedo. Análise do recurso a novas tecnologias no ensino de autistas. 2009. 78f. Dissertação. (Mestrado em Engenharia Informática – Sistemas Gráficos e Multimídia). Instituto Superior de Engenharia do Porto, Lisboa. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/86cddf504a8db4a3836047ac8829e6ac/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y. Acesso em: 21 dez. 2022.

BOSSAVIT, Benoît; PARSONS, Sarah. Designing an educational game for and with teenagers with high functioning autism. In: Proceedings of the 14th Participatory Design Conference: Full papers-Volume 1. 2016. p. 11-20. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2940299.2940313.Acesso em: 15 dez. 2022.

BRASIL. Lei Nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm#:~:text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20de,11%20de%20dezembro%20de%201990. Acesso em: 15 dez. 2022.

CARDINAL, R. Jennifer; GABRIELSEN, P. Terisa; YOUNG, L. Ellie; HANSEN, D. Blake; KELLEMS, Ryan; HOCH, Hannah; NICKSIC-SPRINGER, Taryn; KNORR, James. Discrete trial teaching interventions for students with autism: Web-based video modeling for paraprofessionals. Journal of Special Education Technology, v. 32, n. 3, p. 138-148, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0162643417704437. Acesso em: 22 dez. 2022.

DELISIO, Lauren; DIEKER, Lisa. Avatars for Inclusion: Innovative mathematical approaches for students with autism. Childhood Education, v. 95, n. 3, p. 72-79, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00094056.2019.1616474. Acesso em: 22 dez. 2022.

FERREIRA, Mônica Misleide Matias; FRANÇA, Aurenia Pereira de. O Autismo e as Dificuldades no Processo de Aprendizagem Escolar. ID on line. Revista de psicologia, v. 11, n. 38, p. 507-519, 2017. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/916/1291. Acesso em: 21 dez. 2022.

FRANÇA, Fernanda Aline Costa; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves; Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher; CHAVES, Adriana Alves da Silva; LIMA, Luciana Valéria Leão; ARAÚJO, Rainan Carneiro; CARNEIRO, Pedro Lucas Souza. Aplicativos educativos como apoio pedagógico para os transtornos do espectro autista: uma revisão integrativa das produções brasileiras no período de 2017 a 2022. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, p. e44211932076-e44211932076, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32076/27291. Acesso em: 11 jun. 2023.

GALLIGAN, Megan R. Ledoux; SUHRHEINRICH, Jessica; KRAEMER, Bonnie. Video modeling for high school students with autism spectrum disorder. Journal of Special Education Technology, v. 37, n. 1, p. 126-134, 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0162643420945594. Acesso em: 22 dez. 2022.

HANI, Haneen; ABU-WANDI, Rajaa. DISSERO Mobile Application for AUTISTIC Children's. In: Proceedings of the international conference on intelligent information processing, security and advanced communication. 2015. p. 1-6. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/2816839.2816933?casa_token=DPQr-2B50s4AAAAA:2Ac6ZHBXi_IAFFBz6btHSJrfKn6J1ayfGy40ObIMAA7V1_VZ7JVl7Yd8U4gS6wZzZisTbAL5zZ2rdQ. Acesso em: 01 dez. 2022.

HOWORTH, Sarah; ROOKS-ELLIS, Deborah; FLANAGAN, Sara; WOOK, Min. Augmented reality supporting reading skills of students with autism spectrum disorder. Intervention in School and Clinic, v. 55, n. 2, p. 71-77, 2019. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1053451219837635.Acesso em: 12 dez. 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Divulgação dos Resultados Censo Escolar 2021. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2022/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.. Disponível em: https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.

KNIGHT, Victoria; WOOD, Charles; SPOONER, Fred; BROWDER, Diane; O’BRIEN, Christopher. An exploratory study using science eTexts with students with autism spectrum disorder. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, v. 30, n. 2, p. 86-99, 2015. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1088357614559214.Acesso em: 15 dez. 2022.

MOHAMAD, Mariam. Teacher Perceptions on the Use of Digital Storytelling Among Autism Spectrum Disorder Children in Malaysia. In: 2020 The 4th International Conference on Education and E-Learning. 2020. p. 68-74. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3439147.3439180.Acesso em: 15 dez. 2022.

NARANJO, Cesar; ORTIZ, Jessica; SÁNCHEZ, Jorge. Teaching process for children with autism in virtual reality environments. In: Proceedings of the 2017 9th International Conference on Education Technology and Computers. 2017. p. 41-45. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3175536.3175582. Acesso em: 01 dez. 2022.

NUR, Kamruddin; JAHAN, Fariha; MOSTAFA, Mayel. Kids play: A touch screen application for early childhood education of autistic and learning-disabled children. In: Proceedings of the International Conference on Computing Advancements. 2020. p. 1-8. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3377049.3377123. Acesso em: 12 dez. 2022.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Classificação Internacional de Doenças (CID-11). Disponível em: https://icd.who.int/browse11/l-m/en. Acesso em: Acesso em 01 de out. 2022.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Autism. Organização Mundial da Saúde. 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders. Acesso em: 25 maio 2023.

SILVA, Ana Maria da Conceição. O processo de aprendizagem do (a) aluno (a) com transtorno do espectro do autismo (TEA). 2022. 151f. Tese. (Doutorado em Educação – Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação). Pontifícia Universidade Católica (PUC), Goiás. Disponível em: https://tede2.pucgoias.edu.br/bitstream/tede/4870/2/Ana%20Maria%20da%20Concei%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

SILVA, Gabriella Maia da. A inclusão de autista nas salas de aulas normais: desafios e possíveis maneiras de vencê-los. Revista Caparaó, v. 1, n. 1, p. e6-e6, 2019. Disponível em: https://revistacaparao.org/caparao/article/view/6. Acesso em: 11 jun. 2023.

SOUZA, Andiara Cristina de; SILVA, Guilherme Henrique Gomes da. Incluir não é Apenas Socializar: as contribuições das tecnologias digitais educacionais para a aprendizagem matemática de estudantes com transtorno do espectro autista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 33, p. 1305-1330, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/WXbRNkkncggMBx8F5xLzSKv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 dez. 2022.

WRIGHT, John; KNIGHT, Victoria; EDWARDS-BOWYER, Meghan. Video prompting to teach robotics and coding to middle school students with Autism Spectrum Disorder. Journal of Special Education Technology, v. 36, n. 4, p. 187-201, 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0162643419890249. Acesso em: 22 dez. 2022.

YAKUBOVA, Gulnoza; HUGHES, Elizabeth; BAER, Briella. Supporting students with ASD in mathematics learning using video-based concrete-representational-abstract sequencing instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, v. 64, n. 1, p. 12-18, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1045988X.2019.1627999. Acesso em: 22 dez. 2022.

Published

2023-09-07

How to Cite

Alves Lima, N., Barros David , P., & Marçal de Barros Filho, E. (2023). Technology as an educational support for students with autism: systematic review. Educar Mais, 7, 757–772. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3394