Entomology teaching during the covid-19 pandemic in Rio Grande do Sul state, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3080

Keywords:

Practical lab class, Adaptation, Emergence remote teaching, Insects

Abstract

The shift from face-to-face teaching to remote teaching since the beginning of the Covid-19 pandemic, required from colleges and universities, the sudden adaptation of professors and undergraduates to guarantee the continuity of college education. Entomology is the science that studies insects, being mostly practical classes, this science usually require curratory of a collection of insects by the undergraduates, the curricular contents include practical laboratory classes where specimens are analyzed with the aid of microscopes, magnifying glasses and dichotomous keys. Faced with the scenario imposed by the pandemic, practical laboratory classes were unable to be taught by entomology professors, and they had to adapt to ensure activities to promote learning during emergency remote teaching (ERT). Thus, this study aimed to analyze the teaching practice of entomology professors during the Covid-19 pandemic in the state of Rio Grande do Sul (RS), Brazil. To carry out this study, a Google form was applied, transformed into an anonymized database, considering the teaching practice from March 2020 to May-July 2022. Professor training before the pandemic was questioned; described the relationship between higher education institution and professor; support and training during the ERT; professorship, and the mandatory adaptations that affected entomology professors. The results obtained with the research showed that professors faced specific difficulties, due to their own training and the usual need for entomology classes in the laboratory, so teachers had to go through the learning process in front of different technological infrastructures (remote classes). Professors were able to achieve the proposed didactic/pedagogical objectives, causing their students to continue their graduations amid the pandemic. Therefore, this study revealed the lack of availability of work tools (computers, cameras and studios) and financial support from colleges for teachers to work at home offices. So far, there are no technologies that make practical laboratory classes possible remotely. Finally, it became evident that the quality of remote theoretical classes is regulated by the participation and interest of the students, in short, this whole situation helped the Colleges to create protocols for pandemic processes.

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Author Biographies

Carlos Diego Ribeiro dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Engenheiro Agrônomo (CREA: RS234697), possui graduação sanduíche (Bacharelado) IFRS (Brasil)/Olds College (Canadá). Licenciado em Educação Profissional e Tecnológica no curso de Formação Pedagógica do IFSUL - área de Ciências Agrárias. Mestre em Fitotecnia (UFRGS, voto de louvor acadêmico), área de concentração: Fitossanidade. Doutorando no laboratório de etologia e ecologia química de insetos na UFRGS. Atua nas linhas de pesquisa: Identificação e monitoramento das dinâmicas espaços-temporais dos afídeos e seus inimigos naturais nos cereais. Criação massal dos afídeos e seus parasitoides e predadores.

Fernanda Kokowicz Pilatti, Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSUL

Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Campus Pelotas - Visconde da Graça. Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas (2008), Mestre em Biotecnologia (2011), Doutora em Biologia Celular e do Desenvolvimento (2016), com Pós-doutorado em Recursos Genéticos Vegetais pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado-sanduíche na Universidade do Minho (Portugal), na área de Bioinformática. Formação técnica em Meio Ambiente pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina. Experiência nas áreas de Biologia Celular e Bioquímica Vegetal, Biotecnologia Agroflorestal, Bioinformática e Metabolômica.

Josué Sant’Ana, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1988), mestrado e doutorado em Fitotecnia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Trabalhou no USDA (Bestsville/USA) durante seu doutorado e pós desenvolvimento de doutorado na Universidade Federal de São Carlos, SP. Atualmente é Pesquisador nível 2 do CNPq e professor titular da Faculdade de Agronomia (UFRGS). Tem experiência na área de Entomologia Agrícola, atuando principalmente em trabalhos de pesquisa relacionados ao comportamento e ecologia química de insetos.

Jonny Alex Guimarães, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Mestrando Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul. Graduado em Letras Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e graduando em Agronomia pela Universidade Federal da Fronteira Sul. Foi bolsista do Projeto PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - Capes, bem como bolsista de extensão da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - (FuRI - Fundação Regional Integrada) com o projeto de Cinematografia - Cinema na escola (Arte Cinematográfica: Seus Códigos e Suas Leituras). Atualmente é Professor de Língua Portuguesa no Ensino Médio da URI - Erechim e no Estado do Rio Grande do Sul nos componentes curriculares de Língua Portuguesa, Língua Inglesa, Língua Espanhola, Literatura, Projetos Esportivos: Metodologia e prática e Linguagem Corporal.

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Published

2023-01-04

How to Cite

Ribeiro dos Santos, C. D., Kokowicz Pilatti, F., Sant’Ana, J., & Guimarães, J. A. (2023). Entomology teaching during the covid-19 pandemic in Rio Grande do Sul state, Brazil. Educar Mais, 7, 124–143. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3080