Teaching Music at IFMS Campus Campo Grande
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2983Keywords:
Integral education, Professional and technological education, Integrated curriculum, Music teachingAbstract
The Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso do Sul (IFMS) has, among its purposes, the aim to form citizens who fit in the world of work through professional qualification. This paper discusses the reason to teach music in an institution of professional and technological education, approaching issues concerning integral education and integrated curriculum. The methodology was based on bibliography and documental review, which aimed to analyze the justifications to teach music in vocational institutions. The analysis confirmed the importance of music for student’s human formation, in social relations, as well as in the cognitive processes and memorization, which may have an impact on school results. Despite the progress within the IFMS, when it comes to the new Course Pedagogical Project, the institution still needs to reflect on the importance of teaching music, so that education can be considered integral.
Downloads
References
ALENCAR, Adriana Carla Monteiro Valença de; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Currículo Integrado de Cursos Profissionalizantes: Reflexões a partir de Basil Bernstein. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, v. 19, n. 37, p. 177-200, jan./jun. 2013.
BRASIL. Decreto n.º 7.566, de 23 de setembro de 1909. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 23 fev. 2021.
BRASIL. Documento Base do Ensino Médio Integrado à Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SETEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12814&Itemid=872. Acesso em: 23 fev. 2021.
BRASIL, Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 23 fev. 2021.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. A Psicologia da Felicidade. Tradução de Denise Maria Bolanho. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 1992.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A Interdisciplinaridade como Necessidade e como Problema nas Ciências Sociais. In: JANTSCH, P.; BIANCHETTI, Lucídio (org.). A Interdisciplinaridade: Para Além da Filosofia do Sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 25-49.
FUCCI AMATO, Rita de Cássia. Breve Retrospectiva Histórica e Desafios do Ensino de Música na Educação Básica Brasileira. Revista Opus, Belo Horizonte, v. 12, p. 144-165, 2006.
GADOTTI, Moacir. Educação Integral no Brasil: Inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
GOMES, Miguel ngelo Ferreira. A Importância da Prática do Canto Coral no Ensino Básico. 2015. 216 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Educação Musical no Ensino Básico) – Departamento de Artes e Tecnologias, Escola Superior de Educação de Coimbra, Coimbra, 2015.
GRANJA, Carlos Eduardo de Souza Campos. Musicalizando a escola: música, conhecimento e educação. São Paulo: Escrituras Editora, 2006.
GUARÁ, Isa Maria F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 15-24, 2006.
IFMS. Projeto Pedagógico de Curso Técnico em Informática. Campo Grande: IFMS, 2019.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Canto Orfeônico: Villa-Lobos e as Representações Sociais do Trabalho na Era Vargas. TEIAS, Rio de Janeiro, ano 9, n. 18, p. 78-90, jul./dez. 2008.
NASCIMENTO, Jacquiline Rocha do. A Música na Escola e o Educador Musical no Ensino Fundamental. In: SOUZA, Cássia Virgínia Coelho de (org.). Percursos da música: múltiplos contextos de educação. Cuiabá: Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2013. p. 29-39.
OLIVEIRA, Alda de Jesus. A Educação Musical no Brasil: ABEM. Revista da ABEM, Recife, v. 1, n. 1. p. 35-40, 1992. Disponível em http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/513. Acesso em: 11 out. 2020.
PINHEIRO, Rodrigo Falson. Coral IFMS – Campus Campo Grande: Temporada 2019. Projeto de Extensão submetido no SIGProj. (n.º 321832.1832.158812.15022019). 2019.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. In: Seminário Sobre Ensino Médio, 2008. Secretaria de Educação do Pará. 8-9 maio 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 1 out. 2020.
RASSLAN, Manoel Câmara. Painéis Funarte de Regência Coral (1981-1989): De política cultural à política curricular. 2013. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2013.
SACRISTÁN, José Gimeno (org.). Saberes e Incertezas Sobre o Currículo. Tradução de Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso Editora, 2013.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23.ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez Editora, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Falson Pinheiro, Manoel Câmara Rasslan, Marilyn Aparecida Errobidarte de Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.