Report of monitoring experience in Botanics Teaching during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3096

Keywords:

Monitoring, Emergency remote teaching, Botany teaching

Abstract

Right at the beginning of the COVID-19 pandemic, classes at all institutions had to adapt to the emergency remote teaching (ERE) model. The objective of this report was to describe the monitoring experience experienced during the ERE in the discipline of Morphology and Taxonomy of Spermatophytes from the point of view of the student monitor. This is a descriptive approach to the academic monitoring experience, which took place through tools such as Google meet and Whatsapp. The monitoring experience brought the student-monitor a greater learning about the exercise of teaching, causing him to acquire new knowledge and new teaching methodologies through observations and interaction with students. The teaching strategies used during the ERE brought a critical look at new possibilities of teaching methodologies in which the monitor can use when teaching. Monitoring constitutes an important program for the academic formation of the student monitor, to assist in the interaction of students with the content of the discipline and also to provide other learning possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Joice da Silva Oliveira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Licenciada em Ciências Biológicas na Universidade Estadual do Ceará.

Selma Freire de Brito, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas, Doutora em Ecologia e Recursos Naturais, Professora temporária no Centro de Educação, Ciência e Tecnologia da Região dos Inhamuns, da Universidade Estadual do Ceará.

References

ALCÂNTARA, Lays Lustosa; IBIAPINA, Aline Raquel de Sousa; MACHADO, Ana Larissa Gomes. Desafios da monitoria no ensino remoto: relato de experiência. II Congresso Nacional de Inovações em Saúde (CONAIS), Fortaleza, v.2, jul 2021.

ALVES, Robson Marinho. Ensino de botânica na educação superior: investigação e análise dos obstáculos no processo ensino-aprendizagem em Instituições públicas no Amapá, Brasil. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas/Botânica Tropical) - Universidade Federal Rural da Amazônia, Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, 2020. Disponível em: http://repositorio.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/1020. Acesso em: 17 jun. 2021.

AMARAL, Ricardo Do Amaral. Problemas e limitações enfrentadas pelo corpo docente do Ensino médio, da área de Biologia, com relação ao ensino de botânica em Jequié – BA. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso), Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié, 2003.

BEZERRA, Delziane Araújo; BECKER, Dhyene Rayne dos Santos; RODRIGUES, Hairon Antonio Friedrich; HERRERA, Raírys Cravo. Metodologias ativas e monitoria no ensino remoto de bioquímica. In: WENCESLAU, Eliza Carminatti; PONTE, Maxwell Luiz da. Práticas em Ensino, Conservação e Turismo no Brasil. São José do Rio Preto: Reconecta Soluções Educacionais, 2021. p. 57-67.

BRASIL. 1968. LEI nº 5.540, de 28 de novembro 1968. Diário Oficial da República Federativa do Brasil (1968).

BRITO, Sávio Breno Pires; BRAGA, Isaque Oliveira; CUNHA, Carolina Coelho; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos; TAKENAMI, Lukary. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária Em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia – Visa Em Debate, [S.l], v.8, n.2, p.54-63, mai. 2020.

CANTO, Laura M. do; PALMEIRA, Marcela M; NEVES, Carolina V. S; SANTOS, Juliana B. N.; PEREIRA, Larissa H. M.; MOREIRA, Natália M. S.; MILLAR, Patrícia R.; MATTOS, Danuza P. B. G. de. A experiência de monitoria em parasitologia durante o ensino remoto. Cadernos de Docência e Inovação no Ensino Superior, [S.l], v.1 n.1, p.16-20, 2022.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v.19, n.1, p.223-237, jan-abr 2019.

FERNANDES, Daniele Cristina Alves; FERNANDES, Helder Matheus Alves; BARBOSA, Elane da Silva; CHAVES, Márcia Jaínne Campelo; NÓBREGA-THERRIEN, Silva Maria. Contribuições da monitoria acadêmica na formação do aluno-monitor do curso de Enfermagem: relato de experiência. Debates em Educação, [S. l.], v.12, n.27, p.316–329, 2020.

FRISON, Lourdes Maria Brogagnolo. Monitoria: Uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro- Posições, [S.l], v.27, n.1, p.133-153, abr. 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. -6. Ed. –São Paulo: Atlas, 2008.

GÓIS, Amanda Regina da Silva; ARAUJO, Iasmin Daniele de. Ensino remoto de metodologia científica: relato de experiência da monitoria durante a pandemia do coronavírus. Revista Enfermagem Digital Cuidado e Promoção da Saúde, Petrolina, v. 6, p. 01-06, 2021.

GOMES, Maria Antunizia; SANT’ANNA, Eduardo Paulo Almeuda De; MACIEL, Harine Matos. Contexto atual do ensino remoto em tempos de COVID-19: um estudo de caso com estudantes do ensino técnico. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.6, n.10, p.79175-79192, out. 2020.

