Basketball teaching: research as a strategy in the bate bola project at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2943

Keywords:

Basketball, Research as an educational principle, Body, Knowledge construction

Abstract

The present research was developed with the objective of understanding the perception of the students of the school project Bate Bola of the Basketball modality regarding the development of classes based on research as an educational principle. The approach is qualitative, of an interpretive type and the data collection procedure was a questionnaire with open questions. Data analysis consisted of triangulation between empiricism, interpretation and inferences. Thirty-four (34) students who attended the project participated as research subjects. The dimensions of analysis, interpretation and inference were three: a) self-assessment; b) the knowledge developed in the classes and; c) teaching method through research. We consider that research and reconstructive questioning are elements that induce the individual to doubt and the search for his own elaboration, leading to the autonomy and creativity of the participants of this investigation. We found that students perceive the need to advance in the knowledge of the modality, by learning the body as a reference for knowledge construction, and by the methodological proposal of the production of research in the teaching of Basketball in the school project Bate Bola.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiola Santini Takayama, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - IFC

Doutoranda em Educação pela Universidade São Francisco (USF), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2012), Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás - Eseffego (2002), especialista em Treinamento Desportivo pela Universidade de Brasília (2004) e em Educação Física Escolar pela Universidade Estadual de Goiás - Eseffego (2006). Atualmente sou Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - Campus Camboriú.

Alexandre Vanzuíta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense -IFC

Possui Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC (2004). Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR (2019). Mestre em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC (2007). Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2016). Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2018). Professor ddo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - Campus Camboriú. 

References

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 10.ed. São Paulo: Corte, 2003.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7.ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2005.

DEMO, Pedro. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.

LEZAMA LIMA, José. A expressão americana. São Paulo: Brasiliense, 1988.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. vol. 3. São Paulo: Difel, 1987.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raul Domingo. Educar para a Era Planetária: O pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.

SERRES, Michel. O terceiro instruído. Portugal: Instituto Piaget, 1993.

SERRES, Michel. Variações do corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução Carla Reis, Revisão Técnica: Nilda Jacks. Dados Eletrônicos: Porto Alegre: Penso, 2011.

VANZUITA, Alexandre. Tensões identitárias de professores de Educação Física. ed. 2. Curitiba: Appris, 2021a.

VANZUITA, Alexandre. Os impactos da escolha, formação inicial e inserção profissional na construção de identidade(s) profissional(is) em educação física. Curitiba: CRV, 2021b.

VANZUITA, Alexandre. A construção de identidade(s) profissional(is) dos formandos em Educação Física da UFPR. Relatório (Pós-doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018a.

VANZUITA, Alexandre. A construção de identidade(s) profissional(is) em Educação Física. Curitiba: Appris, 2018b.

Published

2022-10-24

How to Cite

Takayama, F. S., & Vanzuíta, A. (2022). Basketball teaching: research as a strategy in the bate bola project at school. Educar Mais, 6, 969–977. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2943