Exergames as a resource to the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3104Keywords:
Physical Education, Exergames, EducationAbstract
This study aimed to investigate what scientific evidences have discussed about the use of exergames in body culture practices worked in Physical Education classes in basic education. Seeking an understanding of this technological resource and its relationship with teaching, since schools tend to use traditional resources, even knowing that, outside the walls, the reality of the student and the teacher is a virtualized world. Based on the researches found, we looked more closely at what is being researched regarding exergames and Physical Education, between the time frame from 2006 to 2022. this review recommends that future researches be developed regarding the use of exergames as a pedagogical resource that has potential to enhance the inclusion of students with disabilities in the school context in Physical Education classes. Studies focused on this theme need to raise issues and reflections that do not become hostages of a pedagogical approach that does not follow the virtualized generations that we are teaching.
Downloads
References
ALVES, Lynn. Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. Educação, Formação & Tecnologias, vol. 1 (2), novembro, 2008.
ARAÚJO, Javan dos Santos; SOUZA, Wellington Lins de; SOUZA, Alessandra Araújo de; SANTOS, José Carlos dos; RIBEIRO, Jhonata de Carvalho; BRITO, Aline de Freitas. Educação Física e jogos eletrônicos: uma proposta educativa para as aulas. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, SP/ v. 31, n.64, 2021.
BARACHO, Ana Flávia de Oliveira; GRIPP, Fernando Joaquim; DE LIMA, Márcio Roberto. Os exergames e a Educação Física Escolar na cultura digital. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol. 34, núm. 1, enero-marzo, 2012, pp. 111- 126.
BRAGA, Mariluci. Realidade Virtual e Educação. Rev. Biol. Ciênc. Terra, v. 1, n. 1, 2001.
BRASIL. Lei No 9.394, de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em: 21 maio. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília. MEC: 2018.
BOGOST, Ian. Persuasive Games - The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA: The MIT Press, 2007.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. Elaborado por Marcílio Souza Júnior et al. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
COSTA, Marcela Albaine Farias da., SANTOS, Christiano Britto Monteiro dos., XAVIER, Guilherme de Almeida. Os games como possibilidade: que história é essa? EBR – Educação Básica Revista, vol. 1, n. 1, 2015. p. 107-124.
FINCO, Mateus David; REATEGUI, Eliseo Berni; ZARO, Milton Antonio. Laboratório de Exergames: um espaço complementar para as aulas de Educação Física. Movimento: Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, vol. 21, n. 3, p. 687-699, jul./ set. de 2015, Porto Alegre.
FINCO, Mateus David; BITTENCOURT, Marlom Zotti; REATEGUI, Eliseo Berni; ZARO, Milton Antonio. Collaboration and Social Interaction in Physical Education classes: experience with the use of exergames, 2015. Link de acesso: https://journals.scholarsportal.info/details/21666741/v2013inone/50_casiipewtuoe.xml Acesso em: 22 de maio de 2022.
FINCO, Mateus David; VARIANI, Paula; REATEGUI, Eliseo Berni; ZARO, Milton Antonio. Exergames as a New Support Tool for Physical Education Classes. 2013. Publicado na Conferência Internacional sobre Tecnologias e Sistemas de Colaboração (CTS). Link de acesso: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6567255. Acesso em: 22 de maio de 2022.
KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Joint Technical Report Software Engineering Group, Keele University (TR/ SE-0401), United Kingdom and Empirical Software Engineering, National ICT Austrália Ltd, Austrália, 2004.
LIMA, Marcio Roberto de.; MENDES, Diego Sousa.; LIMA, Eduardo de Matos.; Exergames na Educação Física Escolar como potencializadores da ação docente na cultura digital. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e66038, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.66038.
MARTINS, Adrieli.; FERREIRA, Aline. Jogos virtuais: Uma nova forma de ensino-aprendizagem do futebol e beisebol. Revista portuguesa de ciências do desporto. Universidade do Porto, Faculdade do desporto. 2017. Link de acesso: https://eds.p.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=0&sid=986bca41-c5b2-4159-b314-8141b072664d%40redis&bdata=JmF1dGh0eXBlPXNoaWImbGFuZz1wdC1iciZzaXRlPWVkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d#AN=126291550&db=foh. Acesso em: 22 de maio de 2022.
MOITA, F. Game on: Jogos eletrônicos na escola e na vida da geração @. Campinas: Alínea; 2007.
MOTA, Allan Kardec Alves da.; O uso dos exergames na Educação Física Escolar na rede municipal de ensino de Serra Redonda – PB. 2020. 116 f. Dissertação (Mestrado em Formação de Professores) - Universidade Estadual da Paraíba – Campina Grande/ PB. 2020.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
QUINTAS-HIJÓS, Alejandro.; PEÑARRUBIA-LOZANO, Carlos.; BUSTAMANTE, Juan Carlos. Analysis of the applicability and utility of a gamified didactics with exergames at primary schools: Qualitative findings from a natural experimente. Plos One, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231269, April 10, 2020.
REATEGUI, João Berni Mossmann Eliseo; BITTENCOURT, Marlom Zotti; Students' attitudes in relation to exergame practices in Physical Education. 2016. International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES). Link de acesso: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/7590369. Acesso em: 22 de maio de 2022. DOI: 10.1109/VS-GAMES.2016.7590369.
RIBEIRO, Silvana Durand Costa.; O uso do exergame como ferramenta digital de aprendizagem no apoio à prática da Educação Física na escola pública de tempo integral. 2015. 101 f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFCE) – Fortaleza/ Ceará. 2015.
SALGADO, Karen Regina.; Press Start: os exergames como ferramenta metodológica no ensino do atletismo na educação física escolar. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) – Campinas/ SP. 2016.
SALGADO, Karen Regina.; SCAGLIA, Alcides José. Os exergames como recurso didático no ensino do atletismo na Educação Física Escolar. J. Phys. Educ. v. 31, e3146, 2020. DOI: 10.4025/jphyseduc.v31i1.3146.
VASCONCELOS, Mário Sérgio. Ousar brincar. In: ARANTES, Valéria Amorim. Humor e alegria na Educação. São Paulo: Summus, 2006, p. 57-74.
ZANOLLA, SRS. Videogame, educação e cultura. Campinas: Alínea; 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karine Helena Morais, Adriana Gomes Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.