The literacy teacher's experience: a survey of academic productions
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3083Keywords:
Literacy, Complex thinking, Literature review, Experience of the literacy teacherAbstract
This paper presents a bibliographic survey of the academic productions that deal with the theme of the literacy teacher between the years 2010 and 2020, carried out in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa (ANPED) databases, as part of the doctoral research being developed in the Programa de Pós-Graduação da UNINOVE (PPGE), in the line of Research in Education, Philosophy and Human Formation (LIPEFH). This research, which seeks to understand the experiences of the literacy teacher in the public schools of São Paulo, is guided by the theoretical framework of complex thoug of Edgar Morin. It uses as methodological procedure the data survey with the following descriptor: "literacy teacher". Results in: 301 papers in the CAPES database, 576 in the BDTD, and three in ANPED, which discuss the themes of continued teacher training, pedagogical practices, and public policies applied to literacy. The works found that privileged the voice of the literacy teacher, within their limits, emphasize the importance of listening to the subject, but in their great majority, with a specific direction, impressions and results obtained in in-service training.
Downloads
References
CAMPOS, Claudinei José Gomes. Metodologia qualitativa e método clínico qualitativo: um panorama geral de seus conceitos e fundamentos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS E ESTUDOS QUALITATIVOS, 2., 2004, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Bauru: Universidade do Sagrado Coração, 2004. Disponível em: https://arquivo.sepq.org.br/II-SIPEQ/Anais/pdf/poster1/05.pdf. Acesso em: 16 maio 2021.
CARLESSO, Janaina Pereira Pretto. Os reflexos da aplicação de um planejamento interdisciplinar no ensino de Ciências no 1º ciclo de alfabetização. 2015. 159 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Centro de Ciências Naturais e Exatas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/3546/CARLESSO%2c%20JANAINA%20PEREIRA%20PRETTO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 7 maio 2021.
CARVALHO, Bruna. Ensino da língua escrita no 1º ano do ensino fundamental: orientações didáticas à luz da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico Crítica. 2019. 277 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/190725/carvalho_b_dr_arafcl.pdf?sequence=3&isAllowed=. Acesso em: 6 maio 2021.
DIAS, Elaine T. Dal Mas. Subjetividade, Docência e Adolescência: Impactos no Ato Educativo. Notandum: CEMOrOC-Feusp / IJI-Universidade do Porto, n. 11, p. 59-66, 2008.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302002000300013&script=sci_arttext. Acesso em: 6 maio 2021.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem possa ensinar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
FURLAN, Adriana. Regiões geoeconômicas: Divisão do Brasil por critérios econômicos. Uol Educação, [s. l.], [20--]. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/disciplinas/geografia/regioes-geoeconomicas-divisao-do-brasil-por-criterios-economicos.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 5 maio 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994.
MENARBINI, Andréia; TAVARES, Manuel. Educação infantil brasileira: influências e contextos. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 230-248, dez. 2019a. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/780/737. Acesso em: 21 jul. 2021.
MENARBINI, Andréia; TAVARES, Manuel. O direito das crianças à alfabetização: um desafio na educação brasileira. Revista de Estudos Aplicados em Educação, São Caetano do Sul, v. 4, n. 7, jan./jun. 2019b. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/5616/2770. Acesso em: 20 jul. 2021
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa. São Paulo: Hucitec, 2013.
MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Ed. Universidade Estadual Paulista, 1996.
MORIN, Edgar. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, D. F. (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 45-48.
MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 26. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.
MUNHOZ, Mariana Maia. Aspectos psicodinâmicos e adaptativos do professor na relação com seus alunos do primeiro ano do ensino fundamental em escolas da rede pública: um estudo exploratório. 2014. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47133/tde-05032015-154303/. Acesso em: 06 maio 2021.
PETRAGLIA, Izabel. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Noemi Tamar Américo de Souza, Elaine Teresinha Dal Mas Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.