GONÇALVES, Gabriela Agapito; SILVA, Carolina Ribeiro Cardoso da. Contribuições da monitoria na formação inicial de professores: um relato de experiência na disciplina de didática. In: BRANDT, Andressa Graziele; MAGALHÃES, Nadja Regina Sousa; SILVA, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da. DIDÁTICA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES: desafios e perspectivas da articulação entre teoria e prática - volume 1. [S.l]: Editora Bagai, 2021. p.110-122.

GONÇALVES, Mariana Fiuza; GONÇALVES, Alberto Magno; FIALHO, Beatriz Fiuza; GONÇALVES, Ilda Machado Fiuza. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Revista Pemo, [S. l.], v.3, n.1, p.1-12, 2021.

LEME, Juliana Salles; URSI, Suzana. Ciclos de Vida das Plantas: Uma Visão Integradora. Revista da SBEnBIO, [S.l], v.7, p.4288-4297, out. 2014.

LIRA, Morgana Oliveira.NASCIMENTO, Denise de Quieiroga. SILVA, Geilza Carla de Lima. MAMAN, Aline dos Santos de. Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de licenciandos em ciências biológicas daUEPB. II CONEDU: Congresso Nacional de Educação, Campina Grande, 2015.

MATOSO, Leonardo Magela Lopes. A importância da monitoria acadêmica na formação acadêmica do monitor: Um relato de experiência. Catussaba: Revista Científica da escola da saúde, Mossoró, v.3, n.2, p.77-83, set. 2014.

NATÁRIO, Elisete Gomes; SANTOS, Acácia Aparecida. Programa de monitores para ensino superior. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n.3, p.355-364, jul./set. 2010.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; ASSIS, Valdegil Daniel de Assis; SABINO, Raquel do Nascimento. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Revista Pemo, [S.l] v.3, n.2, p.1-17, 2021.

PAULINO, Pedro Augusto Tibúrcio; BEZERRA, Jorge Portella. Relato de experiência da monitoria acadêmica na disciplina de genética e biologia molecular: caminhos para complementação da formação discente. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 7, p.8169-8178, jul. 2019.

SANTANA, Gessyca Tatielle; FERNANDES, Geraldo Wellington Rocha. O ensino de Botânica na Educação Básica e possíveis métodos para o aprimoramento da aprendizagem. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v.11, n.6, p.571-90, out. 2020.

SANTOS, Ednalva Alves Vital dos. CONTRIBUIÇÕES DO PROGRAMA DE MONITORIA PARA A FORMAÇÃO ACADÊMICA E DOCENTE DO MONITOR (A) LICENCIANDO. Educação, Ciência e Saúde, [S.L.], v.8, n.1, p. 236-255, jul. 2021.

SILVA, Ana Carolina Oliveira; SOUSA, Shirlaine de Araújo; MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, São Paulo, n.36, p.298-315, dez. 2020.

SILVA, Meris De Oliveira; SILVA, Cícera Firmina da; SILVA, José Vinícius Fernandes; SILVA, Naira Costa. A monitoria como instrumento facilitador do ensino-aprendizagem na disciplina botânica criptogâmica: concepções de estudantes. Anais III CONEDU, Campina Grande: Realize Editora, p.1-9, 2016.

URSI, Suzana; BARBOSA, Pércia Paiva; SANO, Paulo Takeo; BERCHEZ, Flávio Augusto de Souza. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, [S.l], v.32, n.94, p.7-24, dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152648. Acesso em: 21 jun. 2021.

WANG, Laishuan; SHI, Yuan; XIAO, Tiantian; FU, Jianhua; FENG, Xing; MU, Dezhi; FENG, Qi; HEI, Mingyan; HU, Xiaojing; LI, Zhankui; LU, Guoping; TANG, Zezhohg; WANG, Yajuan; WANG, Chuanqing; XIA, Shiwen; XU, Jianqing; YANG, Yujia; YANG, Jie; ZENG, Mei; ZHENG, Jun; ZHOU, Wei; ZHOU, Xiaoyo; ZHOU, Xiaoguang; DU, Lizhong; LEE, Shoo K; ZHOU, Wenhao. Working Committee on Perinatal and Neonatal Management for the Prevention and Control of the 2019 Novel Coronavirus Infection. Chinese expert consensus on the perinatal and neonatal management for the prevention and control of the 2019 novel coronavirus infection (first edition). Annals of Translational Medicine, v.8, n.3, p.1-8, fev. 2020.

WANDERSEE, James. H.; SCHUSSLER, Elisabeth. E. Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, Oakland, v. 61, n. 2, p. 284-286, 1999. DOI: https://doi. org/10.2307/4450624.

Published

2023-02-14

How to Cite

da Silva Oliveira, M. J., & Freire de Brito, S. (2023). Report of monitoring experience in Botanics Teaching during the COVID-19 pandemic. Educar Mais, 7, 263–275. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3096