Social representations of children's mothers about the early childhood education: approaches and distancings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3369

Keywords:

Early Childhood Education, Social Representations, Children's mothers

Abstract

This article identifies similarities and differences in the social representations of Early Childhood Education, constructed by mothers of children enrolled in public and private institutions that offer this stage of education. A societal approach was adopted for the development, through interviews, of a field study with 31 mothers of children enrolled in early childhood education.. Content analysis guided the organization of the material. The results revealed that among mothers, with children enrolled in public institutions, Early Childhood Education has the function of schooling, it is a place of protection, a promise of a better future. For mothers with children in private institutions, Early Childhood Education is a space for development, interactions, a complement to family education. The results suggest that the mothers' level of education and income influence their representations of Early Childhood Education. We reaffirm the group character of social representations.

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Author Biographies

Luciana Oliveira Freitas Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (2009), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2014) e  Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Pernambuco (2023).

Laeda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco UFPE (1997) e doutorado em educação pela Universidade Federal do rio Grande do Norte - UFRN (2003). Professora Associado IV do Centro de Educação da UFPE, vinculada ao Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional. Atua como docente no curso de Pedagogia e demais licenciaturas. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação (CE). Líder do Grupo de pesquisa Educação e Representações sociais. A docente é pesquisadora e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq, desde 2012. Está vinculada como pesquisadora ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação da Fundação Carlos Chagas CIERS-ed, Fundação Carlos Chagas-FCC. Integra o conselho editorial dos periódicos: Caderno CEDES e Revista Práxis Educativa (UEPG) e Administração Educacional (UFPE).

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Published

2023-08-19

How to Cite

Monteiro, L. O. F., & Machado, L. B. (2023). Social representations of children’s mothers about the early childhood education: approaches and distancings. Educar Mais, 7, 712–722. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3369