The socio-economic and professional profile of the worker-student at the lato sensu post-graduate course in teaching (EaD) of the Federal Institute of Minas Gerais - Arcos Campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3095

Keywords:

Distance education, Student-worker, Social and educational conditions

Abstract

This article presents the results of a research developed in the field of Distance Education (DE), whose main objective was to investigate the conditions of student-workers in the Distance Education modality (DE) of IFMG Arcos. The research was carried out through a qualitative approach and the application of an electronic socioeconomic questionnaire. It can be concluded based on the data obtained and supported by the theory that, in general, the profiles of workers-students are increasingly present in DE, and this type of education involves numerous challenges in the teaching-learning process, they are divided between work and study in DE and have a greater need for time management with daily activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Gonçalo Bento, Instituto Federal Minas Gerais - IFMG

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Licenciada em Pedagogia pela mesma Universidade. Pós-graduada em Docência com ênfase em Educação Inclusiva pelo Instituto Federal Minas Gerais -Campus Arcos. Pós-graduada em Gestão em Educação à Distância - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - Campus Porto Velho Zona Norte. Pós-graduanda em Docência com ênfase em Educação Básica pelo Instituto Federal Minas Gerais -Campus Arcos . 

Dandara Lorrayne do Nascimento, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

Doutoranda em Modelagem Matemática e Computacional pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET MG e Mestra em Modelagem Matemática e Computacional pelo CEFET-MG (2021). Graduada em Matemática pelo Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Formiga (2018). Professora do Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos, atuando nos cursos de Engenharia Mecânica e Pós-graduação em Docência (EaD).

References

ARAÚJO, Silvia Maria de; BRIDI, Maria Aparecida; MOTIM, Benilde Lenzi. Sociologia: um olhar crítico. São Paulo: Contexto, 2009.

BABBIE, Earl. Métodos de pesquisa de survey. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1997. 229 p.

BRASIL.Decreto-lei nº 99/2003, de 27 de agosto de 2003. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Assembleia da República, Brasília, DF, n. º 197/2003, Série I-A de 2003-08-27.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice, CATANI, Afrânio. (Orgs.). Escritos de educação: Pierre Bourdieu. Petrópolis- RJ: Vozes, 9ª ed. Cap. 4,1998, p. 71-80.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CORTELAZZO, I. B. de C. Prática pedagógica, aprendizagem e avaliação em Educação a Distância. Curitiba: InterSaberes, 2013.

COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: EDUFBA, 2008.

FÁVERO, L. P. L.; BELFIORE, P. P.; SILVA, F. L.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. RJ: Elsevier, 2009.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, jan./abr. 2009.

FORACCHI, Marialice M. O estudante e a transformação da sociedade brasileira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.

MESQUITA, Maria Cristina das Graças Dutra. O trabalhador estudante do ensino superior noturno: possibilidades de acesso, permanência com sucesso e formação. 2010. 192f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social; Teoria Método e Criatividade. 18ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MARX, K. O capital. v.1. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

PEREGRINO, M. Os estudos sobre jovens na intersecção da escola com o mundo do trabalho. In: SPOSITO, M. (org.). O estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: Educação, Ciências Sociais e Serviço Social (1999-2006), v. 2. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009, p. 87-12.

PORTES, Écio Antônio. O trabalho escolar das famílias populares. In: NOGUEIRA, Maria A.; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. (Orgs.). Família e Escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 61-80.

SAMPAIO, Helena; CARDOSO, Ruth C. L. Estudantes Universitários e o Trabalho. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 26, 2003.

SPOSITO, Marília Pontes; ANDRADE, Cleide L de. O aluno do curso superior noturno: um estudo de caso. Cadernos de Pesquisa, v. 57, p. 3-19,1986.

Published

2023-02-14

How to Cite

Bento, E. G., & do Nascimento, D. L. . (2023). The socio-economic and professional profile of the worker-student at the lato sensu post-graduate course in teaching (EaD) of the Federal Institute of Minas Gerais - Arcos Campus. Educar Mais, 7, 251–262. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3095