The literacy teacher's experience: a survey of academic productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3083

Keywords:

Literacy, Complex thinking, Literature review, Experience of the literacy teacher

Abstract

This paper presents a bibliographic survey of the academic productions that deal with the theme of the literacy teacher between the years 2010 and 2020, carried out in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa (ANPED) databases, as part of the doctoral research being developed in the Programa de Pós-Graduação da UNINOVE (PPGE), in the line of Research in Education, Philosophy and Human Formation (LIPEFH). This research, which seeks to understand the experiences of the literacy teacher in the public schools of São Paulo, is guided by the theoretical framework of complex thoug of Edgar Morin. It uses as methodological procedure the data survey with the following descriptor: "literacy teacher". Results in: 301 papers in the CAPES database, 576 in the BDTD, and three in ANPED, which discuss the themes of continued teacher training, pedagogical practices, and public policies applied to literacy. The works found that privileged the voice of the literacy teacher, within their limits, emphasize the importance of listening to the subject, but in their great majority, with a specific direction, impressions and results obtained in in-service training.

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Author Biographies

Noemi Tamar Américo de Souza, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Nove de Julho – SP. Mestra em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - SP.

Elaine Teresinha Dal Mas Dias, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutora e Mestra em Psicologia pela Universidade de São Paulo – SP.  Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Nove de Julho - SP.

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Published

2023-01-31

How to Cite

Souza, N. T. A. de, & Dal Mas Dias, E. T. . (2023). The literacy teacher’s experience: a survey of academic productions. Educar Mais, 7, 242–250. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3083